Ik zou het erg jammer vinden als de bikers geen eigen uniform krijgen. Niet alleen het materiaal ook de styling zou anders moeten dan het OPU. Ik vind dat bikers zich net als motorrijders en ME-ers mogen onderscheiden van collega's in de Noodhulp en/of wijkzorg.
Leg mij nou eens uit waarom? Ik snap dat echt niet, die drang om jezelf te moeten onderscheiden. Ja, bepaalde praktische overwegingen kan ik begrijpen: een hondengeleider bijvoorbeeld omdat je weet dat je daar je handelen op aanpast, een motorrijder omdat zij verplicht met gele reflectie rijden.
Maar waarom moet jij als biker onderscheidend zijn van de rest? Wat is daar de praktische meerwaarde van, hoe gaan we beter boeven vangen of de burger nog tevredener houden omdat jij een ander uniform draagt dan de rest?
Natuurlijk kan het zo zijn dat een ander uniform beter zit, qua warmtestuwing en de vele km's die je trapt op een dag. Maar dat betekent toch niet dat je ook onderscheidend moet zijn, dus er anders uit moet zien?
Ik ben blij dat we eindelijk van die potpourri van verschillende tenues af zijn, eindelijk eens uniformiteit (what's in a name) en nog een mooi uniform ook.
Ik vind het persoonlijk erg triest dat je nu al zegt dat je ander materiaal wilt (zonder het ooit (goed) gedragen te hebben op een fiets) en dat ook de styling nog eens anders moet. Probeer het materiaal nou eerst eens voordat je al gaat lopen klagen en kom is met goede argumenten voor de styling. Ben benieuwd!