Is de nieuwe broek er ook in een particuliere/NIET-politie uitvoering? Of staat er een merk in waarnaar ik kan zoeken/googlen.
De broeken lijken me wel wat voor ons BIT in het winterseizoen.
Kan je uitleggen waar BIT voor staat? Dan leg ik vast uit dat de broeken gemaakt worden door het Belgische bedrijf Jomex. Deze broek is ontwikkeld nadat we in de voormalige klankbordgroep Basis Politie Uniform een keuze hebben gemaakt uit diverse broeken, die bij andere politiediensten in gebruik waren. De zweedse broek kwam op zicht het beste naar voren. Er is een productbeschrijving gemaakt en op grond daarvan is een aanbesteding gemaakt. Er zijn toen diverse fabrikanten die me hebben gedaan. Een afvaardiging van de klankbordgroep heeft een selectie gemaakt en daar is deze broek uitgerold. Er zijn in het hele land enkele honderden collega's geweest die de proefversie enkele maanden hebben gedragen. Nav de test zijn aanpassingen gedaan: kontzakken iets lager, omdat er bij het dragen van de koppel niet bij kon, logo's op de kleppen van de dijbeen zakken en donkerder geverfd. Aanvankelijk mochten er eerste nieuwe broeken worden ingevoerd. Vandaar een aparte aanbestedingsprocedure.
De aanpassing van kleding of invoering van iets nieuws ging jaren lang heel stroperig en heb wel eens het idee gehad de pijp aan Maarten te geven. Als donderslag bij helder hemel kwam opeens het bericht dat de Minster instemde met de invoering van een compleet nieuw uniform voor het werk op straat. Dat is nog geen twee jaar geleden en dan is het toch prachtig te weten dat inmiddels bij de helft van de beoogde collega's in het nieuw loopt.
Vooral op dit forum is te lezen dat de niet alles vlekkeloos verloopt. Dat is natuurlijk jammer maar gezien het logistiek proces niet verwonderlijk. Weet wel dat in de eenheid Den Haag, om een voorbeeld te nemen, 93% van de colleag's met het complete pakket naar huis is gegaan.
Ik wist via dit forum al dat er collega's zonder softshell en all weather jack naar huis moesten. Dat gebeurde op 3 oktober, toen we in Eersel bij de uitrol vergaderden, ook. Omdat het slechte weer zijn intrede deed is ad hoc besloten dat collega's die deze kleding niet kregen, hun blouson voorlopig mochten houden en blijven dragen..
Mocht je gebreken aan je kleding ontdekken, meldt dat in ieder geval in Apeldoorn. De DPU meldt dat aan de fabrikant en net als in een gewone winkel wordt er voor vervangende kleding gezorgd. Alleen klachten via dit forum uiten draagt niet bij aan verbetering van het product.
Vooral is te lezen dat over de polo's klachten zijn. Te korte en te krappe mouwen en snel onaangenaam ruikend. Er is nog geen geschikte onderkleding te bestellen door perikelen met oude contracten, maar er komen speciale shirts voor onder de kleding. Een termijn durf ik niet te noemen.
Terecht wordt gemeld dat de lange mouwen wel erg lang zijn. Dat wordt besproken met de fabrikant en dit wordt aangepast . Heb je te lange mouwen dan kan je ze inlaten korten.
De contracten zijn zodanig afgesloten dat er een voortdurend evaluatie met de fabrikanten plaats vindt en dat er aanpassingen gedaan kunnen worden zonder dat er contractueel geneuzel moet gebeuren. Daarbij hebben de fabrikanten ook de mogelijkheid om nieuwe technieken en materialen te gebruiken. Het OPU kan dus voortdurend vernieuwd worden zonder af te doen aan de stijl.