Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform

Auteur Topic: Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform  (gelezen 1214374 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Meneer

• Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
    • Politieserie
Reactie #1920 Gepost op: 25 juni 2014, 23:06:05
Citaat van: juanneele link=msg=1280012 date=1403725752
Klopt inderdaad dit zijn de nieuwe.
Liggen per twee in de meeste voertuigen.
Zijn stukje lichter dan de oude en dragen erg prettig.
In situaties waarbij tactische vesten gewenst zijn lever ik graag alle comfort in voor extra bescherming.

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Reactie #1921 Gepost op: 26 juni 2014, 00:09:45
Dat ze lichter zijn wil natuurlijk niet zeggen dat dit ten koste gaat van de bescherming. De laatste tijd is er flink wat vooruitgang geboekt in epoxy & vezel technieken.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #1922 Gepost op: 26 juni 2014, 07:35:29
Maar die dingen zijn niet lichter, die zijn loei zwaar!!! lijkt wel of er een paar bakstenen in zitten tegen over onze vorige!!

Meneer

• Senior gebruiker
    • Politieserie
Reactie #1923 Gepost op: 26 juni 2014, 08:56:09
Citaat van: rens link=msg=1280034 date=1403734185
Dat ze lichter zijn wil natuurlijk niet zeggen dat dit ten koste gaat van de bescherming. De laatste tijd is er flink wat vooruitgang geboekt in epoxy & vezel technieken.
Klopt, maar ze zien er wel verdomd klein uit. Lijkt erop dat ze alleen de vitale delen beschermen, net als het 'gewone' vest. Maar goed, weet verder ook niet hoe het zit, ziet er gewoon klein uit.

MartinJ

• daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #1924 Gepost op: 26 juni 2014, 14:43:23
Citaat van: MNL-7200 link=msg=1279982 date=1403720523
http://www.youtube.com/watch?v=9DEgSrpnu4g

Nieuwe tactisch harnas op 0.07 of is dit nog een oud model van Brabant? Ik vind ze iig erg klein voor een tactisch vest  :-\

Ik heb de tactische harnassen zelf nog niet gezien, maar ze moeten dus in combinatie met het VHV gedragen worden. Dan hebben ze de zelfde beschermende factor als de oorspronkelijke tactische vesten. Ik schrijf bewust oorspronkelijk omdat in de tactische vesten traumaplaten zaten. Door onwetende zielen binnnen facilitaire diensten zijn in veel oude regio's deze platen verwijderd. Het harnas is dis feitelijk niets anders dan een hoes met een traumaplaat.
Ik durf niet te beoordelen of de collega's het oude vhv onder hun polo's dragen. Als dat niet zo is, dan zijn ze of verschrikkelijk eigenwijs of er is iets mis gegaan in de voorlichting. In ieder geval moet je het harnas nooit dragen zonder VHV.

Geheel terzijde: ik verbaas me wel of eigenlijk niet over de kleding de deze collega's dragen. Ik begrijp hun gedachte er achter, maar geheel in strijd met het draagvoorschrift van het HUNP. Nu ben ik zelf ook wel eens op deze manier prikkelend bezig geweest en hoopte daarmee een weg te banen voor een praktisch uniform, waarvan het OPU  nu het gevolg is.
Maar het geeft wel aan dat er op het moment een enorm verschil is in sturing van de leiding.  In de ene eenheid is kennelijk alles toegestaan en in andere minder. Er is zelf in mijn district, het oude korps NHN, verschil tussen leidinggevenden. In mijn team wordt elk jaar op 1 oktober spastisch gedaan over het verplicht dragen van het overhemd met lange mouw met stropdas.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.

MartinJ

• daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #1925 Gepost op: 26 juni 2014, 15:56:48
Citaat van: Scaniafan link=msg=1279986 date=1403720900
OK, duidelijk verhaal... Hoop dat hier aandacht aan besteed gaat worden, zeker nu je meer en meer de lokale politie op de snelwegen tegen komt... :-X

Er is in deze topic al een paar keer aandacht geweest voor het zichtbaarheidsvest in combinatie met het OPU.

Maar eerst even dit.  Je hoort zichtbaarheidskelding te dragen bij alle werkzaamheden op de rijbaan en het spoor. Feitelijk zou je dat bij elke bekeurinsgsituatie of wat dan ook, waarbij je op de rijbaan staat zichtbaarheidskleding, moeten dragen. Ik erken direct dat de praktijk anders is, maar als je langere tijd op een rijbaan staat, bijv om het verkeer te regelen dan draag je gewoon een zichtbaarheidsvest. En niet alleen op autosnelwegen. Is een arbo-eis en daarom levert de baas ook deze vestjes. Heb je hem niet aan en de arbodienst komt langs dan loop je kans op een persoonlijke boete of wat veel erger is: je wordt niet gezien en wordt voor je flikker gereden. Ik schrijf het maar even bot. Ik heb heel lang op het platteland gewerkt en op mijn toenmalige bureau had iedereen standaard zijn gele vestje over de blouson aan. Geen gezicht, maar je bent wel beter zichtbaar.

