Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform

Auteur Topic: Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform  (gelezen 1214031 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #4110 Gepost op: 1 januari 2017, 17:02:17
Citaat van: DiNozzo link=msg=1470130 date=1483197539
Niet dat ik weet, maar je hebt ze misschien wel gezien...

Ik vind dat ook onder een motorpak gewoon een normaal uniform gedragen moet worden.  Of je moet permanent met je jas aan blijven als je in contact komt met het publiek of met een verdachte. Anders kan je net zo goed een burgertrui aan doen, die vaak veel warmer is als alles wat we van de dienst verstrekt gekregen hebben.

Een uniform is een stukje uitstraling maar ook een stukje herkenbaarheid en gelijkheid. Wij pikken toch ook niet van burgers dat ze bewust een voorschrift negeren? Waarom doen we dat zelf dan wel...

De nieuwe polo's zitten gewoon niet comfortabel op de motor. Waar je in een dienstauto zonder jas al in die dingen zweet en meurt is dat met je motorjas (en vest) nog veel erger. Dus als ik een hele dienst motor rij kies ik er ook voor om geen polo aan te doen, maar gewoon een blauw sport t-shirt of een oude polo/shirt. Zeker in de zomer met boven de 20 graden.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #4111 Gepost op: 1 januari 2017, 17:07:22
Citaat van: Daniel! link=msg=1470182 date=1483209147
En wederom een creatieve collega: http://www.ad.nl/voorne-putten/vader-verdachte-dubbele-moord-hellevoetsluis-zoon-wilde-ruzie-sussen~a2286821/

Gokje: hondengeleider?

In de Zaanstreek lopen sommige collega's rond met een label WIJKAGENT voor op hun vest... foto: https://www.instagram.com/p/BLDcUlija1v/

Daniel!

• i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #4112 Gepost op: 1 januari 2017, 17:09:10
Citaat van: Maxx link=msg=1470507 date=1483286842

In de Zaanstreek lopen sommige collega's rond met een label WIJKAGENT voor op hun vest... foto: https://www.instagram.com/p/BLDcUlija1v/
Hondengeleider inderdaad. Dat 'wijkagent' ziet er ook niet uit nee.. :-X

schuimer

• Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
Reactie #4113 Gepost op: 1 januari 2017, 20:20:15

Besluit algemene rechtspositie politie
Geldend van 01-01-2017 t/m heden

Artikel 57
1 Het is de ambtenaar, bedoeld in artikel 56, eerste lid, verboden in dienst uniformkledingstukken te dragen, tenzij deze van dienstwege zijn verstrekt of voorgeschreven.
2 Het is de ambtenaar, bedoeld in artikel 56, eerste lid, verboden bij gekleed gaan in uniform insignes of andere onderscheidingstekens te dragen, tenzij deze van regeringswege zijn verstrekt of voorgeschreven of tot het dragen daarvan door het bevoegd gezag vergunning is verleend.

Ik kan me niet voorstellen dat emblemen met "hondengeleider" of "wijkagent" van dienstwege zijn verstrekt.
In dat geval zouden alle hondengeleiders of wijkagenten er immers mee lopen.  
"Wichtigtuerei"!!
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #4114 Gepost op: 2 januari 2017, 12:15:56
Citaat van: DiNozzo link=msg=1470130 date=1483197539
Een uniform is een stukje uitstraling maar ook een stukje herkenbaarheid en gelijkheid. Wij pikken toch ook niet van burgers dat ze bewust een voorschrift negeren? Waarom doen we dat zelf dan wel...

Helemaal eens! Bij ons lijkt het nu ook mode te zijn om geen rangonderscheidingstekens meer te dragen. Gaat nergens over natuurlijk.

Enige keer dat ik afwijk van het officiele tenue is wanneer ik in een burgerauto rijd, ik draag dan vaak het oude zwarte bikers vestje over mn uniform heen.
In het gewone uniform ben je zo stuk en de baas heeft helaas nog geen alternatieven beschikbaar. Volledig in burger heeft mijn voorkeur, maar kan niet altijd. Op deze manier ben je niet snel te herkennen, maar wel snel herkenbaar als t moet.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

guest16442

• Gast
Reactie #4115 Gepost op: 2 januari 2017, 18:35:08
Citaat van: silque link=msg=1470744 date=1483355756
Helemaal eens! Bij ons lijkt het nu ook mode te zijn om geen rangonderscheidingstekens meer te dragen. Gaat nergens over natuurlijk.
Dit doe ik op mijn polo in de winter ook niet, want als ik daar mijn softshell en kogelwerendvest overheen trek dan drukken/schuren ze in/op m'n schouders. Niet echt prettig. Dat ik dan binnen even zonder rangonderscheidingstekens, tja...anders moet ik die continu erop doen en eraf halen. Voor binnen heeft ook ook niet echt de noodzaak die het buiten wel kán hebben.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #4116 Gepost op: 2 januari 2017, 18:52:59
Daar heb ik nog nooit iemand over gehoord, maar kan natuurlijk dat jij daar last van hebt.
Heb je geen publiekscontact binnen? Wat mij betreft horen die tekens er gewoon bij, ook binnen.

guest16442

• Gast
Reactie #4117 Gepost op: 2 januari 2017, 21:37:07
Citaat van: silque link=msg=1470814 date=1483379579
Daar heb ik nog nooit iemand over gehoord, maar kan natuurlijk dat jij daar last van hebt.
Heb je geen publiekscontact binnen? Wat mij betreft horen die tekens er gewoon bij, ook binnen.
Neen, tenzij ik achter de balie zit. Maar dan doe ik ze wel op. Niet dat men altijd al je strepen kan tellen, want ze willen nog weleens onder je vest komen te zitten.

En dat je nimmer iemand erover gehoord hebt, tja...dat is natuurlijk een drogreden. Ergo, het houdt niet in dat het níet kan. Ik heb er inderdaad dan last van. Niet continu, maar wel op vervelende wijze. Wat mij betreft vormt het dan ook geen enkel probleem, binnen.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4118 Gepost op: 4 januari 2017, 12:26:14

Net voor de invoering van het nieuwe uniform werden er in het land diverse hondengeleiders uitgerust met de tekst hondengeleider op de jas.
Daar was dus een behoefte om zich te onderscheiden van de rest van de collega's.

Zelfde goldt ook voor het voetbalteam en de diverse verkeersdiensten in het land.

Met invoering van het nieuwe pak "mocht" dit opeens niet meer, echter de behoefte is er nog steeds.
Bij uitblijven van landelijk beleid gaan de eenheden/afdelingen zich dus alsnog herkenbaar maken, zeker omdat de eenheden groot zijn geworden en je bij incidenten niet meer iedereen kent.

Zelfde met de afwijkende stickers op het wagenpark.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #4119 Gepost op: 4 januari 2017, 12:44:19
Jep, ik ken inderdaad wel wat afdelingen waarbij het handig is als ze herkenbaar zijn. Denk aan de OvD-P, hondengeleider etc.