Het is wel zo netjes om na je klus of tijdens de koffiepauze de opvallende verkeersregelaarsjas uit te trekken.
Lt.Col.Me ik snap wat je bedoelt maar het e.e.a. is niet werkbaar.
Tijdens koffiepauze een andere jas aan doen is 1 van de dingen wat niet gaat werken omdat je vaker niet dan wel
koffiepauze hebt en als ik dan een shaggie wil draaien moet ik weer naar me ander jas om me shag te pakken.
Gaat me gsm en wil ik die beantwoorden moet ik weer naar me andere jas grijpen om me gsm te pakken.
Geen goed plan dus.
Sterker nog bij sommige klussen mag je al blij zijn dat je rustig kan eten en niet op de weg staat.
Kost je ook nog eens 30 minuten wat niet betaald wordt bij een hoop opdrachtgevers en elke Euro is er 1 tenslotte.
Klein voorbeeld is afgelopen week waarbij men bomen moest snoeien en er een om en om regeling was op de
provincialeweg. De werklui zitten in de afzetting in hun voertuig te lunchen en wij staan op de weg en tussendoor
pak ik uit de kofferbak wat brood en flesje melk.
Zo voorkom je dat er misverstanden bestaan over of je nu wel of niet in functie bent en of mensen wel of niet naar je aanwijzingen moeten luisteren.
Lijkt me totaal niet relevant of men weet of ik wel of niet in functie ben voor een verkeersdeelnemer.
Als ik iemand een aanwijzing geef doe ik dat niet omdat de Kerstman het zo leuk vind maar omdat dat op dat
moment nodig is.
Oplossing voor als je zo af en toe nog wel eens uit de auto wilt of moet en toch wilt opvallen: leg een RWS-norm geel
of oranje vest of jack op de achterbank en doe je verkeersregelaarsjas in de kofferbak.
Zo kun je altijd een opvallend kledingstuk grijpen en aantrekken, en kun je nog snel genoeg bij je verkeersregelaarsjas als het toch nodig is.
Het zal best netjes zijn om voor en na je dienst geen VKR jas aan te hebben maar ook dat is niet makkelijk want je loopt weer met een jas extra te sjouwen. Heb dat geprobeerd maar werkt voor mij niet. Veel te onhandig.
Daarbij komt dat ik ook klussen erbij heb dat je van locatie naar locatie ga en bij aankomst de ene keer gelijk de
weg op moet stappen en de andere keer niet.
Dat betekent in jou voorbeeld dat ik meerdere keren per dag een andere jas moet aantrekken.
Ergo zoals jij het schrijft zou ik met een burger jas moeten reizen met een jas conform RWS-eisen geel of oranje
op de achterbank en me VKR-jas in de kofferbak. Zou het nodig zijn dan kan ik een RWS-jas aantrekken als het nodig is.
Dus burgerjas uit, RWS-jas aan. Klaar dan RWS-jas uit en burgerjas aan en op het werk burgerjas uit en VKR-jas aan.
Sorry maar ik ben gekken Henkie niet Lt.Col.Me ik vertek in me VKR-jas naar me werk en huis en onderweg heb ik die aan tenzij het lekker lente of zomer weer is dan hangt het over me stoel voor het grijpen.
Zeker bij ongevallen en pechgevallen op snelwegen, waar een weginspecteur vaak snel ter plaatse is, heb je er meer aan dat je "gewoon" een RWS-jack aan hebt. Een weginspecteur of politieman ziet direct dat je een passerende automobilist bent die alleen maar hulp wil verlenen. Je kunt je altijd nog kenbaar maken als verkeersregelaar en dan de bijbehorende jas aantrekken.
Als er op de snelweg iets gebeurt en er een WIS is dan vind ik het al lang best en vertrouw ik op zijn of haar kunnen.
Of het moet een flinke klapper zijn met op het oog meerdere slachtoffers en hij/zij staat er alleen voor dan zal ik
vragen wat ik voor hem/haar kan betekenen en bij negatief bericht weer doorgaan.
Maar ik betwijfel of zoals ik het in me 1e bericht heb geplaatst uit had gemaakt wat voor jas ik aan had gehad.
Verwacht niet dat de persoon in kwestie anders had gereageerd op me behalve dat hij dan niet woorden in de trant van
"Je hebt hier geen bevoegdheden" had kunnen zeggen.