Politievoertuigen: Handmatig schakelen of automaat?

Auteur Topic: Politievoertuigen: Handmatig schakelen of automaat?  (gelezen 17544 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

msk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #70 Gepost op: 24 december 2012, 14:40:44
Ik had het idee dat politie Rotterdam als sinds de C-10 alleen  automaten had,ook in de VW Busjes en de Civics die later kwamen?

Ikzelf zweer bij een auomaat,veel relaxter rijden.
Ik gebruik wel links om te remmen, heb ik overgehouden uit de periode dat ik nog wel eens een autorace mee wilde rijden met een DAF, je had dan echt een betere rondetijd als je tweebenig kon rijden.

serieus??? daar heb ik nog nooit van gehoord, rijden met 2 voeten in een automaat.Ik ga het niet proberen haha.. Overigens een S of D stand maakt denk ik niet veel uit. Wanneer je kickdown intrapt wil hij net zo hard en snel als in de D stand. Het is alleen wat zuiniger rijden denk ik.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #71 Gepost op: 24 december 2012, 18:42:19
Ja veel mensen uit de autosport gebruiken links om te remmen en rechts voor het gaspedaal. Maar de meeste mensen kunnen dat niet. Het remmen valt niet goed te doseren. Ik kan het zelf ook niet en doe dus alles met rechts...


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #72 Gepost op: 25 december 2012, 08:29:03
Ja veel mensen uit de autosport gebruiken links om te remmen en rechts voor het gaspedaal. Maar de meeste mensen kunnen dat niet. Het remmen valt niet goed te doseren. Ik kan het zelf ook niet en doe dus alles met rechts...

Om ons (VHT/ VP) dat te gaan leren gaat misschien net een stap te ver  :D er zijn er nu al die struikelen bij de eerste de beste snelle bocht  :o

Mee eens. En ben blij weer een bijdrage van je te mogen lezen  :)

Thnks mate! (en je hebt pm.)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #73 Gepost op: 25 december 2012, 10:50:32
Ik heb beide reactie's even geciteerd omdat mij iets opvalt: Firefighter1970 spreek over verbruik en Knarf1990 over rijstijl. Zoals jullie beiden wellicht weten hangen deze twee samen, een automaat is per definitie niet zuiniger dan een handbak. Dat ligt aan de bestuurder.

Maar wat mij vooral opvalt in deze topic is dat men in het geheel vergeet dat een voertuig een stuk gereedschap is. Het moet deugdelijk en functioneel zijn en uiteraard geschikt voor de klus die gedaan moet worden.
Rijstijl/ verbruik heeft daar helemaal niks mee te maken. Dan kunnen we immers ook een Prius of soort gelijk voertuig gaan rijden.

Bij het werk, waar we hier over spreken, is er regelmatig sprake van uitersten. Het voertuig moet daar dus aan voldoen. En ik zeg bewust niet kunnen voldoen, het moet daar aan voldoen! Neem voor deze topic dus het uiterste, een spoedrit. Daar gaat je verbruik, alleen rijstijl is dan nog van enig belang.
Hebben jullie je wel eens afgevraagd waarom men in het gros van de autosport, semi automaten (voor de leek: wel automatisch koppelen en handmatig schakelen) rijdt? De bestuurder moet kunnen bepalen wat de auto doet, wanneer die dat doet, hoe dat doet en vooral wat ie niet moet doen.

Als je ooit eens 250 euro over hebt, neem eens een slipcursus en probeer dan zowel automaat als handbak te rijden. Dan weet je precies waar ik over spreek en waarom men in de F1 en ralley sport semi automaten rijdt.
En daar schuilt nou juist ook het gevaar in. In het begin van de topic wordt er nog lacherig gedaan over de dienders die de automaat verkeerd hanteren. Een burger zou bij dat soort gedragingen op grond van art 30 WvW zijn rijbewijs kwijt kunnen zijn. En het gebeurd zo vaak.... dat het eigenlijk onverantwoord is. We sturen dienders ook niet ongetrained met een vuurwapen de straat op, en zeggen dan tegen hem "als je bij een bankoverval komt, gebruik dan beide handen." Een kromme maar terechte vergelijk. En auto is een puur moordwapen en er vallen meer doden door onkundig gebruik van een auto dan door het gebruik van vuurwapens.
En dat weten de bobo's ook want elke diender krijgt een rij opleiding juist omdat er soms situaties zijn waarin extra vaardigheid van belang is. En sommigen dienders krijgen daarbij ook nog extra rij-opleidingen (HRT/ VRT/ etc etc). Het vreemde is dat ik geen enkele diender ken die na het volgen van een voortgezette opleiding nog te spreken is over de standaard rij-opleiding. En zo ken ik ook maar weinig dienders die na het doorlopen van de standaard rij-opleiding nog te spreken waren over de burgerrijlessen. Dus dat zegt genoeg: ontwetenheid creëert onkunde, onkunde veroorzaakt onveiligheid.


