Als hij nu, zeg maar de opdracht krijgt van de ter plaatse zijnde WIS, om te blijven staan totdat het veilig is. Op dat moment heeft hij een opdracht gekregen.
Mee eens. Maar nu klapt er iemand achter op de bots. Dat moet worden hersteld, met een beetje mazzel alleen het kussen maar de kans is groot dat er meer schade is. RWS is - door de opdracht van de WIS - opdrachtgever. Gaat de rekening naar de Staat? Of betaalt de verzekeraar van de bots? Hoe zit het met de gecontracteerde calamiteitenaannemer (even uitgaande dat de vrijwillige gestopte botsabsorber niet ook de calamiteitenaannemer is)? Lijkt me niet zo'n gemakkelijke casus.
Dat is denk ik het zelfde als ik een tijdje terug heb gedaan. Een aanrijding op rijstrook 4 en ik stond met mijn motor fend-off. Ik heb een vrachtwagen een stopteken gegeven en deze fend-off laten staan op rijstrook 3 en 4 in afwachting van een WIS. Is een beter buffertje als mijn 2 wieler.
Ben het er helemaal mee eens dat zo'n vrachtwagen beter buffert
Maar, hiervoor geldt min of meer hetzelfde als hierboven. Stel dat er toch iemand op de vrachtwagen klapt. Wordt de schade dan verhaald op de Staat (de politie kent bij mijn weten net als RWS geen verzekering, de verzekering is de Schatkist) of betaalt de verzekeraar van de vrachtwagen?
Overigens hebben we het hier in Twente meegemaakt dat verkeersregelaars die "vrijwillig" bij een ongeval komen, hun hulp aanbieden aan de aanwezige politiemensen en na acceptatie van de hulp naderhand een factuurtje sturen, onder het motto "wij hebben een opdracht gekregen". Ik weet zo even niet hoe het is afgelopen maar ook dit lijkt me een tricky verhaal.