Brandweer Nederland wil een verplichte keuring voor geisers en cv-ketels

Auteur Topic: Brandweer Nederland wil een verplichte keuring voor geisers en cv-ketels  (gelezen 8714 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

gerritsen

• Forum gebruiker
  • Brandweer
Reactie #10 Gepost op: 22 december 2012, 18:51:33
Een CO melder is zeker effectiever dan die jaarlijkse keuring. Ik ken genoeg personen die ook op dat gebied waardeloos werk afleveren namelijk.
Trouwens, zelfs bij de moderne CV ketels is een CO melder niet overdreven!!
Er zijn voldoende situaties waarbij de rookgassen nog in de omgeving kunnen komen ondanks dat deze installaties gesloten worden genoemd.
Zeker als het geinstalleerd is door mensen zelf... Je ziet soms de meest bijzondere constructies.

Maar ik blijf ook een groot voorstander van jaarlijks onderhoud. Mensen onderschatten de noodzaak vaak. Vooral de moderne HR ketels in combinatie met vloerverwarming vervuilen erg snel en dan is een jaarlijkse schoonmaakbeurt geen overbodige luxe. Maar het blijft lastig. De ene persoon doet het beter dan de ander. Het is niet eens bedrijfsafhankelijk.

een moderne hr ketel icm vloerverwarming vervuild juist een stuk minder,als ie teminste goed is afgesteld en het vermogen goed ingesteld is ,wel is het belangrijk om de ketel elk jaar te onderhouden/controleren, en dan is meten belangrijker dan schoonmaken alles hangt of staat met een goed op co2 afgestelde ketel . ps heb zelf een gassservice bedrijf met 3000kontrakten voor onderhoud en ik bied mijn klanten altijd een co /en brandmelder aan
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman

Onger Oensien

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 23 december 2012, 01:45:38

een moderne hr ketel icm vloerverwarming vervuild juist een stuk minder,als ie teminste goed is afgesteld en het vermogen goed ingesteld is ,wel is het belangrijk om de ketel elk jaar te onderhouden/controleren, en dan is meten belangrijker dan schoonmaken alles hangt of staat met een goed op co2 afgestelde ketel . ps heb zelf een gassservice bedrijf met 3000kontrakten voor onderhoud en ik bied mijn klanten altijd een co /en brandmelder aan

Niet mee eens. Ik heb het over de interne vervuiling. Niet over CO in de rookgassen.
Door de lage temperatuur werkt de HR functie juist het beste en zie ik juist erg vaak vuilafzetting in de warmtewisselaar. Daar kan de CO2 niets aan veranderen, dat is gewoon wat overblijft na het condenseren.
Vaker dan bij conventionele installaties die gewoon op hogere temperaturen stoken.

De CO melder/brandmelder vind ik een prima optie, dat zouden meer bedrijven moeten doen! Durf mensen ook te waarschuwen.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #12 Gepost op: 23 december 2012, 02:45:43
Eigenlijk zou je leveranciers moeten verplichten om een CO-melder in een verwarmingsapparaat (HR-ketel, kachel e.d.), in te bouwen.
Ik denk dat je daarmee een hoop problemen kunt voorkomen. (die dingen zijn er klein genoeg voor)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 23 december 2012, 09:05:36
Eigenlijk zou je leveranciers moeten verplichten om een CO-melder in een verwarmingsapparaat (HR-ketel, kachel e.d.), in te bouwen.
Ik denk dat je daarmee een hoop problemen kunt voorkomen. (die dingen zijn er klein genoeg voor)
Ik denk juist dat dan pas de problemen ontstaan, aangezien die melders dan vermoedelijk om de haverklap af zullen gaan. Het is hetzelfde als een rookmelder vlak boven een bakplaat te hangen. Nooit melders vlakbij een bron plaatsen, juist om ongewenste alarmeringen te voorkomen. ;)

Wel opvallend om in deze discussie te zien dat men het er over eens is dat jaarlijkse controle en onderhoud noodzaak is, en dit dus ook makkelijk verplicht gesteld kan gaan worden.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #14 Gepost op: 23 december 2012, 09:31:38
Ik denk juist dat dan pas de problemen ontstaan, aangezien die melders dan vermoedelijk om de haverklap af zullen gaan. Het is hetzelfde als een rookmelder vlak boven een bakplaat te hangen. Nooit melders vlakbij een bron plaatsen, juist om ongewenste alarmeringen te voorkomen. ;)

Wel opvallend om in deze discussie te zien dat men het er over eens is dat jaarlijkse controle en onderhoud noodzaak is, en dit dus ook makkelijk verplicht gesteld kan gaan worden.

