Verkeersregelaar mag niet stoppen op vluchtstrook van WIS (Weginspecteur)

Auteur Topic: Verkeersregelaar mag niet stoppen op vluchtstrook van WIS (Weginspecteur)  (gelezen 26517 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
dat komt wel goed als wij erbij zijn dan is dat in-uitvoegen geen probleem,en daar heb je gelijk in naar eer en geweten handelen dan komt alles goed en zal niet iemand zomaar bot reageren,uitzonderingen daartoe.

ik doe het altijd gewoon kort en zakelijk met een glimlach 0098
Waarom een in fendoff geplaatste auto verplaatsen als de eigenaar daarvan blijft helpen? Twee auto's = meer massa = betere beveiliging.


WIS_Christiaan

  • WIS /BOA
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Beste leden,

Even ter inleiding van het onderstaande wat ik mee maakte.

Bij bovengenoemde situatie kreeg ik van de WIS (weginspecteur) te horen dat je als verkeersregelaar niet
mag stoppen op de vluchtstrook als je een voertuig ziet staan om te kijken wat er aan de hand is en of er
bijvoorbeeld medische zorg nodig is.
Sterker nog er schijnen volgens de WIS intern mailtjes rond te gaan dat men de verkeersregelaar direct
moet wegsturen omdat de verkeersregelaar toch geen bevoegdheid heeft op de snelweg.
Tevens werd mij verteld dat de burger niet kan zien dat als ik stop om hulp te bieden of ik wel of niet van RWS ben
en dat dat verkeerde verwachtingen schept voor de persoon in kwestie.

Mij werd verteld als je een voertuig ziet staan op de vluchtstrook dan moet je gewoon het nummer 0800-8002
van RWS bellen en als je het niet vertrouwd 112.
Maar je mag niet stoppen om te kijken wat er aan de hand is waarop de juiste instantie ingeschakeld kan worden.

Dus staat er een voertuig op de vluchtstrook met een onwel persoon welke medische hulp nodig heeft en dat niet
zelf kan melden dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat er onnodig een slachtoffer is te betreuren want lang
niet iedereen meldt een voertuig op de vluchtstrook.

Rijkswaterstaat wil de vluchtstrook altijd zo snel mogelijk vrij hebben ter voorkoming van ongevallen al dan niet
met slachtoffers omdat het de gevaarlijkste plek is van de rijksweg.

Ik probeer altijd zo goed mogelijk in te schatten als ik een voertuig op de vluchtstrook zie staan is het:
1. Een pechgeval of 2. Is er politie, brandweer of ggd nodig.
Aan de hand daarvan bel ik het RWS-nummer of 112 en bij een voertuig wat gevaarlijk dicht tegen de kantstreep
bel staat bel ik standaard 112 omdat als je het RWS-nummer belt je nog wel eens lang in de wacht moet staan.

De politie wil altijd gelijk zo veel mogelijk info hebben zoals is het een onwel persoon en bij een aanrijding wat is
de schade en kan men nog naar de 1e afrit zodat de weg weer vrij is. Verder vraagt de politie 9 van de 10 keer
het kenteken van het betreffende voertuig of voertuigen omdat ze gelijk een takel CMI/CMV willen opstarten.

Bij RWS heb ik al meerdere malen meegemaakt dat ze zeggen ik hoef geen kenteken en een takel CMI en
bij vrachtwagens takel CMV moet de WIS maar opstarten als hij er is en het nodig vind.
Lekker handig als ik aangeef dat de koppelingskabel gebroken is of een automaat voertuig wat je niet kan slepen
maar moet takelen.
Het resultaat is dat het hele proces zeker 10 minuten vertraagd wordt wat in mijn ogen niet nodig is.

Verder was men de afgelopen weken bij RWS verbaasd dat ik ze niet alle info kon geven waarbij ik aangaf er is
een WIS in deze regio ( Rijnmond ) die niet wil dat ik stop op de vluchtstrook.
Waarop men heel verbaasd zei hier snap ik niets van.

Verder stel ik altijd aan de politie de vraag als ik het voor mezelf veilig acht “Wil je dat ik blijf staan om te
beveiligen met amber” ? En als ze dat willen dan blijf ik staan en anders ga ik weer verder.
Het enige wat ik weet is dat de politie altijd blij is omdat ik vaak alle vragen van ze direct kan beantwoorden en
als men ter plaatse komt krijg ik ook altijd positieve reacties.
Sterker nog Rotterdam geeft vaak aan dat ze een rood kruis laten plaatsen als ik bel en alle info gegeven heb
en anders vraag ik er zelf om en zorgen ze er voor.
En als alles van de weg is bel ik ze op om het af te melden en zorgen ze dat het kruis er af gaat.

