Verkeersregelaar mag niet stoppen op vluchtstrook van WIS (Weginspecteur)

Auteur Topic: Verkeersregelaar mag niet stoppen op vluchtstrook van WIS (Weginspecteur)  (gelezen 26513 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ewald_TrafficS

  • beroepsverkeersregelaar traffic support
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Dat het anders kan heb ik kortgeleden meegemaakt, namelijk op de A59 net voor waalwijk onder een brug een 1zijdige ongeval waarbij een auto tegen de vangrail was geklapt.
Ook ik kwam van een klus af in me bedrijfsvoertuig en net 3 minuten voordat ik er aan kwam was het al gebeurd.
geen hulpdiensten aanwezig, auto op baan 1 met neus tegen de richting in ( en ook donker van kleur en voorkant compleet kapot) en verlichting was dus kapot van de auto.
Ben meteen in een fend-off gaan staan met me flitsers op dak aan, alarmlichten aan, en gevraagd of er gewonden waren en of ze al de hulpdiensten hadden gebeld.
Deze was al gebeld en binnen 5 minuten waren 2 agenten ter plaatse.
1 kwam al meteen me kant op en vroeg aan me of ik buiten dienst was en daar wilde blijven staan tot er een WIS aanwezig was (oftwel ik de rijbaan/auto wilde beveiligen)

Kort daarna een sleepwagen, die was erg blij dat ik er al stond en hem langs het verkeer hielp terwijl de agenten bezig waren met blaastest en ondervragen getuige en de bestuurder.
Na 10 minuten kwam de WIS ter plaatse en die zei meteen, tof dat je dit gedaan hebt, owww je bedrijf ken ik, uit zwolle toch??
Even kort elkaar gesproken en met een glimlach op zijn gezicht bedankte hij mijn inzet als VKR, en wenste me wel thuis en eet smakelijk (aangezien ik hem verteld had dat ik van een klus onderweg naar huis was) en ben na ook een bedankje van de agenten huiswaarts gegaan, en 1 van de agenten hield voor me verkeer tegen en zwaaide daarna nog even.

Dus denk dat het ligt aan wie je voor je hebt, in den landen zijn er wel een paar WIS die niet zo hoog petje op hebben met VKR,s, door niet volgen van procedures e.d.
Of mischien had hij/zij een slechte dag, kunnen we allemaal wel een hebben
Beroepsverkeersregelaar Project Coördinator Bhv,er Event Security Officer en amateur fotograaf


Ewald_TrafficS

  • beroepsverkeersregelaar traffic support
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Wat een discussie hier zeg......

ten 1e; volgens telt ten allen tijde "eigen veiligheid eerst" en volgens mij is de vluchtstrook de meest gevaarlijke plek van de snelweg, dus ja wil je daar wel stoppen? en ik geef VRK gelijk met de zin "bellen is ook helpen" !!!

ten 2e; I.d.d. op je pas staat dat je op de snelwegen alleen mag handelen onder direct supervisie van een weginspecteur, dus qua bevoegdheid is dat dan nu ook behandeld.

ten 3e; Uiteraard doe je je dingen uit alle goede bedoelingen van de wereld, maar bedenkt even hoe jij er in zou staan als er 2 agenten en 3 weginspecteur van de stoep af stappen en in een keer jouw kruizing overnemen en het verkeer gaan regelen....... Zoals eerder gezegd "schoenmaker blijf bij je leest".

ten 4e; Dit is even een zijstapje, een WIS staat in de vernieuwde wet alszijnde "zodanig herkenbaar en bevoegd ambtenaar" ook zijn de beveiligers van de KMAR nu apart benoemd. Dit zal in de toekomst gaan zorgen mijn inziens dat de herkenbaarheid van deze groepen ambtenaren zal veranderen. Er zit nu te weinig verschil in voor de burger ! Mijn bevoegdheid vanuit de wet op beheersing rijswaterstaatwerken en mijn ontheffing vanuit de IM geven veel meer bevoegdheden en plichten dan een reguliere VKR.

en als laatste wil ik hierover kwijt; de toon maakt de muziek.!!! 10sec. praten is vaak al genoeg, ff afstemmen en bedanken. Maar wel als het op een veilige locatie is. Op een niet veilige locatie zal een ieder de situatie zo snel mogelijk veilig willen maken, en dat zal in mijn geval altijd zakelijk doch netjes gebeuren.

