Het OPU is bestemd voor iedereen met een rol in het operationele proces volgens het opschalingsprotocol van de NP. Dus ook HIP's en CVP's gaan het pak krijgen. Mijn chef basisteam rekent daar tenminste erg op.
Er komen geen versierselen op de cap. In het POPU hebben we daar ernstig gediscussieerd over de voors en tegens. Het is een werkpak dat geen franje behoeft. Daarom ook geen politiebrevet op dit pak. De ROT's* zijn voldoende. Daarnaast is deze opsmuk erg duur.
Reinier dank voor de steun over het dragen. De cap zit prettig en blijft bij het meeste werk ook gewoon zitten. Dit in tegenstelling tot de platte pet. Zeker het model dat de laatste jaren is verstrekt is een onding. De opstaande rand is te laag waardoor je het ding aan moet trekken om te voorkomen dat deze afvalt. Je ziet het ook bij iedereen die deze wel draagt, de zijkanten van het platte deel gaan omhoog staan.
Het verplicht dragen van de cap heeft ook iets met de arbo te maken. Het beschermt je tegen weersinvloeden. Mede daarom ga ik de cap dragen om verbranding van de huid op het bolletje bij zonnig weer te voorkomen. Ook bij neerslag vind ik de cap prettig. Daarom had ik bij het HUNP ook altijd een cap mee.Ik heb voor mijn leeftijd nog redelijk wat haar en heb niet de behoefte dat er top op de huid af te maaien. Ik heb een zeer aantrekkelijke kapster aan wie ik het knippen overlaat.
* Rangonderscheidingstekens