Dan terug op de eerste zin. In de klankbordgroep Basis Politie Uniform, waaruit het POPU is voortgekomen, hebben we jarenlang gepleit voor verstrekking voor de gele jas. De raad van Korpschefs heeft dit tegen gehouden. Vreemd genoeg, maar wel fijn op dit punt, lieten veel korpschef wel toe dat het besteld en gedragen mocht worden.

Er is enorm gediscussieerd binnen het POPU om de arbo-eisen van een zichtbaarheidsvest ook door te voeren naar het OPU. Dat zou betekenen dat er heel veel reflecterend materiaal op het pak aangebracht zou moeten worden. Een oplossing zou gevonden kunnen worden in de gele hoes van het VHV, maar in veel gevallen is het zichtbare gele oppervlakte van dat vest al te klein om aan de arbo-eisen te kunnen voldoen, buiten het feit of er al of niet voldoende refelctie op zit.

Er rest ons dus niet om het zichtbaarheidsvestje mee te nemen en aan te trekken zodra je op de rijbaan blijft werken.

Enige tijd geleden hebben de leden van voornoemde klankbordgroep een zichtbaarheidsvestje meegekregen om te testen.. zie foto. In de zijpanden zit elastiek, waardoor het niet onnodig flabbert. Ter hoogte van de sleutelbeenderen lusjes voor de spreeksleutels. Zoals te zien is zakjes aan de voorzijde. Het vest was alleen te sluiten middels klittenband. Mijn buikspieren zijn in de loop der jaren zodanig ontwikkeld dat het vestje niet goed sloot als ik het over een blouson droeg, daarom heeft mijn vrouw er een rits tussen gezet. Als ik alleen het overhemd draag, werkte het klittenband goed. Oorspronkelijk zaten er op voor- en achterzijde het oiginele politie logo in refelecterende uitvoering. Deze liet echter heel snel los. De printkwaliteit was dus voor verbetering vatbaar. Omdat ik voor de rest zeer te vreden ben over dit vestje heb ik er een paar oudere herkenningsemblemen op laten naaien.

De DPU is bezig alle bestaande contracten te conntroleren op rechtmatigheid. Ik hoop dat dit vest uiteindelijk doorgevoerd wordt. Daarnaast gaan we verder praten over een gele jas in de lijn van het OPU. We hopen dat het lukt om de jas zeg maar in dianegatieve versie van de all weahter jas uit te voeren, waar de banen dan in een materiaal komen dat blauw oog, maar bij beschijning goed reflecteert.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.

Cop/Fireman

• Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #1926 Gepost op: 26 juni 2014, 22:00:58
Tja, ik hoop dat ze de 'klankbordgroepen' weer in ere herstellen. En dan korte lijnen met de KL. En niet via de zovele bekende schijven😜

Ik wil best meedenken. Dus als ze mensen zoeken . . .

@MartinJ heb je nog iets gehoord over de nieuwe versie vd striping? Iedereen die het plaatje ziet, is dol enthousiast!
"Waakzaam & Dienstbaar"

Meneer

• Senior gebruiker
    • Politieserie
Reactie #1927 Gepost op: 26 juni 2014, 22:13:53
Citaat van: Meneer link=msg=1280057 date=1403765769
Klopt, maar ze zien er wel verdomd klein uit. Lijkt erop dat ze alleen de vitale delen beschermen, net als het 'gewone' vest. Maar goed, weet verder ook niet hoe het zit, ziet er gewoon klein uit.

Eerste foto van onderstaand artikel is het vest goed te zien. Lijkt op het eerste oog vooral voor de zijkant weinig bescherming te bieden, maar in de oude vesten zit de plaat natuurlijk ook niet in de zijkant.

http://www.112brabant.nl/news/10309-vrouw-beschoten-op-bennekelstraat-in-eindhoven/

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1928 Gepost op: 26 juni 2014, 22:40:04

Blijf het toch een vreemd beeld geven. Wel goed om te zien dat er een liesbescherming op zit. Had eigenlijk ook wel verwacht dat er iets van nek bescherming op zou zitten. Want eerlijk gezegd vind ik het er zeer minimalistisch uit zien, gelukkig hebben de wijze heren deze beslissing gemaakt :-\
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1929 Gepost op: 27 juni 2014, 02:20:18
Handig maar ook niet handig zijn die vakjes voor op de buik voor spullen, als je hier wat instopt zoals die agent staat dit door de letters Politie heen...  :-\ :-\
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel