AED en detectie

Auteur Topic: AED en detectie  (gelezen 12078 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #20 Gepost op: 21 december 2012, 18:08:38
Buiten dat een aantal volledige automatische apparaten gaat oplopen bij een volgende schok, zijn er ook monofasische AED's in omloop. (360 joules)

Ik kan me ook niet voorstellen dat de voetbalclub de AED gaat vervangen omdat de huidige generatie bifasisch is.

024 : kun je mij aangeven welke merken (typen) dat dan zijn?

voor zover ik weet zijn alle AED's bifasisch.
wellicht zijn er nog Defibrillators monofasisch, maar AED's niet ( nogmaals...voor zover ik weet)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 21 december 2012, 18:13:55
Nee dat kan ik niet precies aangeven. Ik heb telefonisch contact gehad met een leverancier die het vertelde. Het gaat om de eerste generatie AED's voor zover ik het begrepen heb. In het topic over kinderen ging er gelijk een lampje branden bij Delta, misschien weet hij merk/type van deze AED's.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #22 Gepost op: 21 december 2012, 20:02:55
Monofasisch:
Lifepak 500

Overigens interessant iets dat ik tegen kwam:
de HeartStart FRx AED heeft een "kinder sleutel" speciaal kaartje dat als je het in de AED stopt hem in de kinderstand zet.
Geen idee of dat ding er bij zit standaard of niet.

Philips Heartstart FRx AED

Ze geven wel aan dat die sleutel er ingestopt moet zijn voordat de electrode geplakt zijn, met andere woorden, voor de analyse -> hij analyseert voor kinderen anders.
Vermogen gaat ook omlaag naar 50J

Ook zou het reanimatie protocol aangepast worden (de instructies die het apparaat geeft, helaas geven ze niet aan wat die precies zijn.)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #23 Gepost op: 22 december 2012, 09:46:57
Nee dat kan ik niet precies aangeven. Ik heb telefonisch contact gehad met een leverancier die het vertelde. Het gaat om de eerste generatie AED's voor zover ik het begrepen heb. In het topic over kinderen ging er gelijk een lampje branden bij Delta, misschien weet hij merk/type van deze AED's.

Namen en rugnummers van de AED's weet ik niet, helaas :)
Inderdaad gaat het uitsluitend om de eerste generatie klapkasten.
Arts  www.alphalog.nl


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #24 Gepost op: 26 december 2012, 19:58:40
Vraagje voor Expert, 024, Delta als ze mee lezen.

Ik ben nog een beetje verder aan het zoeken over hoe verschillende AED's de analyse uitvoeren.
Bij Cardiac science kwam ik iets interessants tegen:
 
Citaat
The AED is designed to automatically attempt to synchronize shock delivery on the R-wave if one is present.
If delivery cannot be synchronized within one second, a non-synchronized shock will be delivered.

Wat is daar het nut/effect van?

Over detectie zijn ze trouwens erg summier:
Citaat
DETECTION RATE
All ventricular fibrillation (VF) and ventricular tachycardia (VT) rhythms at or above this rate will be classified
as shockable. All rhythms below this rate will be classified as non-shockable. This rate is programmable
between 120 bpm (beats per minute) and 240 bpm via MDLink Software by the Medical Director. The default
Detection Rate is 160 bpm.

ASYSTOLE THRESHOLD
The asystole peak-to-peak threshold is set at 0.08 mV. ECG rhythms at or below 0.08 mV will be classified as
asystole and will not be shockable.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #25 Gepost op: 26 december 2012, 20:52:55
Vraagje voor Expert, 024, Delta als ze mee lezen.

Ik ben nog een beetje verder aan het zoeken over hoe verschillende AED's de analyse uitvoeren.
Bij Cardiac science kwam ik iets interessants tegen:
 
Wat is daar het nut/effect van?

Over detectie zijn ze trouwens erg summier:

Het eerste is automatische cardioversie, ongesynchroniseerd is defibrillatie


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #26 Gepost op: 26 december 2012, 21:00:57
Ben even gaan zoeken op Cardioversie,

maar dan kom ik tegen dat dat voornamelijk bij atriumfibrilleren wordt toegepast. Maar kennelijk dus ook bij VT. Wat is precies het verschil tussen cardioversie & defibrillatie (effectiviteit, risico's etc.)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #27 Gepost op: 26 december 2012, 21:20:10
snel en regelmatig hartritme: cardioversie
snel en onregelmatig: defibrillatie

Bij VT met regelmatig ritme is synchroniseren wel de voorkeur omdat een schok afgeven op het verkeerde moment kan zorgen dat VT overgaat in VF. Door te synchroniseren probeer je dat te voorkomen. Misschien geeft deze AED ook minder energie (joules) af als het lukt om te synchroniseren.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #28 Gepost op: 26 december 2012, 21:31:02
Misschien geeft deze AED ook minder energie (joules) af als het lukt om te synchroniseren.

Ja dat doet hij. Hij werkt met "ve" variable energie. Nu is dat bij alle AED's zo dat als ze aangeven een 200J schok te geven, ze eigenlijk bedoelen "200J mits de patient 50ohm impedantie heeft...."

Cardiac Science geeft dat dus eerlijker/duidelijker weer door te stellen "Een schok die bij 50 ohm 200J zou zijn, en dan vervolgens een mooie tabel met wat het werkelijk is afhankelijk van de impedantie van de aangesloten persoon.

Ze hebben standaard een opbouwend schok patroon, dat zo te zien lager begint dan andere AED's die ik ben tegengekomen. Het kan volgens de instellingen dus zelfs nog lager. (maar dat moet je dus vooraf door de leverancier laten programmeren)




bron: http://www.cardiacscience.com/assets/003/5283.pdf


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 27 december 2012, 22:43:01
Ja dat doet hij. Hij werkt met "ve" variable energie. Nu is dat bij alle AED's zo dat als ze aangeven een 200J schok te geven, ze eigenlijk bedoelen "200J mits de patient 50ohm impedantie heeft...."

Was het maar zo simpel, een ambulanceverpleegkundige ziet op de monitor het ritme en is het aan de verpleegkundige om wel of niet te klappen

De AED klapt wel, of niet, op basis van hogere complexe wiskundige algoritmes