Het blijft zanikken over de cap. Niet stoer genoeg, lijkt te veel op den baseball cap, had liever een baseball cap gehad, had liever een schuitje, had liever baret. Enz enz. Zoveel mensen zoveel meningen.
De oude pet was niet praktisch voor het dagelijkse werk. Viel van je kop, moest je vasthouden met harde wind enz. Dat geldt deels ook voor het schuitje. Was tot halverwege de jaren zestig ook in gebruik bij de rijkspolitie. Ken nog diverse dienders die deze gedragen hebben. Allemaal vonden ze het ondingen en verbaasden ze zich er over dat het ding misschien opnieuw ingevoerd zou worden. Ken door mij hobby ook wat bui enlandse dienders die een schuitje dragen. Ook van hen weet ik dag het alleen blijft zitten als je staat, zit of rustig loopt. Bij alle andere activiteiten moet je het ding af nemen of vast houden,. Vind ik niet handig.
De nieuwe cap zit in in ieder geval beter. Biedt meer bescherming tegen regen, hagel, zon in het gezicht dan het schuitje of baret en daar hebben de dragers van het OPU in ons land toch mee te maken. Een beetje arbo dus. Het overgrote deel heeft gekozen voor de cap. En voor wie verwijst naar stoere uitstraking van dienders in andere landen: de cap is rechtstreeks afgeleid van de Spaanse politie.