Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform

Auteur Topic: Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform  (gelezen 1214639 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

MartinJ

• daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #1520 Gepost op: 8 juni 2014, 01:03:58
Citaat van: Maddog30 link=msg=1273937 date=1402141922
Ben nog altijd benieuwd naar het dragen van het nieuwe uniform tijdens balie/intake diensten. Krijg namelijk volgende week het nieuwe uniform en we moeten dan ook het oude afstorten in een speciale container.

Was dan ook van plan om 1 pantalon en 1 hemd met lange mouwen te bewaren voor de officiële gelegenheden en meer niet. Maar als je het oude uniform aan de balie en tijdens intake moet gaan dragen heb je alweer meer hemden nodig  :-\

Als je tot de groep hoort die dit uniform krijgt, dan draag je het ook altijd. Ook al heb je een dag(deel) baliedienst. Dit alles heeft te maken met het opschalingsprotocol. Als het nodig is moet iedereen de straat op gestuurd kunnen worden. Allen voor de vaste medewerkers van de balie, frontdesk of hoe het ook genoemd wordt in den lande blijft het HUNP-uniform gehandhaafd.  Als toekomstdrager van het OPU hoef je dus een beperkte voorraad witte hemden en nassaublauwe broeken te bewaren.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.

Maddog30

• Forum gebruiker
Reactie #1521 Gepost op: 8 juni 2014, 01:21:13
Citaat van: MartinJ link=msg=1274215 date=1402182238
Als je tot de groep hoort die dit uniform krijgt, dan draag je het ook altijd. Ook al heb je een dag(deel) baliedienst. Dit alles heeft te maken met het opschalingsprotocol. Als het nodig is moet iedereen de straat op gestuurd kunnen worden. Allen voor de vaste medewerkers van de balie, frontdesk of hoe het ook genoemd wordt in den lande blijft het HUNP-uniform gehandhaafd.  Als toekomstdrager van het OPU hoef je dus een beperkte voorraad witte hemden en nassaublauwe broeken te bewaren.

Top!  En dit gaat ook precies zo vastgelegd worden zodat er geen overijverige leidinggevende komen die menen dat het anders moet??

MartinJ

• daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • EPP-schutter
Reactie #1522 Gepost op: 8 juni 2014, 01:50:52
Citaat van: Jerommeke link=msg=1273781 date=1402096933
Ben ik dan de eerste met de eerste ''live'' en ''wild'' foto van een collega buiten de pas/pers-sessie?

Zonder windstopper;

Met windstopper;

Niet helemaal juist. Op de terugweg van de presentatie in Maastricht kwam ik langs Amsterdam en daar was net het jaarlijkse kinderbeestfeest aan de gang. Ik wist dat collega's van mijn bureau ook de stad naderde, dus heb ik ze daar even op gewacht. Ik werd welhaast besprongen door veel hulpverleners die even wilden wliden voelen en dat soort dingen.
De jas die ik draag is het zogenaamde all weatherjack. Deze kan 's zomers gedragen worden als regenjack. Het jack heeft een losse voering en een afneembare capuchon. Deze jas wordt dus gedragen over de andere kleding inclusief het VHV.

Tot nu toe heb ik zowel vanuit het publiek als van de collegae alleen nog maar positieve reacties mogen ontvangen
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.

MartinJ

• Forum gebruiker
  • EPP-schutter
Reactie #1523 Gepost op: 8 juni 2014, 05:01:32
Citaat van: DKAG link=msg=1273813 date=1402121912
Veel reacties van burgers op het nieuwe werkuniform. teveel reacties naar mijn smaak jammer genoeg niet positief. Het militaristische element van het werkuniform wordt opgemerkt als misplaatst en weliswaar gezag uitstraalt, maar het verkeerde soort gezag. Tja....zonder er een waardeoordeel aan te geven...dit soort reacties waren natuurlijk te verwachten...tuurlijk ook de swing van een "net zakelijk uniform" naar een meer actie gerichte outfit roept om reacties. Als ik mijzelf in de positie van de burger plaatst ben ik het met een gedeelte van de kritiek eens. Het uniform straalt ook in mijn ogen minder dienstbaarheid uit, maar meer gezag. Nu zal het merendeel van de diender zeggen...yep..dat is precies wat de bedoeling is...maar de burger deelt die mening misschien weer niet helemaal. De vraag is dan of dat dan niet juist averechts gaat werken. Maar goed...ik ga ervan uit dat deze discussie destijds binnen het Ministerie zeer uitvoerig is besproken door en met de juiste mensen  98uiye
We gaan het meemaken de komende tijd.

De show, die we opgevoerd hebben tijdens de presentatie, gaf een beeld van veel gevallen uit de dagelijkse praktijk. Deze show is niet integraal overgenomen door de media en dus zijn een aantal factoren uit het vak niet te zien geweest.
In de show is wel degelijk aandacht besteed aan de dienende of wel de hulpverlenende rol. De inzet van de speedboot, die wel op enige foto's te zien was, had te maken met een drenkeling en op politie.nl  staan ook nog foto's waar we tijdens de show hulp bieden aan een oude dame, die onwel was.

Er is dus in de presentatie duidelijk aandacht geweest voor de dienende rol, maar de media hebben deze aandacht niet opgepakt.

MartinJ

• Forum gebruiker
  • EPP-schutter
Reactie #1524 Gepost op: 8 juni 2014, 05:24:04
Even een algemene reactie op alles wat hiervoor geschreven is. Ik heb samen met 5 andere uniformdragende in het programmateam gezeten. We hebben onze uiterste best gedaan om de feedback, die we kregen van de werkvloer, via welke weg dan ook, door te voeren. Een deel van de feedback is ook gegeven tijdens de winkelsessies. Veel hiervan is doorgevoerd in de versie die nu verstrekt wordt. De wensen van de werkvloer zijn dus ingewilligd. Maar.... zoveel mensen zoveel meningen. We kunnen het niet iedereen 100% naar de zin maken. Dat vroeger niet, nu niet en zal ook nooit lukken.
Dat geldt ook voor voertuigen, bewapening en noem maar op. Het uniform is op allerlei manoer getest, alleen nog niet echt in de praktijk. De komende tijd zal dus moeten blijken of het pak ook de kwaliteit heeft die we hopen dat het heeft. De winkelsessies hebben aangetoond dat de fabrikanten bereid zijn tot aanpassingen. Immers zijn zijn ook gebaat bij een goed product.

Er is ooit getwijfeld of de uitslag van de enquete over de keuze tussen cap en schuitje ed. wel echt was. De twijfels die ik ooit een beetje had zijn gisteren weggenomen door uitlatingen van de korpsleiding. Als ze het zelf voor het zeggen hadden gehad, was het pak er anders uit gaan zien. Het heeft geen zin om uit te leggen wat hun keus was. De werklvloer heeft mogen kiezen en de meerderheid heeft gekregen wat ze koos. Dat moeten we koesteren.

Een groot deel van de klus is nu geklaard. De magazijnen stromen vol en lopen aan de achterkant weer leeg. Het logistieke proces dat de komende maanden volgt is niet in een paar zinnen te beschrijven, maar neem van mij aan dat het een verschrikkelijke klus is om de spullen zo dicht mogelijk bij de afnemers af te leveren. Het zal niet voor 100% gesmeerd verlopen, maar ik weet dat de logistieke collega's er van alles aan doen om de toekomstige dragers zo snel mogelijk in het pak te krijgen. Een deel van de snelheid wordt bepaald door de leveranciers, want niet alles kan in één keer opgeleverd worden. Daarom is er ook een gespreide uitlevering, maar er moeten ook voldoende capabele mensen zijn die je kunnen helpen om goed passende spullen mee te geven.  

Alle commentaar op de collega's die bij de uitlevering betrokken zijn, de komende maanden, vind ik bij deze ongepast. Dat verdient men niet.

Venture

• Eenheid AD
  • Senior gebruiker
Reactie #1525 Gepost op: 8 juni 2014, 05:41:26
Citaat van: MartinJ link=msg=1274222 date=1402197844
Even een algemene reactie op alles wat hiervoor geschreven is. Ik heb samen met 5 andere uniformdragende in het programmateam gezeten. We hebben onze uiterste best gedaan om de feedback, die we kregen van de werkvloer, via welke weg dan ook, door te voeren. Een deel van de feedback is ook gegeven tijdens de winkelsessies. Veel hiervan is doorgevoerd in de versie die nu verstrekt wordt. De wensen van de werkvloer zijn dus ingewilligd. Maar.... zoveel mensen zoveel meningen. We kunnen het niet iedereen 100% naar de zin maken. Dat vroeger niet, nu niet en zal ook nooit lukken.
Dat geldt ook voor voertuigen, bewapening en noem maar op. Het uniform is op allerlei manoer getest, alleen nog niet echt in de praktijk. De komende tijd zal dus moeten blijken of het pak ook de kwaliteit heeft die we hopen dat het heeft. De winkelsessies hebben aangetoond dat de fabrikanten bereid zijn tot aanpassingen. Immers zijn zijn ook gebaat bij een goed product.

