AED en detectie

Auteur Topic: AED en detectie  (gelezen 12058 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #40 Gepost op: 28 december 2012, 22:36:04

Ik denk dat in het lichaam weer heel andere processen veel belangrijker zijn dan het skin effect (skin effect is het effect dat wisselstroom voornamelijk over de buitenkant van een kabel loopt) .

Maar mogelijk kunnen 024 en Expert meer toelichting geven op hoe de stroom precies zijn weg vind door het lichaam.

Het lijkt mij echter dat spierweefsel, adres, lymfen en zenuwbanen betere geleiders zijn dan de huid zelf. Maar daarnaast is buitenom via de huid wel een erge omweg die het skin effect grotendeels zal opheffen.


Klopt. Overigens ben ik de veronderstelling dat cardiale activiteit van een slachtoffer wordt gemeten in MicroVolt (μV) of MilliVolt (mV) en wordt bepaald door de afstand tussen de top en het dal van het sinus-ritme. Voor zover mijn kennis strekt wordt deze methode de "Top-Top" meting genoemd. De variatie in "Top-Top" is tijdens VF natuurlijk extreem, waarbij een algoritme bepaald welk advies er wordt gegeven. Het natuurkundig principe van een AED / Defibrillator berust op de werking van een condensator.

Deze toepassing is trouwens een Nederlandse uitvinding van Kouwenhoven (1932). Inderdaad hebben verschillende weefsels een verschillende weerstand. Deze weerstand leidt er soms toe dat een defibrillatie niet succesvol is omdat er sprake is van teveel "weglek" naar de omgeving van de meer oppervlakkige weefsels. Het doelorgaan kan simpelweg niet worden bereikt. Bij het gebruik van conventionele paddels kan de weerstand worden verminderd door iets meer druk uit te oefenen. Dit speelt vooral een rol bij de adipeuze patiënt. Indien men is aangewezen op het gebruik van "plak" elektroden kan het daarom soms zinvol zijn om (met handschoenen) manueel druk uit te oefenen op de elektroden, om de weerstand te verminderen en daarmee de kans op een succesvolle defibrillatie te verhogen.

Expert.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #41 Gepost op: 28 december 2012, 22:59:59


Deze toepassing is trouwens een Nederlandse uitvinding van Kouwenhoven (1932).
Expert.

Amice, Kouwenhoven is een Amerikaan. Einthoven (ECG) is een Nederlander.

http://www.medicalarchives.jhmi.edu/sgml/kouwnhvn.html


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #42 Gepost op: 28 december 2012, 23:39:18

Amice, Kouwenhoven is een Amerikaan. Einthoven (ECG) is een Nederlander.

http://www.medicalarchives.jhmi.edu/sgml/kouwnhvn.html


Collega,

Your absolutely right!

Expert.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #43 Gepost op: 28 december 2012, 23:50:04
Ah oke, ik dacht dat je het over de AED had.

Ik denk dat in het lichaam weer heel andere processen veel belangrijker zijn dan het skin effect (skin effect is het effect dat wisselstroom voornamelijk over de buitenkant van een kabel loopt) .
Maar mogelijk kunnen 024 en expert meer toelichting geven op hoe de stroom precies zijn weg vind door het lichaam.

Het lijkt mij echter dat spierweefsel, adres, lymfen en zenuwbanen betere geleiders zijn dan de huid zelf. Maar daarnaast is buitenom via de huid wel een erge omweg die het skin effect grotendeels zal opheffen.

Leesvoer: http://circ.ahajournals.org/content/63/3/676.full.pdf


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #44 Gepost op: 29 december 2012, 00:33:34
Klopt. Overigens ben ik de veronderstelling dat cardiale activiteit van een slachtoffer wordt gemeten in MicroVolt (μV) of MilliVolt (mV) en wordt bepaald door de afstand tussen de top en het dal van het sinus-ritme. Voor zover mijn kennis strekt wordt deze methode de "Top-Top" meting genoemd. De variatie in "Top-Top" is tijdens VF natuurlijk extreem, waarbij een algoritme bepaald welk advies er wordt gegeven. Het natuurkundig principe van een AED / Defibrillator berust op de werking van een condensator.


Die top-top variatie is 1 van de 3 factoren die philips zegt mee te nemen inderdaad.

Zij geven aan te kijken naar amplitude variaties, (de top-top) afstand, de vorm van het ecg (en de vorm van een signaal herken je heel goed aan een frequentie spectrum, waar Zoll blijkbaar veel info uit haalt volgens hun patenten) en de hartslag.

amplitude informatie is alleen erg gevoelig voor storingen zeker bij een ECG meting, als gevolg van de plaatsing van de elektrodes, eventuele storingen in de omgeving etc.

Ik kwam nog een plaatje van dat oude ECG project tegen dat ik een aantal jaar terug gedaan heb (ECG meetprint gemaakt om met een computer inspanning en stress zichtbaar te maken om VWO leerlingen te overtuigen van hoe gaaf electrical engineering is ). Daarin is het verschil tussen topwaarde al redelijk goed te zien, gewoon door storingen uit de omgeving.


Wat je ziet zijn 2 verschillende ECG's de bovenste is de ruwe meting van een proefpersoon. De middelste is de zelfde meting maar met een specifiek filter om wat storingen weg te halen, vooral storing afkomstig van TL buizen. Het begin van dat ECG ziet er raar uit door de werking van dat filter
De onderste is een referentie signaal, afkomstig van een stukje electronica dat ECG's maakt, en dus geen last heeft van slecht bevestigde elektrodes (wel van de tl buis zoals je ziet)

Dat soort storingen maken het alleen kijken naar de amplitude van het signaal wel erg onbetrouwbaar.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #45 Gepost op: 29 december 2012, 08:05:01

Eindelijk een discussie in het medische deel van het forum waar ik eens geen hout van snap  O0


Nou Delta,

Dan weet je vast waar we het over gaan hebben, als ooit als assistent bij mij op OK staat.

Mooi uiteinde vriend,

Expert.