Brandweer Nederland wil een verplichte keuring voor geisers en cv-ketels

Auteur Topic: Brandweer Nederland wil een verplichte keuring voor geisers en cv-ketels  (gelezen 8757 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Verplichte keuring geiser en ketel

Brandweer Nederland wil in woonhuizen een verplichte keuring voor geisers en cv-ketels zonder afvoer. Als zo'n toestel slecht geïnstalleerd of onderhouden is, is er gevaar op koolmonoxidevergiftiging. Ieder jaar sterven ongeveer elf mensen aan zo'n vergiftiging.

De brandweer stelt een soort apk-keuring voor afvoerloze geisers en cv-ketels voor. In ongeveer een miljoen huizen hangt zo'n installatie die gecontroleerd zou moeten worden, zegt de brandweer. Wie dat moet gaan doen, is nog onduidelijk.
Voorlichting

Vooral bij mensen die zelf een ketel of geiser installeren, is controle belangrijk. "Je kunt heel gemakkelijk zelf aan de gang gaan. Op zich is daar niks op tegen, als het maar wordt gekeurd", zegt de brandweer.

In 2005 is een voorstel voor zo'n verplichte controle afgewezen in de Tweede Kamer. De overheid zette in op voorlichting en het terugdringen van het aantal onveilige kachels.

De brandweer vindt dat het beleid herzien moet worden omdat het aantal doden de afgelopen jaren niet is teruggelopen, hoewel er minder onveilige verbrandingstoestellen zijn.
http://nos.nl/artikel/453704-verplichte-keuring-geiser-en-ketel.html

T4tinus

• BHVer
  • Forum gebruiker
  • Met en zonder
Reactie #1 Gepost op: 20 december 2012, 10:55:07
Flut onderzoek...

Er zijn ook minder brandweerlieden...  >:D    Misschien ligt het daar wel aan... ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 20 december 2012, 16:20:33
Flut onderzoek...

Er zijn ook minder brandweerlieden...  >:D    Misschien ligt het daar wel aan... ;)
Kortzichtige reactie. ::)

Ik heb de afgelopen tijd eens de meldingen voor koolmonoxide vergiftigingen bijgehouden, en het is nog schrikbarend wat er aan meldingen zijn. Dagelijks zie ik 1 of meerdere meldingen voorbij komen. Dus is dit onderzoek weldegelijk flut zoals jij stelt? Ik vindt van niet.

T4tinus

• BHVer
  • Forum gebruiker
  • Met en zonder
Reactie #3 Gepost op: 20 december 2012, 17:37:41
Goed, ik leg het even uit..

Er wordt een verband gelegd tussen het aantal doden en het zelf aanleggen van installaties.
Net zo goed als brandweerlieden zelden schoorsteenbrand hebben, zullen mensen die zelf zo'n installatie kunnen aanleggen, fouten maken bij het installeren van een dergelijk toestel.

Ik stel dat de meeste installaties waar het foutgaat, juist de seriematig aangelegde en seriematig onderhouden installaties zijn.

Dan helpt het niet om ze seriematig te keuren... Door dezelfde installateur...

Nee, heb ik niet onderzocht...Maar er is ook niet onderzocht of er een relatie is tussen doehetzelven en CO-vergiftigingen.

Dus er staat alleen dat de brandweer wil dat er gekeurd wordt.
Waarom adviseert de brandweer niet een CO-melder naast een toestel te hangen.
Veel goedkoper...

Straks moet ik mijn kerstboom laten keuren, mijn kaarsenstandaard mijn gordijnen en mijn asbak... 98uiye

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 20 december 2012, 21:51:36
Je moet je afvragen of CV-installaties uberhaupt nog door een particulier aangelegt mogen worden. Je hebt daar gecertificeerde bedrijven voor, die nemen dat werk graag uit handen. Levert een vakkundig aangelegde installatie op, met bovendien een paar jaar garantie. Plus dat het toch niet zo goed gaat in die branche, dus waarom zou een particulier het zelf moeten doen.

En nogmaals, gezien de redelijk vele meldingen van COvergiftigingen heb je alweer een reden om dit alleen door gecertificeerde bedrijven te laten doen, die kunnen dan ook het jaarlijks onderhoud voor je regelen.

T4tinus

• BHVer
  • Forum gebruiker
  • Met en zonder
Reactie #5 Gepost op: 21 december 2012, 00:09:43
Precies mijn punt. Waarom is de brandweer dan bang voor doe-het-zelvers?
De meeste doe-het-zelvers zijn medewerkers van installatiebedrijven die bijklussen...Voorzover ik er van gehoord heb...

