024, huidige reanimatie protocollen voor leken stellen dat reanimatie gestart moet worden zodra er geen effectieve ademhaling is bij een bewusteloos slachtoffer, in alle reanimatie settings, kinderen, volwassenen, ongeacht oorzaak van het probleem. De reden hierachter zou zijn dat er te veel tijd verloren ging bij het beoordelen van circulatie en dat de stress / gemoedstoestand van de hulpverlener het niet makkelijker voor hem/haar maakte. Daarnaast dat in de meeste gevallen de circulatie problemen na enkele momenten toch zouden ontstaan als gevolg van... En het dus een beetje onzinnig wordt geacht om een leek daarop te laten zitten wachten.
Ik zie reanimeren als het kunstmatig overnemen van de ademhaling
en bloedsomloop. In deftige taal cardiopulmonaire resuscitatie. Als de ademweg niet vrij gemaakt is is het niet mogelijk om de ademhaling kunstmatig over te nemen.
Ik heb in verleden ook boekjes geschreven, om in lekentaal te blijven heb ik nimmer een advies gegeven wat er op neerkomt om kunstmatig bloed rond te pompen waar geen zuurstof meer in zit. Iedereen met EHBO of reanimatiediploma weet hoe belangrijk zuurstof is, bij babies mag je het belang van zuurstof in hoofdletters schrijven.
Ik ga al helemaal niet mee in de argumenten wat prettiger is voor de gemoedsrust van een hulpverlener, het gaat bij mij om de patient/slachtoffer.
Het opheffen van de geblokkeerde ademweg doe je inderdaad bij een baby zoals ik al eerder heb beschreven, op de onderam. De snelle borstcompressies zijn gericht op het proberen de ademweg vrij te krijgen, niet om de circulatie te ondersteunen.
Expert geeft aan wat de bezwaren zijn van een poging tot lucht in blazen, die bezwaren verdwijnen niet als men over gaat op het beademen en toepassen van hartmassage in afwachting van een ambulance. Het is niet ondenkbaar dat door enkele minuten mond-op-mond/neus beademing van een baby met geblokkeerde ademweg de situatie verder kan verslechteren.
Ik zou adviseren om te blijven proberen om de ademweg vrij te krijgen van de baby tot de ambulanceverpleegkundige ter plaatse is. Je hebt dan alles gedaan wat in je vermogen ligt, het overgaan tot beademen/hartmassage tot de ambulance ter plaatse komt doe ik af als zinloze tijdsverspilling.
Hartmassage
is zinloos als je niet effectief kan beademen (het bloed van zuurstof voorzien).