verstikking bij kinderen

Auteur Topic: verstikking bij kinderen  (gelezen 9993 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #10 Gepost op: 23 december 2012, 12:06:32
Expert, dank voor de duidelijke uitleg. Ik heb voor de zekerheid even m'n boekjes er bij gepakt om er zeker van te zijn dat ik het niet verkeerd onthouden had. Maar helaas. Het staat dus wel in het boekje (reanimatie starten na bewustzijnsverlies), weer een bladzijde waar ik een aantekening in de kant bij kan zetten/wat regels door kan strepen (zowel OK als RK boek).

Hoe zou ik in een dergelijk geval een luchtweg obstructie het beste kunnen (proberen) op te heffen? gewoon doorgaan met de borstcompressies met het kind op je onderarm en hoofd wat omlaag gericht? Bij een klein kind lijkt me dat wel te doen. Maar een kind van een jaar of 5 is al een stuk groter.

024, huidige reanimatie protocollen voor leken stellen dat reanimatie gestart moet worden zodra er geen effectieve ademhaling is bij een bewusteloos slachtoffer, in alle reanimatie settings, kinderen, volwassenen, ongeacht oorzaak van het probleem. De reden hierachter zou zijn dat er te veel tijd verloren ging bij het beoordelen van circulatie en dat de stress / gemoedstoestand van de hulpverlener het niet makkelijker voor hem/haar maakte. Daarnaast dat in de meeste gevallen de circulatie problemen na enkele momenten toch zouden ontstaan als gevolg van... En het dus een beetje onzinnig wordt geacht om een leek daarop te laten zitten wachten.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #11 Gepost op: 23 december 2012, 12:06:55

Dus bij bewusteloosheid niet overgaan op reanimeren maar doorgaan met pogingen om de ademweg vrij te maken?


Rene,

Wanneer je de ademweg tracht vrij te maken bij een bewusteloos slachtoffer, dan pas je defacto al reanimatie handelingen toe. Voorzover mijn kennis strekt worden thorax-compressies in deze situatie aanbevolen met als doel het corpus alienum te verwijderen uit de luchtweg. Wanneer je uitwendige hartmassage toepast met als doel circulatie ondersteuning, verplaats je hooguit anoxisch bloed. Het enige wat een verstikkingsslachtoffer nodig heeft is zuurstof, zuurstof, zuurstof.

Kun jij vanuit de pathofysiologie dan argumenten aanvoeren, op grond waarvan ik mijn inzicht zou moeten bijstellen?

Expert


helm

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 23 december 2012, 12:44:06
Kun jij vanuit de pathofysiologie dan argumenten aanvoeren, op grond waarvan ik mijn inzicht zou moeten bijstellen?

Nee beste Expert en 024. Daarom zou het fijn zijn als mensen zoals jullie zich met de reanimatierichtlijnen zouden bemoeien. De commerciële doelstelling (veel mensen weinig leren) komen niet ten goede aan de hulpbehoevende patiënt. Bovendien zijn er, volgens mij,  geen traumatologen bij betrokken.
Ik geef als SEH-verpleegkundige al meer dan 10 jaar EHBOles aan leken en volg daarbij de aanpak volgens ABCDE, dus zit met jullie op 1 lijn.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 23 december 2012, 13:04:42
Nee beste Expert en 024. Daarom zou het fijn zijn als mensen zoals jullie zich met de reanimatierichtlijnen zouden bemoeien. De commerciële doelstelling (veel mensen weinig leren) komen niet ten goede aan de hulpbehoevende patiënt. Bovendien zijn er, volgens mij,  geen traumatologen bij betrokken.
Ik geef als SEH-verpleegkundige al meer dan 10 jaar EHBOles aan leken en volg daarbij de aanpak volgens ABCDE, dus zit met jullie op 1 lijn.

We raken hier inderdaad een discussie die al vaker gehouden is op dit forum. De trend dat eerstehulp onderwijs steeds meer naar passanten hulpverlening gaat met als doel zo veel mogelijk mensen wat basiskennis te geven.

Ik kan me wel vinden in de gedachte, het is belangrijk dat veel mensen op zijn minst "iets" kunnen doen, naast gewoon een ambulance bellen. Het is alleen jammer dat het eerstehulp onderwijs zich voornamelijk op die groep richt. Verschillende opleidingen op met verschillende doeleinde/niveau's zouden dat kunnen oplossen, het probleem is waarschijnlijk alleen dat je met vrijwilligers te maken hebt, de instructeurs in veel gevallen ook. Veel geld investeren in de opleidingen is ook niet echt een optie omdat je dat ook niet echt van een vrijwilliger kunt vragen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #14 Gepost op: 23 december 2012, 13:12:12

Nee beste Expert en 024. Daarom zou het fijn zijn als mensen zoals jullie zich met de reanimatierichtlijnen zouden bemoeien. De commerciële doelstelling (veel mensen weinig leren) komen niet ten goede aan de hulpbehoevende patiënt. Bovendien zijn er, volgens mij,  geen traumatologen bij betrokken.
Ik geef als SEH-verpleegkundige al meer dan 10 jaar EHBOles aan leken en volg daarbij de aanpak volgens ABCDE, dus zit met jullie op 1 lijn.


Rene,

Ik heb begrip voor je aanvulling. Net als jij ben ik bekend met de richtlijnen van de NRR en de ERC. Ik conformeer me daar gewoon aan en bemoei me nooit met de commercie.

Zoals je hebt kunnen lezen stel ik de handelingen, op grond van inhoudelijke argumenten met betrekking tot de pathofysiologie van asphyxie bij een ernstige bovenste luchtwegobstructie, graag ter discussie. Dat is wat mij betreft een van de doelstellingen van dit forum. Mijn credo is dan ook; "Just guidelines, no substitute for common sense".