Waarom zegt de brandweer niet ronduit dat ze zoveel CO-meldingen tegenkomen, dat ze vermoeden dat de installateurs broddelwerk afleveren...Of hun klanten niet genoeg overtuigen dat onderhoud essentieel is...

We weten allemaal dat het toezicht op de bouw aan marktpartijen wordt overgelaten en dat er daardoor balkons van gevels afvallen, stadiondaken naar beneden komen en andere ongelukken gebeuren.

Ik denk dat er dan nog veel meer APK-keuringen te bedenken zijn....

Traindriver

• Machinist op de trein
  • Junior gebruiker
  • **
  • Do or do not, there is no try! ( Yoda )
Reactie #6 Gepost op: 21 december 2012, 00:45:31
Dit is eigenlijk de druppel in de emmer die deze deed overlopen en hierdoor dus toch lid geworden van dit forum... ( ik stel me in een ander topic wel ff voor ! )

Er zijn genoeg "amateurs" die precies weten hoe ze een geiser of CV ketel goed moeten aansluiten.
Echter zit volgens mij het probleem bij het onderhoud.
Ik bedoel, als machinist op de trein met een achtergrond in de elektro techniek weet ik prima een huis van bedrading te voor zien, en op een veilige manier.
Ik durf zelfs mijn CV ketel te vervangen voor een nieuwe, deze zal dan veilig geïnstalleerd worden... maar na een jaar moet hij onderhoud... en dan ... dan weet ik het niet meer ...
Een APK is overdreven, echter dient in mijn ogen ( als semi hulpverlener ) een CV installatie of geiser WEL jaarlijks door een erkende reparateur een service beurt te krijgen, dit hoef niet eens door een bedrijf te gebeuren, maar een monteur die tegenwoordig ander werk heeft en aantoonbaar weet wat de regels zijn vind ik goed genoeg!
De geiser / cv ketel heeft diverse meetpunten die gecontroleerd kunnen worden.

Net zo iets als APK voor auto's, ik mag mijn auto zelf onderhouden, maar dit moet 1x per jaar gecontroleerd worden .

Greetz

T4tinus

• BHVer
  • Forum gebruiker
  • Met en zonder
Reactie #7 Gepost op: 21 december 2012, 01:05:21
OK, Traindriver, ik laat me graag overtuigen door een newby  O0
Je hebt me overtuigd dat er jaarlijks onderhoud door gecertificeerde mensen moet gebeuren.
Welkom...

Maar ben je met mij eens dat een CO-melder goedkoper en effectiever is, dan een APK-keuring?

Onger Oensien

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 21 december 2012, 04:24:49
Een CO melder is zeker effectiever dan die jaarlijkse keuring. Ik ken genoeg personen die ook op dat gebied waardeloos werk afleveren namelijk.
Trouwens, zelfs bij de moderne CV ketels is een CO melder niet overdreven!!
Er zijn voldoende situaties waarbij de rookgassen nog in de omgeving kunnen komen ondanks dat deze installaties gesloten worden genoemd.
Zeker als het geinstalleerd is door mensen zelf... Je ziet soms de meest bijzondere constructies.

Maar ik blijf ook een groot voorstander van jaarlijks onderhoud. Mensen onderschatten de noodzaak vaak. Vooral de moderne HR ketels in combinatie met vloerverwarming vervuilen erg snel en dan is een jaarlijkse schoonmaakbeurt geen overbodige luxe. Maar het blijft lastig. De ene persoon doet het beter dan de ander. Het is niet eens bedrijfsafhankelijk.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 22 december 2012, 14:03:49
Melders verplicht bij geisers A'dam

In Amsterdam krijgen alle huurwoningen koolmonoxidemelders. Koolmonoxidevergiftiging komt nog te vaak voor, vindt PvdA-wethouder Freek Ossel. Zo kwam vorige maand een man van 33 om door het inademen van CO-gas.

De wethouder gaat met woningcorporaties en particuliere verhuurders praten. In de woningen waar het risico op vergiftiging door het gas het grootst is, moeten de CO-melders op korte termijn worden aangebracht. Open geisers moeten uiteindelijk uit de woningen verdwijnen.

Ook wordt jaarlijks onderhoud van gasinstallaties een verplicht onderdeel van huurcontracten. De gemeente wil ook dat huurders bij het sluiten van huurcontracten beter over de gevaren van koolmonoxidevergiftiging worden voorgelicht.

http://nos.nl/artikel/454578-melders-verplicht-bij-geisers-adam.html