Al met al vind ik het een ernstig gebrek aan de huidige LAPV voertuigen dat zij met een automaat zijn uitgerust. Maar ja zo is er wel meer op onze uitrusting aan te merken als je kijkt naar "deugdelijk, functioneel en geschikt voor de klus die gedaan moet worden".

Laat ik voorop stellen dat ik je punt begrijp en het er mee eens ben, ik heb alleen een kleine maar....We hebben het hier over het gebrek van een automaat t.o.v. een handgeschakelde bak en ontwetendheid.

Ontwetendheid bij collega's blijft hetzelfde zolang er geen extra aandacht aan gegeven wordt. We sturen immers vuurwapendragende collega's niet ongetraind de straat op maar we sturen ze wel ongetraind de straat op met een dienstvoertuig, lees moordwapen! En in mijn ogen was dat voor de gemiddelde diender niet heel anders voor de komst van de automaat. Na de rijopleiding BROA (welke de gemiddelde collega heeft) ben je in feite nog steeds ongetraind, want laten we eerlijk zijn, na max. 10 uur eigen rijtijd heb je slechts wat geoefend en is je verkeersbeeld en inzicht wellicht positief veranderd maar om nou te spreken van een getraind bestuurder gaat mij persoonlijk iets te ver.

Is het dan niet een gebrek dat er met de komst van de automaat en dus verandering van het wagenpark er geen bij- of omscholingscursussen zijn gegeven? Wellicht dat we dan van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam kunnen gaan!


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #74 Gepost op: 26 december 2012, 11:57:09
Laat ik voorop stellen dat ik je punt begrijp en het er mee eens ben, ik heb alleen een kleine maar....We hebben het hier over het gebrek van een automaat t.o.v. een handgeschakelde bak en ontwetendheid.

Ontwetendheid bij collega's blijft hetzelfde zolang er geen extra aandacht aan gegeven wordt. We sturen immers vuurwapendragende collega's niet ongetraind de straat op maar we sturen ze wel ongetraind de straat op met een dienstvoertuig, lees moordwapen! En in mijn ogen was dat voor de gemiddelde diender niet heel anders voor de komst van de automaat. Na de rijopleiding BROA (welke de gemiddelde collega heeft) ben je in feite nog steeds ongetraind, want laten we eerlijk zijn, na max. 10 uur eigen rijtijd heb je slechts wat geoefend en is je verkeersbeeld en inzicht wellicht positief veranderd maar om nou te spreken van een getraind bestuurder gaat mij persoonlijk iets te ver.

Is het dan niet een gebrek dat er met de komst van de automaat en dus verandering van het wagenpark er geen bij- of omscholingscursussen zijn gegeven? Wellicht dat we dan van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam kunnen gaan!

Hier in de regio is het heel simpel, jij rijdt niet in de automaat tot je de rijtraining hebt gevolgd. Dit betreft een dagdeel, waar je moet rijden in bij zijn van de instucteur van het korps. We zijn ook in de gelukkige omstandigheid dat wij twee "eigen" instructeurs hebben.

Overigens is de discussie of de touran uberhaupt geschikt is als politievoertuig zowiezo kansloos...

Ik denk dat de automaat zeker voordelen heeft, maar ook zeker nadelen. Ik denk dat de nadelen zonder training een hoop schade gaat geven. Maar goed.. het is een keuze.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #75 Gepost op: 26 december 2012, 13:30:10
Is het dan niet een gebrek dat er met de komst van de automaat en dus verandering van het wagenpark er geen bij- of omscholingscursussen zijn gegeven? Wellicht dat we dan van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam kunnen gaan!

Een volmondig JA. Als je echter ziet dat er collega's zijn die een jaar of 30 geleden zijn begonnen bij de politie en nog nooit enige rij-opleiding hebben genoten maar wel dagelijks met spoed rijden ben je al uitgepraat denk ik....
Met de komst van de nieuwe afspraken, ik geloof dat je nu elk jaar een rij-test met een instructeur moet doen, veranderd er al iets. Ik heb echter niemand gehoord die niet meer met een dienstauto mag rijden, óók niet na een x-aantal ingrepen van de instructeur tijdens deze test  :-X

Als je vervolgens ziet dat de politie-academie ook nog lessen geeft in handgeschakelde voertuigen, terwijl het grootste gedeelte van Nederland inmiddels voor de noodhulp al automaat rijd, loop je gigantisch achter en ga je zelfs nieuwe collega's al een stukje training afnemen  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #76 Gepost op: 27 december 2012, 11:21:15
Is het dan niet een gebrek dat er met de komst van de automaat en dus verandering van het wagenpark er geen bij- of omscholingscursussen zijn gegeven? Wellicht dat we dan van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam kunnen gaan!

