Beste leden,
Even ter inleiding van het onderstaande wat ik mee maakte.
Ongeveer 2 maanden geleden reed ik in de file stapvoets op de A13 Re achter een vrachtwagen toen mij
ineens een auto op de vluchtstrook opviel met alarmverlichting.
Tijdens het passeren stond er een dame ligt voorovergebogen over de geleiderail aan gelukkig de veilige kant van de geleiderail.
Omdat veilig achter het voertuig stoppen niet meer mogelijk was, besloot ik om mijn auto voorbij haar auto te zetten
omdat de manier van hoe zij stond mij geen lekker gevoel gaf en heb mijn amber verlichting aangezet.
Op het moment dat ik naar de dame toeloop met mijn gsm in de hand om of RWS of 112 te bellen als ik van haar
de 1e info heb of zij of haar auto wat mankeert stopt er toevallig vanuit de file een WIS achter haar auto.
Mevrouw heeft pech en gelukkig geen medische klachten was ik vrij snel achter.
Op het moment dat hij uitstapt en naar ons loopt zeg ik, “Mooi dat je er zo snel bent”… en voordat ik mijn zin af
kan maken met “Mevrouw heeft pech en geen medische klachten” begint hij met zware stemverheffing te zeggen:
”Jij moet maken dat je wegkomt want jij hebt hier geen bevoegdheden” dan wel woorden van gelijke strekking.
Mijn 1e reactie was iets in de trant van “Doe even rustig en normaal man” dan wel woorden van gelijke strekking.
Na een 2 à 3 minuten tegen mij praten over dat ik daar niet mag staan en een hoop en dat men geen verschil ziet
tussen hem van RWS en mij als VKR en een hoop bla bla zegt hij “Ik loop even naar mevrouw toe” die een paar
meter verder stond en alles kon volgen en er echt niets van begreep.
Om het nog leuker te maken zei hij “Blijf jij maar even staan dan haal ik het KLPD er even bij die jou gaat vertellen
wat de regels zijn”. ( Wederrechtelijke vrijheidsberoving ? )
Hierop heb ik alleen maar gezegd “Dat moet je vooral doen als je dat wil”.
Had geen zin om weg te rijden en dan mogelijk politie aan me deur te krijgen als hij het kenteken snel zou noteren. Dus rustig gewacht.
Het mooie was nog dat hij dacht dat ik het verkeer ging regelen op de snelweg want doen wel meer verkeersregelaars
en dan vooral in het Oosten van het land.
Heb meneer de WIS maar heel snel duidelijk gemaakt dat we:
A: niet in het Oosten van het land staan en dat ik
B: al helemaal niet de intentie had om het verkeer te gaan regelen omdat daar totaal geen noodzaak voor was en
C: ik geen zin heb in ongelukken omdat ik nog normaal me avondeten naar binnen wil werken.
Toen begon er blijkbaar een lampje te branden in zijn bovenkamer dat ik toch eigenlijk wel goede bedoelingen had
en mocht ik weg en werd ik bedankt voor de moeite.
Bij bovengenoemde situatie kreeg ik van de WIS (weginspecteur) te horen dat je als verkeersregelaar niet
mag stoppen op de vluchtstrook als je een voertuig ziet staan om te kijken wat er aan de hand is en of er
bijvoorbeeld medische zorg nodig is.
Sterker nog er schijnen volgens de WIS intern mailtjes rond te gaan dat men de verkeersregelaar direct
moet wegsturen omdat de verkeersregelaar toch geen bevoegdheid heeft op de snelweg.
Tevens werd mij verteld dat de burger niet kan zien dat als ik stop om hulp te bieden of ik wel of niet van RWS ben
en dat dat verkeerde verwachtingen schept voor de persoon in kwestie.
Mij werd verteld als je een voertuig ziet staan op de vluchtstrook dan moet je gewoon het nummer 0800-8002
van RWS bellen en als je het niet vertrouwd 112.
Maar je mag niet stoppen om te kijken wat er aan de hand is waarop de juiste instantie ingeschakeld kan worden.
