Topic afgesplitst uit AED en kinderen
Een ander vraag waar ik helemaal geen antwoord op kreeg ging over detectie, ik heb nu begrepen dat de software toppen telt, de fabrikant in feite zelf uitmaakt wat het apparaat gaat doen, er is een veiligheid in gebouwd (bewegingsdetectie) alleen had deze man geen idee hoe dat precies werkt.
Vanuit mijn studie (for the record, Auditor is Electrotechnish ingenieur) weet ik dan weer iets over signaal bewerking en detectie. Toppen tellen is een enorm onbetrouwbaar protocol en wordt zeker niet toegepast. Ik heb zelf een paar jaar terug eens een "doe het zelf ECG project ontworpen." Signaal versterker, 3 electodes (polsen en 1 voet) waarmee je in staat was een ECG zichtbaar te maken op je computer. Vervolgens heb ik er wat software bij geschreven omdat ik stress en inspanning wilde meten. Daarbij ben ik toppen gaan tellen. Maar dat is lastiger dan het lijkt. Het probleem is namelijk, je hebt geen ground. Het signaal is zo klein, dat de storing van een TL buis op 50Hz al je meting voortdurend door de war gooit. Om maar niet te beginnen over bewegingen of gewoon een wat slechtere verbinding bij 1 van de elektrode.
Toppen zelf tellen was onmogelijk doordat je ground leven constant verschoof en je dus geen regel kon inbouwen "boven x uV is een top"
Uiteindelijk is het mij gelukt om de software de overgang QR te detecteren in het signaal. Aan de hand van de tijd tussen de QR overgangen was de snelheid te bepalen. Maar betrouwbaar? nee zeker niet! soms werd een QR overgang gemist, soms detecteerde hij hem al bij de Q, soms pas bij de R. Maar goed, dat werkt dus alleen maar bij een gezond hart waar het ECG een normaal ritme vertoond. Mijn software werkte overigens alleen tussen de 50 en 200 BPM (bewust zo geschreven) als hij een lagere BPM detecteerde ging de software er van uit "ik moet ergens een overgang gemist hebben" , meet hij hoger dan ging hij in te toestand "ik ben te gevoelig aan het kijken en herken QR overgangen die er helemaal niet zijn."
Maar dat voorbeeld was dus even ter illustratie: algoritmes zijn veel complexer dan alleen toppen tellen om een ritme te bepalen. Er zijn verschillende manieren waarop ze het zouden kunnen doen.
Philips kijkt naar een paar eigenschappen in het ECG:
-Rate, voorbeeld wat ze geven is: per definitie nooit een schok onder 135 bpm
-conduction, vorm van het QRS complex, breed afgevlakt QRS complex kan aanleiding zijn om te schokken, mooi strak scherp QRS complex wordt niet geschokt
- stability, verandering van de vorm van het ECG over tijd.
-amplitude, verandering van grote van het ECG over tijd.
Die 4 nemen ze samen om tot een schokadvies of juist niet te komen. Meer info en bron:
http://incenter.medical.philips.com/doclib/enc/fetch/2000/4504/577242/577243/577245/577817/1512001/HS1_Defibrillators_Technical_Reference_Manual.pdf%3fnodeid%3d4362816%26vernum%3d1 (hoofdstuk 4)
Zoll doet het min of meer het zelfde:
The algorithm sequence takes approximately 9 seconds and proceeds as follows:
• Divides the ECG rhythm into three-second segments.
• Filters and measures noise, artifact, and baseline wander.
• Measures baseline content (“waviness” at the correct frequencies — frequency domain analysis) of
signal.
• Measures QRS rate, width, and variability.
• Measures amplitude and temporal regularity (“auto-correlation”) of peaks and troughs.
• Determines if multiple 3 second segments are shockable then prompts the user to treat patient.
• Stops analyzing the ECG after detecting a shockable rhythm and theAED Plus unit is charged and
ready to deliver a shock.
bron:
http://www.zoll.com/medical-products/product-manuals/ (even de AED Plus Administrator’s Guide) er bij zoeken. Zij geven ook mooi de prestaties weer in een tabel op pagina 52-53
Voor zowel hun volwassen als kinder algoritmes. Let wel, zoll schakelt over op kinder software zodra de kinder pads worden aangesloten. Geen idee hoe andere dat doen.