Er is en blijft altijd nuance. Zelfs de ABCD doctrine is niet heilig. Dat weet jij ook, maar je moet voor hulpverleners wel een werkbaar concept nastreven.

Expert.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 23 december 2012, 13:28:18

024, huidige reanimatie protocollen voor leken stellen dat reanimatie gestart moet worden zodra er geen effectieve ademhaling is bij een bewusteloos slachtoffer, in alle reanimatie settings, kinderen, volwassenen, ongeacht oorzaak van het probleem. De reden hierachter zou zijn dat er te veel tijd verloren ging bij het beoordelen van circulatie en dat de stress / gemoedstoestand van de hulpverlener het niet makkelijker voor hem/haar maakte. Daarnaast dat in de meeste gevallen de circulatie problemen na enkele momenten toch zouden ontstaan als gevolg van... En het dus een beetje onzinnig wordt geacht om een leek daarop te laten zitten wachten.

Ik zie reanimeren als het kunstmatig overnemen van de ademhaling en bloedsomloop. In deftige taal  cardiopulmonaire resuscitatie. Als de ademweg niet vrij gemaakt is is het niet mogelijk om de ademhaling kunstmatig over te nemen.

Ik heb in verleden ook boekjes geschreven, om in lekentaal te blijven heb ik nimmer een advies gegeven wat er op neerkomt om kunstmatig bloed rond te pompen waar geen zuurstof meer in zit. Iedereen met EHBO of reanimatiediploma weet hoe belangrijk zuurstof is, bij babies mag je het belang van zuurstof in hoofdletters schrijven.

Ik ga al helemaal niet mee in de argumenten wat prettiger is voor de gemoedsrust van een hulpverlener, het gaat bij mij om de patient/slachtoffer.

Het opheffen van de geblokkeerde ademweg doe je inderdaad bij een baby zoals ik al eerder heb beschreven, op de onderam. De snelle borstcompressies zijn gericht op het proberen de ademweg vrij te krijgen, niet om de circulatie te ondersteunen.

Expert geeft aan wat de bezwaren zijn van een poging tot lucht in blazen, die bezwaren verdwijnen niet als men over gaat op het beademen en toepassen van hartmassage in afwachting van een ambulance. Het is niet ondenkbaar dat door enkele minuten mond-op-mond/neus beademing van een baby met geblokkeerde ademweg de situatie verder kan verslechteren.

Ik zou  adviseren om te blijven proberen om de ademweg vrij te krijgen van de baby tot de ambulanceverpleegkundige ter plaatse is. Je hebt dan alles gedaan wat in je vermogen ligt, het overgaan tot beademen/hartmassage tot de ambulance ter plaatse komt doe ik af als zinloze tijdsverspilling.

Hartmassage is zinloos als je niet effectief kan beademen (het bloed van zuurstof voorzien).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 23 december 2012, 13:41:32
Nee beste Expert en 024. Daarom zou het fijn zijn als mensen zoals jullie zich met de reanimatierichtlijnen zouden bemoeien. De commerciële doelstelling (veel mensen weinig leren) komen niet ten goede aan de hulpbehoevende patiënt. Bovendien zijn er, volgens mij,  geen traumatologen bij betrokken.
Ik geef als SEH-verpleegkundige al meer dan 10 jaar EHBOles aan leken en volg daarbij de aanpak volgens ABCDE, dus zit met jullie op 1 lijn.

Rene,

 Mijn credo is dan ook; "Just guidelines, no substitute for common sense".


Expert.

Waarvan akte


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 23 december 2012, 16:05:23
Ik wil graag een punt van orde maken in deze discussie. Schijnbaar zijn er forumleden die om moverende redenen via PM suggesties aandragen of mogelijk selectief lezen.

Ik heb alleen gezegd dat de ademweg vrij moet worden gemaakt. Expert zijn boodschap heeft een gelijke strekking. Beide zijn we uitermate zorgvuldig in de woordkeuze. Het  hoe dan ook proberen vrij te maken van de ademweg MOET gebeuren op de in hier in dit topic beschreven wijze.

Tikken op de rug - compressie borst - evt. Heimlich (niet mijn voorkeur/ook geen zwaarwegend argument het niet te doen)

Een uitspraak om te volharden in pogingen om de obstructie op te heffen mag niet anders gelezen worden het opheffen middels de  hier benoemde methoden.

Het aardappelschilmesje moet in de keukenlade blijven liggen, de balpen in het pennenbakje.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 23 december 2012, 17:07:50
Ik geef als SEH-verpleegkundige al meer dan 10 jaar EHBOles aan leken en volg daarbij de aanpak volgens ABCDE, dus zit met jullie op 1 lijn.

rond 2000 zei iemand dat de EHBO en de ambulance een wereld van verschil waren.
Ik was het niet mee eens, omdat al in de 23ste druk van OK boekje het ABCDE zichtbaar was, maar dan moet je boekje met knippen en plakken de diverse handelingen op de goede plaats in het verhaal zetten.

Als goed ADHD'er begin je aan een klus die nooit af zal komen, maar dat is maar goed ook anders zat nou duimen te draaien.

De pps kun je krijgen zoals hij is, omdat:
17 blokken, 324 dia's en 632 links die ik niet graag wil zien chrash-en

stuur een via pm een email en ik krijg de actuele pps


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #19 Gepost op: 23 december 2012, 17:21:04

Ik was het niet mee eens, omdat al in de 23ste druk van OK boekje het ABCDE zichtbaar was, maar dan moet je boekje met knippen en plakken de diverse handelingen op de goede plaats in het verhaal zetten.


Inmiddels zijn we bij druk 26 en is er maar weinig meer van te vinden.