Mijn vragen:
Ik vraag me af hoe onze WIS-leden Martin en Christiaan hier over denken ?
Klopt het feit dat er intern mailtjes zoals omschreven rond gaan en wat is er dan verkeerd gegaan in het verleden ?
Uiteraard ben ik ook benieuwd naar de mening van onze Blauwe (verkeers)leden.

Kan een WIS “vorderen” dat je direct vertrekt zonder te weten waarom je daar staat ?
Zeggen van blijf maar even staan dan haal ik de politie erbij zal ik volgende keer geen gehoor aan geven omdat
hij geen bevoegdheid heeft om mij op te houden.
En anders volgt er van mij ter plaatse gelijk een aangifte van Wederrechtelijke Vrijheidsberoving (Strafrecht artikel 282 ).

Als je iemand geen hulp verleent die dat behoeft terwijl je geen gevaar loopt kan je  zelf de spreekwoordelijke
Sjaak zijn.


Derde Boek. Overtredingen
Titel V. Overtreding betreffende hulpbehoevenden
Artikel 450
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

BRON: http://mijnwetten.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel450

Voorlopig hou ik het er maar op dat de WIS die ik mee gemaakt heb een paar maanden terug een slechte dag had.

Jammer dat het zo gegaan is. De interne mail is bij mij bekend. Dit heeft te maken met werkzaamheden en de inzet van verkeersregelaars bij de toe- en afritten van autosnelweg. Er lopen links en rechts een aantal cowboys rond. Daarnaast zijn alleen de weginspecteurs aangesteld om het verkeer te regelen op autosnelwegen en onderliggende wegen (voor zover ik weet).

In principe heeft niemand iets op een vluchtstrook te zoeken dan de mensen die pech, onwel zijn of betrokken zijn geweest bij een ongeval. Maar de wet schrijft ons ook voor om, indien je bij machte bent, hulp te verlenen.

Als tip: stop alleen bij zo'n geval in uiterste nood.

Als ik privé ben stop ik in principe nooit bij incidenten, tenzij daar de noodzaak voor is. Heb zelf ooit 1 keer gehandeld toen voor mij iemand dodelijk verongelukte. Voor de rest schakel ik direct naar de verkeerscentrale van dat gebied. In burger gekleed kan ik weinig doen.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Oud topic, maar even een nieuw geval:

Ik was onderweg naar huis van een klus en kom op de binnenring A10 tussen de file door en zie 2 auto's tegen elkaar staan. Er stonden al best wel veel personen naast en achter de auto's en het leek er op of ze ter plekke (rijstrook 1 van 3 stroekn + vluchtstrook) de papieren wilde gaan invullen.

Ik ben gestopt ne heb gevraagd of ze op de vluchtstrook wilden gaan staan voor de verdere papierwinkel afhandeling en vervolgens het verkeer even stil gezet om ze te laten oversteken. Omdat ik verder niets meer kan en mag doen, heb ik toen ze op de vluchtstrook stonden, mijn weg weer vervolgd.

Goede actie of zeggen jullie van niet meer doen. Bellen moet ik in ieder geval voor stoppen. En zal dit ook nooit doen voor een pech geval op de vluchtstrook. Die staan aan de kant en dus relatief veilig.


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Hulp bij een ongeval is verplicht voor iedere burger. Zou alleen oppassen met het stilzetten van de rijksweg waarbij je meer dan 2 rijstroken moet stilzetten. Zeker als niet WIS zijnde. Mocht er wat gebeuren, zeker als je zichtbaar was als VKR  dan ga je problemen krijgen omdat je niet bent aangesteld voor de rijkswegen.
Heb al erg vaak gezien dat er door goed bedoelde acties van hulpvaardige burgers gevaarlijke situaties ontstaan. Eigen veiligheid eerst
Daarnaast wanneer de mensen niet naar de vluchtstrook zouden willen ben je klaar, je kunt ze namelijk niet dwingen.Iets wat de politie en WIS makkelijker voor elkaar krijgen. Ook is het naar een veilige plaats gaan bij blikschade nog iets wat mensen zelf ook moeten inzien.
Denk maar zo ,is het echt nodig om te stoppen met alle risico's van dien. Meestal bellen de mensen zelf al de hulp. Ook is op de A10 de hulp meestal al aangestuurd omdat deze door verkeerscentrale bewaakt wordt. :)


