Een reactie op een aantal punten:
Het is niet toegestaan dat er op het uniform enige manier van onderscheid in taken wordt aangebracht. Er is in het begin van de ontwikkeling wel sprake geweest van een uitzondering voor de hondengeleiders. Achterliggende gedachte was dat als je iemand ziet lopen met die tekst op zijn pak, dat je dan als collega kan verwachten dat er ook een bijtgrage viervoetige collega in de buurt is. Dit is in een later stadium losgelaten.
De emblemen zullen m.i. verwijderd moeten worden.
En als ze dan toch verwijderd zijn mogen ze mij opgestuurd mogen worden. Ik verzamel namelijk emblemen. Dit is natuurlijk niet de reden van mijn mening. Het is gewoon niet toegestaan. Op deze manier krijg je binnen de kortste keren waar allerlei wildgroe, want er zijn nogal wat emblemen ontwikkeld door allerlei groepjes. Denk aan ruiters, motorteams, bikers, ondersteuningsroepen enz enz. Als verzamelaar vind ik het best, maar ...zoals gemeld uitdrukkelijk niet toegestaan voorzover ik nu weet. Het kan natuurlijk zin dat er een lokale chef toestemming heeft gegeven. Maar lokale chefs gaan er niet (meer) over.
De metalen brevetten zijn met name op advies van de geuniformeerde leden van het POPU van het pak gelaten. De brevetten dienen namelijk geen enkel operationeel doel, zoals in veel landen, waar het als een soort politielegitimatie geldt en dan voorzien is van een persoonlijk nummer. In ons geval dus pure sier en dat wilden we niet op een werkpak. Daarnaast vergroot het de kans op verwondigen. Daarom zijn er voor het huidige uniform ook alleen metalen rangonderscheidingen toegestaan op de tuniek. Maar dat is slecht bekend onder de collega's.
We hebben wel besproken dat een geprinte versie van het brevet een optie zijn zijn, maar dat heeft het dus niet gehaald.
Er is ook gesproken over een bevestigingsmogelijk van de porto op het vest. Volgens mij hoort dat bij een ander topic, maar toch... Zoals zoveel zaken die via dit forum besproken worden zijn veel zaken subjectief.
Ik heb er de volgende mening over: er is nog nooit bewezen dat straling van een port schadelijk is, maar het tegendeel ook niet. Ik weet vanuit mijn rol in het projectteam C2000(inmiddels een grijs verleden) dat ze in de GSM divisie van Nokia zelden met een GSM aan het oor lopen. Iedereen werkt daar met een oortje. Gewoon voor het geval dat straling toch schadelijk blijkt te zijn. Het gaat dan met name om de effecten op lange termijn. Wat doet straling als je er voortdurend aan bloot gesteld word. Ze gaan er Nokia vanuit dat dan beter schadelijk gevolgen kan hebben in de buikholte dan in het hoofd.(!?) Daar kan je iets van vinden.
Wat de draagwijze betreft is het de vraag waar je porto dan laat als je aan het bureau zit en je vest hebt afgelegd. Een bevestigingsmogelijkheid aan de polo en de softshell is namelijk geen optie ivm gevaar voor indent als je beschoten wordt en juist op die plek geraakt wordt. Daarnaast zou je dan onder je vest nog eens één of twee van die bevestigingsclips hebben.
Zelf vind ik het niet prettig dat er veel gewicht aan de voorkant van mij kleding hangt. Dat ga ik langzamerhand voelen in mijn nek.
Laatste argument is dat niet iedere porto de mogelijkheid heeft er direct een oortje op aan te sluiten. Veel collega's willen niet dat het publiek me kan luisteren.
In het POPU hebben is rekening gehouden met de overgrote meerderheid dat men een porto aan de koppel draagt met een spreeksleutel, al of niet met een oortje aan de spreeksleutel of aan de porto zelf. We krijgen in ieder geval veel positieve reactie op de lusjes voor de spreeksleutel op alle bovenkleding.