Er is ooit getwijfeld of de uitslag van de enquete over de keuze tussen cap en schuitje ed. wel echt was. De twijfels die ik ooit een beetje had zijn gisteren weggenomen door uitlatingen van de korpsleiding. Als ze het zelf voor het zeggen hadden gehad, was het pak er anders uit gaan zien. Het heeft geen zin om uit te leggen wat hun keus was. De werklvloer heeft mogen kiezen en de meerderheid heeft gekregen wat ze koos. Dat moeten we koesteren.

Een groot deel van de klus is nu geklaard. De magazijnen stromen vol en lopen aan de achterkant weer leeg. Het logistieke proces dat de komende maanden volgt is niet in een paar zinnen te beschrijven, maar neem van mij aan dat het een verschrikkelijke klus is om de spullen zo dicht mogelijk bij de afnemers af te leveren. Het zal niet voor 100% gesmeerd verlopen, maar ik weet dat de logistieke collega's er van alles aan doen om de toekomstige dragers zo snel mogelijk in het pak te krijgen. Een deel van de snelheid wordt bepaald door de leveranciers, want niet alles kan in één keer opgeleverd worden. Daarom is er ook een gespreide uitlevering, maar er moeten ook voldoende capabele mensen zijn die je kunnen helpen om goed passende spullen mee te geven.  

Alle commentaar op de collega's die bij de uitlevering betrokken zijn, de komende maanden, vind ik bij deze ongepast. Dat verdient men niet.

Amen.

ReinierNH

• Hoofdagent, motorrijder, ME-lid
  • Forum gebruiker
  • Noodhulp
Reactie #1526 Gepost op: 8 juni 2014, 07:53:28
Inderdaad Martin. En terugkomend op een opmerking een pagina terug van iemand dat het uniform beter ontwikkeld had kunnen worden in samenspraak met de maatschappij? Kom op zeg, ik ga de slager ook niet vertellen wat voor mes hij moet gebruiken.. Of iets vinden van de kniebeschermers van een stratenmaker. Er is nu geluisterd naar de mensen die het moeten dragen.
Overigens heb ik niemand 'geminacht', ik ga daar ook verder niet op in

En nu weer terug op een nieuw praktisch en mooi uniform!

DKAG

• Forum gebruiker
Reactie #1527 Gepost op: 8 juni 2014, 09:25:59
Ik ben niet tegen het nieuwe uniform, ben zelf zeer verheugd dat er goed naar de werkvloer is geluisterd vwb de operationele aspecten. Vindt het een mooi goed ogend geheel. Ik sluit mijn ogen en oren echter nergens voor. Ik luister en weeg de argumenten. Ik waak voor beroepsdeformatie en tunnelvisie.

De NP is geen AH, HEMA of PostNL. Die vergelijking gaat echt nergens over. Dat zijn private ondernemingen en het staat hen vrij wat dan ook te dragen.  Als NP ben je een van de bouwstenen van onze democratie. Dat maakt je per definitie VAN en Voor de burger. De Democratie zijn wij met zijn allen immers. Maar goed dat is een ander onderwerp.

Ik weet niet of de burger betrokken is geweest bij de looks van nieuwe uniform. Ik blijf erbij indien dit niet zo is dit wel tot een bepaalde hoogte had gemoeten. Daar mogen wij van mening over verschillen.

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #1528 Gepost op: 8 juni 2014, 09:59:49
Even een reactie als burger:
Ik vind de kleding functioneel en duidelijk. Niet meer de uitstraling van van een kantoorfunctionaris die ook op straat is. In Spanje heeft de Policia Local een soortgelijk uniform (zie google afb) sinds enige tijd waar iedereen ook tevreden over is.
Je hebt niet meer het gevoel dat de agent zich in moet houden om zijn overhemd niet vuil te maken.
Helder, prima outfit.
CN NRK

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #1529 Gepost op: 8 juni 2014, 11:23:02
Citaat van: Venture link=msg=1273736 date=1402087852
@MartinJ: is jou bekend of wij deze handel zelf mogen wassen?

Citaat 24/7:
Citaat
Wasvoorschrift
De broek is gemaakt van polyester en katoen met lycra. Hij is ademend en waterafstotend. Reinig hem, net zoals de meeste andere kledingstukken bij de stormerij.nl. De polo moet je zelf wassen. Op maximaal 40 graden Celsius, binnenstebuiten en zonder wasverzachter. Stop hem niet in de droger.