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Citaat van: Maxx link=msg=1106367 date=1356125992
Nog een aanvulling, ben zelf laatst gestopt rond 23:00 uur (donker) op de vluchtstrook achter een personenauto zonder verlichting aan met 2 personen nog in de auto. Mensen geparkeerd in het gras, alarmlichten aan, RWS gebeld en zelf vertrokken! Op dat stuk geen rood kruis mogelijk, geen matrixborden. Was anders niet gestopt, maar de veiligheid van deze mensen was behoorlijk in gevaar dat het wachten op een piketweginspecteur/berger niet kon wachten.
Vorige week soortgelijke situatie overdag bij pechgeval op vluchtstrook. Duitse meneer in ruime grasberm gedirigeerd. zodat hij vd vluchtstrook af was. RWS de situatie doorgebeld, locatie enz... en met bedankje voor de melding ben ik verder naar huis gereden.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Citaat van: Gele wagen link=msg=1344616 date=1429391502
Hulp bij een ongeval is verplicht voor iedere burger.  Mocht er wat gebeuren, zeker als je zichtbaar was als VKR  dan ga je problemen krijgen omdat je niet bent aangesteld voor de rijkswegen.
Daarom heb ik een eigen fluor jas in auto liggen. Ik help zo nodig als privépersoon, als burger, never kenbaar als vkr. Wel op N-wegen want daar wel bevoegd zoals eens met collega op weg naar huis verkeer begeleid hebben bij ongeval (autobrand) en pechgeval waarbij auto midden op weg stond en niet kon verplaats worden. Wouden hem aan kant duwen, maar wiel R-voor was geblokkeerd, zat geen beweging in. Gelukkig was de berger er na 20min om het ding op te takelen.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Citaat van: Gele wagen link=msg=1344616 date=1429391502
Hulp bij een ongeval is verplicht voor iedere burger. Zou alleen oppassen met het stilzetten van de rijksweg waarbij je meer dan 2 rijstroken moet stilzetten. Zeker als niet WIS zijnde. Mocht er wat gebeuren, zeker als je zichtbaar was als VKR  dan ga je problemen krijgen omdat je niet bent aangesteld voor de rijkswegen.
Heb al erg vaak gezien dat er door goed bedoelde acties van hulpvaardige burgers gevaarlijke situaties ontstaan. Eigen veiligheid eerst
Daarnaast wanneer de mensen niet naar de vluchtstrook zouden willen ben je klaar, je kunt ze namelijk niet dwingen.Iets wat de politie en WIS makkelijker voor elkaar krijgen. Ook is het naar een veilige plaats gaan bij blikschade nog iets wat mensen zelf ook moeten inzien.
Denk maar zo ,is het echt nodig om te stoppen met alle risico's van dien. Meestal bellen de mensen zelf al de hulp. Ook is op de A10 de hulp meestal al aangestuurd omdat deze door verkeerscentrale bewaakt wordt. :)


Helemaal mee eens. In dit geval echter werd er al bijna niet gereden doordat er een file stond en het verkeer van rijstrook 1 moest invoegen naar 2. Ongetwijfeld zal de verkeersdienst er al politie of WIS op afgestuurd hebben, maar ik was er gewoon, en stond ook recht achter de beide auto's. Na kort overleg, snapte ze wat ik bedoelde en waren het met me eens. Hadden ze het niet gewild, had ik er waarschijnlijk even achter blijven staan tot er iemand aanwezig zou zijn die er wel echt iets kan doen, waarschijnlijk zelf dan ook even gebeld hebben.
Ik ga dus echt geen verkeer stil zetten als het met 100 voorbij rijd. Ik heb een motor bij me en die verliezen het van auto's. lol


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Ok, nu heb ik een vraag. Ik weet dat er heel veel VKR's zijn tegenwoordig op de motor, of dit een goede zaak is laat ik buiten beschouwing.

Afgelopen weken rijd ik weer eens transport en toen viel mij op de A4/A15/A16/A20 toch wel iets op. Op meerdere plaatsen reed een VKR de vluchtstrook op en begon te schrijven op een kladblok die hij uit zijn koffer haalde. Heeft RWS hier het opnemen van schade's uitgegeven aan VKR's?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Wat was de hoofdkleur van deze motor? In regio Rijnmond rijden wel zeer veel motor WIS rond. Alleen met een kladblok doen we niet veel meer. Tijdens onze schouw gebruiken we de IPad voor bevindingen van vast onderhoud bij gebreken aan infra. Nu moeten we voor schades nog foto's maken van schades en de locatie noteren maar ook dit zal binnen niet al te lange tijd over gaan via een app.
Heb ook niet veel gezien dat de uitvoerder of inspecteur voor onderhoud van de aannemer dit met een motor doet. Maar voor alles kan een eerste keer zijn.
Zie soms wel eens vkr rijden over de vluchtstrook bij een file. Maar zit aan vaak op de andere rijbaan en kan deze dus niet aanspreken. Weet dat een collega van me wel eens een vkr heeft gecontroleerd die dit deed en deze had niet de juiste vergunningen. Weggestuurd van de vluchtstrook en gegevens genoteerd. Via het kantoor wordt het bedrijf en persoon dan meestal nogmaals aangeschreven. Bij evt herhaling kan dit gevolgen gaan hebben voor de aanstelling van de betreffende vkr.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Dit weet ik allemaal GW, ik ken de meeste motor wizen ook persoonlijk.
Maar dit was gewoon een VKR op een motor met amber signalering en oranje witte striping.
En er reed in 1 geval ook gewoon een wis aan voorbij.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.