Ik wens iedereen hier een fijne kerst en een mooi 2013 !

Ben het helemaal met je eens, maar heb 1 puntje waarvan ik eigenlijk van je als WIS zijnde een antwoord zou willen zien erover.
Als je in bedrijfsvoertuig VKR aankomt (noem het zo, ga niet nu bedrijfsnamen noemen, aangezien ik het in verschillende VKR bedrijven wil bespreken) bij of langs een ongeval en men ziet je gewoon doorrijden en er zijn evt. gewonden o.i.d. ben je dan strafbaar??
Niet dat ik mezelf als hulpverlener zie of zoiets, maar staat raar in mijn ogen als je in zo'n situatie doorrijdt en er een levensgevaarlijke situatie is en achteraf er wordt vermeld door getuige dat een VKR in bedrijfsvoertuig en als zodanig herkenbaar gewoon langs/door rijdt.

Aanvulling op bellen, kan je vanuit een rijdende auto een situatie beoordelen?? mij lukt dat namelijk niet.
Beroepsverkeersregelaar Project Coördinator Bhv,er Event Security Officer en amateur fotograaf


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Wat een discussie hier zeg......

ten 4e; Dit is even een zijstapje, een WIS staat in de vernieuwde wet alszijnde "zodanig herkenbaar en bevoegd ambtenaar" ook zijn de beveiligers van de KMAR nu apart benoemd. Dit zal in de toekomst gaan zorgen mijn inziens dat de herkenbaarheid van deze groepen ambtenaren zal veranderen. Er zit nu te weinig verschil in voor de burger ! Mijn bevoegdheid vanuit de wet op beheersing rijswaterstaatwerken en mijn ontheffing vanuit de IM geven veel meer bevoegdheden en plichten dan een reguliere VKR.

Ik wens iedereen hier een fijne kerst en een mooi 2013 !


Mooi he een Forum om meningen te peilen om ervaringen te delen en om discussies te voeren.

Op jouw vierde punt terug te komen, bij de VKR lessen die ik regelmatig bijwoon weten aan het begin maar 10% van de studenten wat die blauwe bant in houdt. Bij de beveiligers in Nederland weet nog geen 5% dat beveiligers van de KMar expliciet zijn genoemd. Eerlijk gezegd zie ik dit ook niet veranderen omdat mensen niet dagelijks hiermee in aanraking komen. Mensen weten vaak niet eens dat VKR hesjes betekenen dat ze naar de mensen die erin zitten moeten luisteren, terwijl dit al een aantal jaartjes wordt aangeleerd.
Mijn advies zou zijn: Ontwikkel een echt uniform dat ook gelijk herkenbaar is voor RWS, nu zijn ze voor de gemiddelde burger niet herkenbaar als een gezagsdrager.

Voor de rest wens ik iedereen hier een goed en vooral veilig 2013!!!
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport

langs een ongeval en men ziet je gewoon doorrijden en er zijn evt. gewonden o.i.d. ben je dan strafbaar??


Ja, maar niemand zal het jou kwalijk nemen dat je je eigen leven niet in gevaar wil brengen.

Niet dat ik mezelf als hulpverlener zie of zoiets

Niet mee eens, je bent wel een hulpverlener. Een hulpverlener leer je niet voor, dat ben je op het moment dat je iemand hulp verleent. Maar bij een groot ongeval kun jij een agent aflossen die dan wel zijn taak kan uitvoeren. Voorbeeld in Zwolle staat op gegeven moment een ambulance mdw het verkeer te regelen omdat zij aan kwamen en het ongeval zagen gebeuren. Op dat moment heb ik het verkeerregelen over genomen.
Ik ben het eens als je zegt dat hier teveel mensen hun werk zien als enige uitleg van Hulpverlener, maar degradeer jezelf niet naar die maatstaven.

maar staat raar in mijn ogen als je in zo'n situatie doorrijdt en er een levensgevaarlijke situatie is en achteraf er wordt vermeld door getuige dat een VKR in bedrijfsvoertuig en als zodanig herkenbaar gewoon langs/door rijdt.

Los van dat zou ik het niet kunnen omgaan met het feit dat ik misschien iets had kunnen veranderen aan die uitkomst.

