Kleding en kleuren MMT kleding

Auteur Topic: Kleding en kleuren MMT kleding  (gelezen 15342 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Gepost op: 21 december 2012, 15:57:50
Ik heb regelmatig professionele hulpverleners zien lopen in het ziekenhuis. Ik heb altijd aangenomen dat de mensen in groen/gele kleding ambulance personeel is en de geel/rode kleding gedragen wordt door het MMT team.

Vandaag kreeg ik via de PM een link van een website (van een club "medische"  hulpverleners) waarop ik veel foto's zag van mensen in MMT kleding. Misschien is het geen MMT kleding maar ik kan het verschil niet zien.

Is het juist dat ik niet automatisch mag aannemen dat dit soort rood/gele pakken MMT is, is het ook zo dat dit soort groen/gele pakken niet automatisch ambulancepersoneel hoeft te zijn?

Waarom is er geen regelgeving of handhaving zoals bij bijvoorbeeld het politie uniform wel het geval is?




Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 21 december 2012, 16:18:39
Pakken van het MMT zijn oranje, met daarop het opschrift 'MMT (Arts, verpleegkundige)'. Niet meer rood-geel dus. Voor de rest is het inderdaad een beetje gokken, want zelfs de vuilnismannen hier in de omgeving hebben kleding aan waarbij je ze niet van ambulancemedewerkers zou onderscheiden. Ook de SIGMA heeft donkergroen/gele of rood/gele kleding. Voor het meest betrouwbare beeld zou je dus op de rug van de hulpverlener moeten kijken. Staat er 'verpleegkundige', dan zal het de VPK van de ambulance zijn, staat er MMT verpleegkundige, dan zal het de VPK van het MMT zijn en staat er niets, dan eh...... is het iemand met een andere taak.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 21 december 2012, 16:26:30
Daarom ben ik ook wel blij met de kleding van het rode kruis. Natuurlijk moet die rood zijn, maar het hele ontwerp, vormgeving etc is dusdanig anders als dat van andere hulpverleners dat er geen verwarring ontstaat. Iets wat voor het publiek en andere hulpverleners gewoon erg fijn is.

Maar voor de rest, inderdaad de rug tekst er bij pakken.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #3 Gepost op: 21 december 2012, 17:01:52
Het is zelfs zo verwarrend dat ik een keertje vriendelijk werd verzocht door een goedbedoelende diender om mij even terzijde te houden van de professionele medische hulpverlening in afwachting van de arts. We hadden toen net de nieuwe vliegoverall's. Hij dacht serieus dat ik een berger was.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #4 Gepost op: 21 december 2012, 17:28:15
Ik heb regelmatig professionele hulpverleners zien lopen in het ziekenhuis. Ik heb altijd aangenomen dat de mensen in groen/gele kleding ambulance personeel is en de geel/rode kleding gedragen wordt door het MMT team.

Vandaag kreeg ik via de PM een link van een website (van een club "medische"  hulpverleners) waarop ik veel foto's zag van mensen in MMT kleding. Misschien is het geen MMT kleding maar ik kan het verschil niet zien.

Is het juist dat ik niet automatisch mag aannemen dat dit soort rood/gele pakken MMT is, is het ook zo dat dit soort groen/gele pakken niet automatisch ambulancepersoneel hoeft te zijn?

Waarom is er geen regelgeving of handhaving zoals bij bijvoorbeeld het politie uniform wel het geval is?

Radboud toch? Dan heb je ook nog het personeel van de MICU welke door de IC-afdeling worden geleverd, welke in geel/rode kleding lopen vergelijkbaar met de oude MMT kleding. Daarnaast nog groen/blauwe jassen welke, in ieder geval toen de LifeLiner nog boven op de parkeergarage landde, werden gedragen door het personeel welke de patiënt naar binnen geleide...

Leuk hè, al die kleurtjes!
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 21 december 2012, 17:46:05
Het Radboud personeel van de IC afdeling inderdaad. Het zijn niet de schoonmakers van de IC afdeling hoor. MICU team bestaat uit een intensivist *) met een IC verpleegkundige. Zoveel verschil is er niet tussen een MMT en MICU team. In een aantal situaties kan de MMT arts een chirurg zijn, het kan best dat een MICU team geschikter zou kunnen zijn bij een reanimatie inzet of ademhalingsproblemen.

Het is inderdaad verwarrend voor publiek al die kleurtjes.

*) Ben te lui om uit te zoeken of het IC artsen kunnen zijn


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #6 Gepost op: 21 december 2012, 19:25:46
Het Radboud personeel van de IC afdeling inderdaad. Het zijn niet de schoonmakers van de IC afdeling hoor. MICU team bestaat uit een intensivist *) met een IC verpleegkundige. Zoveel verschil is er niet tussen een MMT en MICU team. In een aantal situaties kan de MMT arts een chirurg zijn, het kan best dat een MICU team geschikter zou kunnen zijn bij een reanimatie inzet of ademhalingsproblemen.

Het is inderdaad verwarrend voor publiek al die kleurtjes.

*) Ben te lui om uit te zoeken of het IC artsen kunnen zijn
Ik weet echt wel welk personeel de MICU bemand, heb ongeveer een half uur staan praten met de coördinator van het MICU-transport op de Nationale Traumadag  ;) Ik geloof door de internisten en de intensivisten

Het geschikter zijn laat ik aan de mensen over die er echt verstand van hebben
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #7 Gepost op: 21 december 2012, 20:05:30
Het is zelfs zo verwarrend dat ik een keertje vriendelijk werd verzocht door een goedbedoelende diender om mij even terzijde te houden van de professionele medische hulpverlening in afwachting van de arts. We hadden toen net de nieuwe vliegoverall's. Hij dacht serieus dat ik een berger was.

Nee toch! Heeft de NVA  25 jaar gestreden om van dat gasboer imago af te komen, krijg je dit weer op je dak.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #8 Gepost op: 21 december 2012, 22:56:55
Nee toch! Heeft de NVA 25 jaar gestreden om van dat gasboer imago af te komen, krijg je dit weer op je dak.

Ach collega, ik vond het wel grappig. Ik heb de diender aangeboden om mijn vinger even in zijn aars te steken, om te bewijzen dat ik echt arts ben. Nadat ik verdere behandeling van het inmiddels overleden slachtoffer zinloos had geacht, wilde de desbetreffende agent graag mijn gegevens en functie noteren om op te nemen in het proces verbaal. Na vijf tevergeefse pogingen om het woord "anesthesioloog" correct te spellen, hem ik toen tegen hem gezegd; "joh.., schrijf dan maar gewoon "gasboer" op.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 22 december 2012, 06:29:47
Ik weet echt wel welk personeel de MICU bemand, heb ongeveer een half uur staan praten met de coördinator van het MICU-transport op de Nationale Traumadag  ;) Ik geloof door de internisten en de intensivisten

Het geschikter zijn laat ik aan de mensen over die er echt verstand van hebben
Bijna goed, uitsluitend intensivisten en de fellows ( intensivist i.o.)
Arts  www.alphalog.nl