Niet te vergeten; de reddingsbrigade loopt ook in het voormalige MMT pak: rood met geel.
Nu zul je die in het ziekenhuis minder snel tegenkomen, maar ik heb me laten vertellen dat dit bij MMT inzetten op het strand nog wel eens tot verwarring heeft geleid. Vandaar ook de probleemstelling van het MMT voor aanschaf van de nieuwe pakken:
Het probleem
Steeds meer hulpinstanties liepen in kleding die leek op de kleding van de MMT-medewerkers. Dat zorgde voor verwarring. Daarnaast werd de kleding door de MMT's zelf ingekocht en gereinigd. Lange levertijden waren geen uitzondering en door het wisselende personeelsbestand ontstonden voorraden incourante kleding. Bovendien verloor de kleding door de eigen reiniging snel zijn voor signaalkleding specifieke eigenschappen. De veiligheid van de medewerkers liep gevaar.
bron:
http://www.berendsen.nl/cases/mmtHet zou denk ik geen kwaad kunnen als de overheid een brede richtlijn opstelt voor dergelijke kleding, om zo enige orde in de chaos te scheppen. Maar kennelijk is er geen partij binnen de overheid die dit als haar taak beschouwt. Zoals we zagen bij de richtlijn omtrent voertuigstriping (jaren geleden was deze nog niet verplicht), is men vaak wel bereid om navolging te geven aan een richtlijn, om zo de herkenbaarheid te vergroten.
Overigens: hebben alleen de H-MMT's die oranje pakken van Berendsen gekregen, of ook de (resterende) grondgebonden MMT's? Ik dacht het eerste, dus daar zou dan ook nog verschil in zitten.