Aanvulling op bellen, kan je vanuit een rijdende auto een situatie beoordelen?? mij lukt dat namelijk niet.

Ik kan je vertellen vanuit iemand die diverse gevorderde rijopleidingen heeft gevolgd: Nee, dat kan niemand.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Aanvulling op bellen, kan je vanuit een rijdende auto een situatie beoordelen?? mij lukt dat namelijk niet.
Ik kan je vertellen vanuit iemand die diverse gevorderde rijopleidingen heeft gevolgd: Nee, dat kan niemand.
Wat is "beoordelen"? In het voorbijrijden kan je aardig wat feiten opnoemen (sommige feiten; mits daglicht): Noem aantal cq soort voertuigen (PA, bestel, VRW), voertuigen met meer personen dan alleen bestuurder, deukje of halve auto afgebroken, airbags ontploft.

Dan heb je al een aardig beeld van een aanrijding en kan je enige vorm van 'beoordeling' toepassen, of de GMK kan dan beoordelen wat ze op voorhand op het incident willen toesturen. Bij nieuwe belletjes of eerste sitrap kan er meer worden gestuurd of het e.e.a. worden afbesteld. Alleen het "Twee auto's hebben elkaar aangereden op de A50 thv 45,7 links!!!!!" is weinig informatie...


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
ik heb pas nog een VKR op een motor weggestuurd op de snelweg en waarom alles stond al afgezet en meneer dacht effe heel interessant te doen van ik ben van ........ uit .......,het bedrijf is al ingelicht en weet ervan en duidelijk gemaakt dat de vrijstellingen hier niet voor zijn.
ik heb toen vriendelijk verzocht te vertrekken want als ik een motorrijder zoals hij rijd op de weg en langs de file is zéér gevaarlijk dit was zo figuur van wannabay gedrag.

en ik zal je vertellen ik stuur iemand echt niet zomaar weg als ie als eerste staat te beveiligen dan zal ik het overnemen en als ie wil blijven kijken mag maar wel zijn dienstauto voorbij het ongeval,want voor mijn is de bufferzone zéér belangrijk(fend-off).

groeten rené
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
ik heb pas nog een VKR op een motor weggestuurd op de snelweg en waarom alles stond al afgezet en meneer dacht effe heel interessant te doen van ik ben van ........ uit .......,het bedrijf is al ingelicht en weet ervan en duidelijk gemaakt dat de vrijstellingen hier niet voor zijn.
ik heb toen vriendelijk verzocht te vertrekken want als ik een motorrijder zoals hij rijd op de weg en langs de file is zéér gevaarlijk dit was zo figuur van wannabay gedrag.

en ik zal je vertellen ik stuur iemand echt niet zomaar weg als ie als eerste staat te beveiligen dan zal ik het overnemen en als ie wil blijven kijken mag maar wel zijn dienstauto voorbij het ongeval,want voor mijn is de bufferzone zéér belangrijk(fend-off).

groeten rené


Dat de bufferzone zeer belangrijk is, kan ik heel goed begrijpen. Toch ben ik benieuwd naar hoe een en ander loopt als ik het ook noodzakelijk acht om te assisteren bij een incident op de vluchtstrook. Als ik zelf met mijn voertuig al een behoorlijke buffer heb, netjes wieltjes ingedraait naar de verkeersluwe zijde, achterflitsers (amber) aan, (eventueel de 360 Hella op het dak.) Zelf netjes mijn gele reflectiejas aan en assisterend met wat er nodig is. Hetzij de mensen uit de auto halen en achter de vangrail plaatsen, of eventueel EHBO verlenen. Al is het maar mijn mobiele telefoon uitlenen zodat hulp ingeschakeld kan worden. M.a.w.  ik probeer als niet-proffesioneel hulpverlener alles zo goed en veilig mogelijk te benaderen, waar gaat dan een WIS staan met zijn voertuig. 100mtr achter mijn voertuig? Daarna eerst de situatie komen bekijken en inschatten en dan eventueel vragen of ik 'er tussen uit' wil/kan gaan zodat de WIS mijn plek kan overnemen? Of is het een optie om het zo te laten als ik bijvoorbeeld bereid ben te blijven tot e.e.a. afgehandeld is.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word