De gevoeligheid van een CO-meter kun je toch afstellen. Als een CO-melder in een HR-ketel zit dan kun je hem ook voorzien van constant stroom, ben je gelijk het probleem van lege batterijen kwijt. Je zou zelfs de ketel af kunnen laten slaan bij een te hoge waarde. Dan krijg je dus eerst een melding bij geconstateerde CO en bij een overschrijding van een bepaalde waarde zelfs gehele uitval van de ketel. (makkelijk in vakantie of bij afwezigheid)

Ik vind dat beter dan een jaarlijkse keuring die ook maar een moment opname is. Wie weet wat er de rest van het jaar met de ketel gebeurd als de keuring net geweest is en alles was goed. Dan heb je nog steeds het probleem dat er een te hoge waarde kan ontstaan.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 23 december 2012, 10:05:02
De gevoeligheid van een CO-meter kun je toch afstellen. Als een CO-melder in een HR-ketel zit dan kun je hem ook voorzien van constant stroom, ben je gelijk het probleem van lege batterijen kwijt. Je zou zelfs de ketel af kunnen laten slaan bij een te hoge waarde. Dan krijg je dus eerst een melding bij geconstateerde CO en bij een overschrijding van een bepaalde waarde zelfs gehele uitval van de ketel. (makkelijk in vakantie of bij afwezigheid)

Ik vind dat beter dan een jaarlijkse keuring die ook maar een moment opname is. Wie weet wat er de rest van het jaar met de ketel gebeurd als de keuring net geweest is en alles was goed. Dan heb je nog steeds het probleem dat er een te hoge waarde kan ontstaan.
Prachtig idee. Maar wat zou jij ervan vinden als midden in de nacht je ketel constant begint herrie te maken, terwijl er niets aan de hand is? Ik weet wel wat er gaat gebeuren. Menig persoon rukt dat ding eruit.
Uitsluitend kun je CO nooit, dat komt nu eenmaal vrij bij elke verbranding. Je kunt alleen de kans dat er COproblemen ontstaan verkleinen door de jaarlijkse keuring en onderhoud.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #16 Gepost op: 23 december 2012, 10:13:57
Prachtig idee. Maar wat zou jij ervan vinden als midden in de nacht je ketel constant begint herrie te maken, terwijl er niets aan de hand is? Ik weet wel wat er gaat gebeuren. Menig persoon rukt dat ding eruit.
Uitsluitend kun je CO nooit, dat komt nu eenmaal vrij bij elke verbranding. Je kunt alleen de kans dat er COproblemen ontstaan verkleinen door de jaarlijkse keuring en onderhoud.

Dan zal er toch iets gemeten zijn, neem ik aan. Ik stap uit mijn bed en zet desnoods de ketel uit bij de eerste alarmering.
Daarna terug in bed en lekker veilig verder slapen, de volgende dag zien we wel verder.  ;D
Maar dan ben ik in ieder geval wel zeker dat ik de volgende dag nog veilig wakker kan worden.
Dat kun je niet als de ketel gekeurd is en er verder geen alarmeringen op zitten.

Je kunt immers niet weten of er niets aan de hand is. (als leek neem ik aan dat niet iedereen een losse CO-meter in huis heeft)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 23 december 2012, 10:15:41
Dan zal er toch iets gemeten zijn, neem ik aan. Ik stap uit mijn bed en zet desnoods de ketel uit bij de eerste alarmering.
Daarna terug in bed en lekker veilig verder slapen, de volgende dag zien we wel verder.  ;D
Maar dan ben ik in ieder geval wel zeker dat ik de volgende dag nog veilig wakker kan worden.
Dat kun je niet als de ketel gekeurd is en er verder geen alarmeringen op zitten.
Nogmaals, de nederlander en veiligheid zijn nog steeds zaken die elkaar bijten. Ik kom in mijn dagelijks werk te vaak zaken tegen, waar door menselijk handelen de (eigen) veiligheid in het gedrang komen.
De nederlander schijnt niet zonder dwang te kunnen op gebied van veiligheid.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #18 Gepost op: 23 december 2012, 10:20:14
Nogmaals, de nederlander en veiligheid zijn nog steeds zaken die elkaar bijten. Ik kom in mijn dagelijks werk te vaak zaken tegen, waar door menselijk handelen de (eigen) veiligheid in het gedrang komen.
De nederlander schijnt niet zonder dwang te kunnen op gebied van veiligheid.

Dat weet ik, Peter.  :)
Neem het simpele voorbeeld maar van stekkerdozen.
Misschien moet je wel beide doen, dus de jaarlijkse keuring en het principe wat ik omschreven heb.
Dan zit je in ieder geval aan beide kanten een stuk veiliger.
Ik denk dat je het met alleen een jaarlijkse controle en keuring niet gaat redden. Daar zitten nog te veel gevaren in. Het is slechts een momentopname.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 23 december 2012, 10:23:54
Dat weet ik, Peter.  :)
Neem het simpele voorbeeld maar van stekkerdozen.
Misschien moet je wel beide doen, dus de jaarlijkse keuring en het principe wat ik omschreven heb.
Dan zit je in ieder geval aan beide kanten een stuk veiliger.
Ik denk dat je het met alleen een jaarlijkse controle en keuring niet gaat redden. Daar zitten nog te veel gevaren in. Het is slechts een momentopname.
Uiteindelijk is alles een momentopname, dat is ook met de APK van je auto. Maar je verkleint wel de eventuele problemen. Men heeft de laatste tijd het erg hoog in de bol over de zelfredzaamheid van de burger, opzich een mooi streven. Maar ik denk dat legio mensen daar niet aan toe zijn.