Dus staat er een voertuig op de vluchtstrook met een onwel persoon welke medische hulp nodig heeft en dat niet
zelf kan melden dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat er onnodig een slachtoffer is te betreuren want lang
niet iedereen meldt een voertuig op de vluchtstrook.
Rijkswaterstaat wil de vluchtstrook altijd zo snel mogelijk vrij hebben ter voorkoming van ongevallen al dan niet
met slachtoffers omdat het de gevaarlijkste plek is van de rijksweg.
Ik probeer altijd zo goed mogelijk in te schatten als ik een voertuig op de vluchtstrook zie staan is het:
1. Een pechgeval of
2. Is er politie, brandweer of ggd nodig.
Aan de hand daarvan bel ik het RWS-nummer of 112 en bij een voertuig wat gevaarlijk dicht tegen de kantstreep
bel staat bel ik standaard 112 omdat als je het RWS-nummer belt je nog wel eens lang in de wacht moet staan.
De politie wil altijd gelijk zo veel mogelijk info hebben zoals is het een onwel persoon en bij een aanrijding wat is
de schade en kan men nog naar de 1e afrit zodat de weg weer vrij is. Verder vraagt de politie 9 van de 10 keer
het kenteken van het betreffende voertuig of voertuigen omdat ze gelijk een takel CMI/CMV willen opstarten.
Bij RWS heb ik al meerdere malen meegemaakt dat ze zeggen ik hoef geen kenteken en een takel CMI en
bij vrachtwagens takel CMV moet de WIS maar opstarten als hij er is en het nodig vind.
Lekker handig als ik aangeef dat de koppelingskabel gebroken is of een automaat voertuig wat je niet kan slepen
maar moet takelen.
Het resultaat is dat het hele proces zeker 10 minuten vertraagd wordt wat in mijn ogen niet nodig is.
Verder was men de afgelopen weken bij RWS verbaasd dat ik ze niet alle info kon geven waarbij ik aangaf er is
een WIS in deze regio ( Rijnmond ) die niet wil dat ik stop op de vluchtstrook.
Waarop men heel verbaasd zei hier snap ik niets van.
Verder stel ik altijd aan de politie de vraag als ik het voor mezelf veilig acht “Wil je dat ik blijf staan om te
beveiligen met amber” ? En als ze dat willen dan blijf ik staan en anders ga ik weer verder.
Het enige wat ik weet is dat de politie altijd blij is omdat ik vaak alle vragen van ze direct kan beantwoorden en
als men ter plaatse komt krijg ik ook altijd positieve reacties.
Sterker nog Rotterdam geeft vaak aan dat ze een rood kruis laten plaatsen als ik bel en alle info gegeven heb
en anders vraag ik er zelf om en zorgen ze er voor.
En als alles van de weg is bel ik ze op om het af te melden en zorgen ze dat het kruis er af gaat.
Mijn vragen:Ik vraag me af hoe onze WIS-leden Martin en Christiaan hier over denken ?
Klopt het feit dat er intern mailtjes zoals omschreven rond gaan en wat is er dan verkeerd gegaan in het verleden ?
Uiteraard ben ik ook benieuwd naar de mening van onze Blauwe (verkeers)leden.
Kan een WIS “vorderen” dat je direct vertrekt zonder te weten waarom je daar staat ?
Zeggen van blijf maar even staan dan haal ik de politie erbij zal ik volgende keer geen gehoor aan geven omdat
hij geen bevoegdheid heeft om mij op te houden.
En anders volgt er van mij ter plaatse gelijk een aangifte van Wederrechtelijke Vrijheidsberoving (Strafrecht artikel 282 ).
Als je iemand geen hulp verleent die dat behoeft terwijl je geen gevaar loopt kan je zelf de spreekwoordelijke
Sjaak zijn.
Derde Boek. Overtredingen
Titel V. Overtreding betreffende hulpbehoevenden
Artikel 450
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
BRON:
http://mijnwetten.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel450Voorlopig hou ik het er maar op dat de WIS die ik mee gemaakt heb een paar maanden terug een slechte dag had.