De handleiding die ik hierboven genoemd heb, geeft op die vraag ook antwoord. Lees pagina 99 en volgend.
Philips heeft een simulatie gemaakt van een reanimatie op een natte zwembadvloer. De piekspanning direct naast het paddels is dan een volt of twaalf. Maar een halve meter verderop gaat het nergens meer over...En dat is geleidend, gechloreerd zwembadwater.
Regenwater geleid minder goed en is dus helemaal geen probleem.
Wel een goede reden om de patient niet aan te raken tijdens het schokken...
En een manier om omstanders op een afstand te houden
Op een metalen ondergrond (genoemd wordt een helicoptervloer) wordt de stroom over de vloer direct weggeleid.
Er loopt ook dan alleen stroom van de ene pad naar de andere pad.
Klopt, wat ik bedoelde was ook nog niet eens om te kijken naar wat er gebeurt als hij schokt, maar of het mogelijk zou zijn om impedantie metingen te gebruiken om in te schatten hoe groot het lichaam is. Ik haalde het alleen aan als voorbeeld om aan te geven, er zijn zo veel invloeden daarop dat je nooit een betrouwbare meting kunt maken.
Overigens zou je het wellicht wel met geluid gekunnen doen. Zelfde idee als een echo, maar dan eenvoudiger. Je gaat niet de reflectie meten, maar gewoon hoe lang doet een ultrasoonsignaal er over om van pad A naar pad B te gaan, dat zegt iets over de afstand tussen de pads.
Wellicht dat de signalen van het microfoontje ook meteen nuttige dingen over het hartritme vertellen? Zijn er bepaalde afwijkingen (die van invloed zijn op wel of niet schokken) die hoorbaar zijn?