De leerstadia van Maslov!  ;D
Sterker nog, bij ons in de regio wordt al jaren uitsluitend met automaat gereden; toch heb ik de rijopleiding gedaan in een handgeschakeld voertuig! Niet dat ik het erg vind, ik heb ervaring met rijden in automaat maar vreemd is het wel.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #77 Gepost op: 30 december 2012, 08:42:15
We zijn ook in de gelukkige omstandigheid dat wij twee "eigen" instructeurs hebben.

AA heeft (en straks had) ook een eigen rij-instructie (6 man) waarbij de BROA best aardig is maar idd kort en zeker geen garantie voor goede chauffeurs. Volgens mij is het ook meer bedoelt om te laten zien dat je met de burger rijlessen absoluut niet geleerd hebt goed auto te rijden, en dat je het nu iets beter kan. Maar het gros van de dienders ziet het helaas als "ik kan heel goed rijden" terwijl dat absoluut niet zo is. Het ligt 'r namelijk maar aan waar ze het mee vergelijken.

Een volmondig JA. Als je echter ziet dat er collega's zijn die een jaar of 30 geleden zijn begonnen bij de politie en nog nooit enige rij-opleiding hebben genoten maar wel dagelijks met spoed rijden ben je al uitgepraat denk ik....
Met de komst van de nieuwe afspraken, ik geloof dat je nu elk jaar een rij-test met een instructeur moet doen, veranderd er al iets. Ik heb echter niemand gehoord die niet meer met een dienstauto mag rijden, óók niet na een x-aantal ingrepen van de instructeur tijdens deze test  :-X

Als je vervolgens ziet dat de politie-academie ook nog lessen geeft in handgeschakelde voertuigen, terwijl het grootste gedeelte van Nederland inmiddels voor de noodhulp al automaat rijd, loop je gigantisch achter en ga je zelfs nieuwe collega's al een stukje training afnemen  :-X
God zij dank komt dat (30 jaar) bij ons op de VD niet voor. Iedereen heeft regelmatig een HRT applicatie-dag en iedereen kan ook aardig rijden. Maar idd ken ik wel wat dienders op de wijkteams die zeer slecht rijden  :'(. Ik heb zelfs 1x tegen een collega gezegd dat ie achter het stuur weg moest gaan omdat ik kots misselijk werd van zijn rijstijl. Je kon beter over de atlantic-wall rijden dat was comfortabeler  98uiye

En ik heb 1x mee gemaakt dat iemand zijn "licentie" kwijt raakte en niet meer mocht rijden. Daarna kreeg hij extra lessen en mocht ie weer wel rijden (en dat was niet omdat de instructeurs vonden dat hij weer goed kon rijden maar omdat onze chef het wilde). Zijn rijvaardigheid en verkeersinzicht bleef beroerd en uiteindelijk is hij daar ook door "vrijwillig" weg gegaan.

Overigens is de discussie of de touran uberhaupt geschikt is als politievoertuig zowiezo kansloos...

Het is een prima auto voor ip's, OVD's en al die andere babbelkouzen maar als Noodhulp voertuig ..... idd kansloos!

Laat ik voorop stellen dat ik je punt begrijp en het er mee eens ben, ik heb alleen een kleine maar....We hebben het hier over het gebrek van een automaat t.o.v. een handgeschakelde bak en ontwetendheid.

...

Is het dan niet een gebrek dat er met de komst van de automaat en dus verandering van het wagenpark er geen bij- of omscholingscursussen zijn gegeven? Wellicht dat we dan van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam kunnen gaan!
 O0

En om dan antwoord te geven op het gebrek van een automaat tov een handbak: het is net als appels en peren vergelijken. Appels en peren zijn allebei fruit, groeien aan een boom, hebben een klokhuis maar toch zijn ze wezenlijk anders  :D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #78 Gepost op: 30 december 2012, 10:44:34
Hmmz ik ben één van de weinige die schijnbaar geen problemen heeft met de Touran. Hij zit goed (al hadden de stoelen ietsje breder gemogen), heeft veel ruimte voor de materialen, ik vind de wegligging prima, onze Tourans zijn erg pittig (zeker die uit de aanbesteding) en bovendien zijn de Tourans ook erg veilig voor de inzittenden en goed zichtbaar.
Kortom, in mijn ogen een prima prijs <-> kwaliteit  

Ja natuurlijk had ik ook het liefst met een Chevrolet Suburban, Dodge Charger of andere vette Amerikaan gereden, maar voor de Europese auto's vind ik ze prima!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #79 Gepost op: 30 december 2012, 12:26:31
Touran is technisch prima. Veel beter ook dan de Zafiras die we hadden. Die gingen om de week kapot.
Maar vooral de hoogte, rijeigenschappen, vermogen/snelheid, en de suffe uitstraling zijn voor mij reden om roepen dat dit niet de ideale noodhulpauto is.

Voor mij is een lagere auto ondanks mijn lengte van 194cm ook prima en ligt altijd beter op de weg.
Natuurlijk wordt de het personeel bij de politie steeds jonger, dus volgens mij wordt er bij de testen in de toekomst minder snel voor een hoge auto gekozen (ivm instap)...