Grote brand (personenauto in parkeergarage) Jan Blankenstraat - Den Haag 17-12-2012

Auteur Topic: Grote brand (personenauto in parkeergarage) Jan Blankenstraat - Den Haag 17-12-2012  (gelezen 7817 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Toch bijzonder dat de brandweer zoveel moeite heeft moeten doen om binnen te komen, terwijl er vlak daarvoor kennelijk wel iemand binnen is geweest om de brand aan te steken....
Was er in deze parkeergarage overigens geen sprake van een trap of tweede (nood)uitgang?, die direct in de flat uitkomt? In Den Dolder en Zeist hebben wij een aantal parkeergarages waar het trapgat vanuit de parkeergarage meteen in de bovenliggende flat uitkomt. Behalve als vluchtweg is dat ook een prima aanvalsweg; in principe zal het trappenhuis namelijk rookvrij zijn (gecompartimenteerd). Het nadeel is natuurlijk dat je rook in het trappengat en dus in de flat krijgt, maar daar kan je met een overdrukventilator weer wat aan doen. Iemand die wat meer details over de inzet heeft -absoluut niet om kritiek te leveren, maar omdat ik wel benieuwd ben hoe de garage in elkaar zat?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Het is niet aan de foto's of film te zien of de 1e inzet door die roldeur is gedaan, of ergens anders. Misschien iemand die ter plaatse is geweest met meer info?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Er is een snelle blussing gedaan met One-Seven via een tweede toegang. Maar vanwege hitte e.d. wilde men (neem ik aan) er met een flinke kledder water achteraan; en dat is dus door die roldeur naar binnen gebracht.

Peen
Redacteur van


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Hoe zat het ook alweer met het koelend vermogen van one-seven...?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Er is een snelle blussing gedaan met One-Seven via een tweede toegang. Maar vanwege hitte e.d. wilde men (neem ik aan) er met een flinke kledder water achteraan; en dat is dus door die roldeur naar binnen gebracht.

Peen

Ah, dank voor de info!

Hoe zat het ook alweer met het koelend vermogen van one-seven...?

Niet toereikend. Maar wie zegt dat het doel van deze snelle inzet koeling geweest is? Wellicht stond de brandende auto vlakbij de ingang en is getracht de vlammen er snel af te krijgen. Bovendien; in een parkeergarage is de hitte al gauw zo immens dat de benzinetank van de auto smelt (dat hebben wij al een keer meegemaakt bij een auto onder een carport) en dus is schuim wel erg gewenst. Rookgaskoeling moet je altijd in de gaten blijven houden, maar een parkeergarage waar voor de rest geen opening is wil je ook niet veranderen in een grote stoomcabine. Dan is een binnenaanval écht niet meer fatsoenlijk te doen. Kortom; wellicht is het idee hier juist ook geweest om zo min mogelijk koelend vermogen (en dus het veroorzaken van stoomvorming) in te brengen........

Nou, degene die hier is ingezet mag zich melden... :P
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Hoe zat het ook alweer met het koelend vermogen van one-seven...?

Ik snap eerlijk gezegd de eindeloze kritiek op OneSeven niet. Uiteraard is het koelende vermogen (eigenlijk het gebrek daaraan  ;)) een beperking van OneSeven, maar zolang je daar rekening mee houd en niet blind kijkt op OneSeven (soms is een HD straal gewoon beter) lijkt me niets mis met dat spul. Bij een voertuigbrand is OneSeven dan weer echter vrijwel altijd van meerwaarde (klik voor praktijkvoorbeeld).


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brandstichting parkeergarage Jan Blankenstraat, politie zoekt getuigen

http://www.politie.nl/nieuws/2012/december/19/06-den-haag-brandstichting-parkeergarage-jan-blankenstraat-politie-zoekt-getuigen.html
Laatste update: 19-12-2012 | 12:20

Den Haag - De politie zoekt getuigen van een brandstichting in een parkeergarage op de Jan Blankenstraat. Maandagavond 17 december woedde hier een brand, waarbij meerdere auto’s ernstig beschadigden.

De politie en brandweer ontvingen rond 23.00 uur de melding van een brand in een parkeergarage. Er was flinke rookontwikkeling waardoor op last van de brandweer twaalf woningen in de nabije omgeving geëvacueerd werden. Nader onderzoek wees uit dat er vrijwel zeker sprake is van brandstichting.

Tips? Bel de politie!
Heeft u tussen 21.45 uur en 22.45 uur iets verdachts gezien in of rondom de parkeerplaats? Bent u getuige geweest van deze brandstichting? Of heeft u informatie voor de politie die politie kan helpen bij het opsporen van de dader(s)? Neemt u dan contact op met de recherche van politiebureau Hoefkade via 0900-8844. Liever anoniem? Bel dan met Meld Misdaad Anoniem op nummer 0800-7000.
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Bij een voertuigbrand is OneSeven dan weer echter vrijwel altijd van meerwaarde (klik voor praktijkvoorbeeld).
Ik zie daar geen One-Seven. Ik zie daar een kloeke poederblusser aangevuld met een hosemaster schuim op de HD. ::)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Ik zie daar geen One-Seven. Ik zie daar een kloeke poederblusser aangevuld met een hosemaster schuim op de HD. ::)

Nee ik denk dat je m verkeerd leest... als in sarcastisch... hier had one-seven wel degelijk meerwaarde gehad ivm de brandende vloeistof....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....