OK, duidelijk verhaal... Hoop dat hier aandacht aan besteed gaat worden, zeker nu je meer en meer de lokale politie op de snelwegen tegen komt...
Er is in deze topic al een paar keer aandacht geweest voor het zichtbaarheidsvest in combinatie met het OPU.
Maar eerst even dit. Je hoort zichtbaarheidskelding te dragen bij alle werkzaamheden op de rijbaan en het spoor. Feitelijk zou je dat bij elke bekeurinsgsituatie of wat dan ook, waarbij je op de rijbaan staat zichtbaarheidskleding, moeten dragen. Ik erken direct dat de praktijk anders is, maar als je langere tijd op een rijbaan staat, bijv om het verkeer te regelen dan draag je gewoon een zichtbaarheidsvest. En niet alleen op autosnelwegen. Is een arbo-eis en daarom levert de baas ook deze vestjes. Heb je hem niet aan en de arbodienst komt langs dan loop je kans op een persoonlijke boete of wat veel erger is: je wordt niet gezien en wordt voor je flikker gereden. Ik schrijf het maar even bot. Ik heb heel lang op het platteland gewerkt en op mijn toenmalige bureau had iedereen standaard zijn gele vestje over de blouson aan. Geen gezicht, maar je bent wel beter zichtbaar.
Dan terug op de eerste zin. In de klankbordgroep Basis Politie Uniform, waaruit het POPU is voortgekomen, hebben we jarenlang gepleit voor verstrekking voor de gele jas. De raad van Korpschefs heeft dit tegen gehouden. Vreemd genoeg, maar wel fijn op dit punt, lieten veel korpschef wel toe dat het besteld en gedragen mocht worden.
Er is enorm gediscussieerd binnen het POPU om de arbo-eisen van een zichtbaarheidsvest ook door te voeren naar het OPU. Dat zou betekenen dat er heel veel reflecterend materiaal op het pak aangebracht zou moeten worden. Een oplossing zou gevonden kunnen worden in de gele hoes van het VHV, maar in veel gevallen is het zichtbare gele oppervlakte van dat vest al te klein om aan de arbo-eisen te kunnen voldoen, buiten het feit of er al of niet voldoende refelctie op zit.
Er rest ons dus niet om het zichtbaarheidsvestje mee te nemen en aan te trekken zodra je op de rijbaan blijft werken.
Enige tijd geleden hebben de leden van voornoemde klankbordgroep een zichtbaarheidsvestje meegekregen om te testen.. zie foto. In de zijpanden zit elastiek, waardoor het niet onnodig flabbert. Ter hoogte van de sleutelbeenderen lusjes voor de spreeksleutels. Zoals te zien is zakjes aan de voorzijde. Het vest was alleen te sluiten middels klittenband. Mijn buikspieren zijn in de loop der jaren zodanig ontwikkeld dat het vestje niet goed sloot als ik het over een blouson droeg, daarom heeft mijn vrouw er een rits tussen gezet. Als ik alleen het overhemd draag, werkte het klittenband goed. Oorspronkelijk zaten er op voor- en achterzijde het oiginele politie logo in refelecterende uitvoering. Deze liet echter heel snel los. De printkwaliteit was dus voor verbetering vatbaar. Omdat ik voor de rest zeer te vreden ben over dit vestje heb ik er een paar oudere herkenningsemblemen op laten naaien.
De DPU is bezig alle bestaande contracten te conntroleren op rechtmatigheid. Ik hoop dat dit vest uiteindelijk doorgevoerd wordt. Daarnaast gaan we verder praten over een gele jas in de lijn van het OPU. We hopen dat het lukt om de jas zeg maar in dianegatieve versie van de all weahter jas uit te voeren, waar de banen dan in een materiaal komen dat blauw oog, maar bij beschijning goed reflecteert.