Dat de bufferzone zeer belangrijk is, kan ik heel goed begrijpen. Toch ben ik benieuwd naar hoe een en ander loopt als ik het ook noodzakelijk acht om te assisteren bij een incident op de vluchtstrook. Als ik zelf met mijn voertuig al een behoorlijke buffer heb, netjes wieltjes ingedraait naar de verkeersluwe zijde, achterflitsers (amber) aan, (eventueel de 360 Hella op het dak.) Zelf netjes mijn gele reflectiejas aan en assisterend met wat er nodig is. Hetzij de mensen uit de auto halen en achter de vangrail plaatsen, of eventueel EHBO verlenen. Al is het maar mijn mobiele telefoon uitlenen zodat hulp ingeschakeld kan worden. M.a.w.  ik probeer als niet-proffesioneel hulpverlener alles zo goed en veilig mogelijk te benaderen, waar gaat dan een WIS staan met zijn voertuig. 100mtr achter mijn voertuig? Daarna eerst de situatie komen bekijken en inschatten en dan eventueel vragen of ik 'er tussen uit' wil/kan gaan zodat de WIS mijn plek kan overnemen? Of is het een optie om het zo te laten als ik bijvoorbeeld bereid ben te blijven tot e.e.a. afgehandeld is.

als je op de vluchtstrook staat en je staat ervoor dus met je waarschuwingslichten aan en achterflitsers en wielen ingedraaid dan staat je goed en als ik ter plaatse komt dan zet ik hem gewoon voor jou auto ong 10 meter tot 15 meter en zet ik vijf pionnen neer en zorg ik ervoor dat je veilig weg kan rijden en als het allemaal kort duurt dan laat ik in overleg met die degene even staan en zijn dan allemaal weg.

sta je op de rijstrook 1 of 2 dan zet ik hem ook voor je auto en neem een aantal pionnen mee die ik gelijk neerzet richting het incident en dan kom ik je wel tegen hoor ik wat er gebeurt is en dan vraag ik je gelijk om het voertuig weg te halen en voorbij het incident te zetten met alleen de waarschuwingslichten aan en geen zwaailampen aan,en geef je aan dat je haast heb ook goed en dan kun je gelijk wegrijden,behalve als je eerste hulp aan het verlenen bent dan laat ik die auto van je gewoon staan en later weg.

het komt altijd goed 098uo
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
als je op de vluchtstrook staat en je staat ervoor dus met je waarschuwingslichten aan en achterflitsers en wielen ingedraaid dan staat je goed en als ik ter plaatse komt dan zet ik hem gewoon voor jou auto ong 10 meter tot 15 meter en zet ik vijf pionnen neer en zorg ik ervoor dat je veilig weg kan rijden en als het allemaal kort duurt dan laat ik in overleg met die degene even staan en zijn dan allemaal weg.

sta je op de rijstrook 1 of 2 dan zet ik hem ook voor je auto en neem een aantal pionnen mee die ik gelijk neerzet richting het incident en dan kom ik je wel tegen hoor ik wat er gebeurt is en dan vraag ik je gelijk om het voertuig weg te halen en voorbij het incident te zetten met alleen de waarschuwingslichten aan en geen zwaailampen aan,en geef je aan dat je haast heb ook goed en dan kun je gelijk wegrijden,behalve als je eerste hulp aan het verlenen bent dan laat ik die auto van je gewoon staan en later weg.

het komt altijd goed 098uo

Dit lijkt me niet altijd een praktische handeling, omdat je zo mogelijk moet in en uitvoegen rondom het incident als ik mijn auto voorbij het incident zou moeten parkeren. Overigens geef ik graag de regie in handen van de proffesionals, tot die tijd kan ik alleen naar eer en geweten handelen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Dit lijkt me niet altijd een praktische handeling, omdat je zo mogelijk moet in en uitvoegen rondom het incident als ik mijn auto voorbij het incident zou moeten parkeren. Overigens geef ik graag de regie in handen van de proffesionals, tot die tijd kan ik alleen naar eer en geweten handelen.

dat komt wel goed als wij erbij zijn dan is dat in-uitvoegen geen probleem,en daar heb je gelijk in naar eer en geweten handelen dan komt alles goed en zal niet iemand zomaar bot reageren,uitzonderingen daartoe.

ik doe het altijd gewoon kort en zakelijk met een glimlach 0098
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT