Opschaling brandweer: "Middel" bij alarmering 2e TS of bij inzet 2e TS?

Auteur Topic: Opschaling brandweer: "Middel" bij alarmering 2e TS of bij inzet 2e TS?  (gelezen 5367 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
In het incidentenboard zijn laatste tijd weer veel middelbranden geweest, waarbij het sein "Middelbrand" werd gegeven in de zelfde alarmering waarbij de tweede tankspuit wordt opgeroepen. In Haaglanden rijdt de brandweer met het 'potentieel' van een middelbrand, en wanneer de tweede TS is ingezet, het nader bericht "Middelbrand" wordt gegeven.

Ik vraag mij af; hoe kan het dat het per regio verschilt wanneer de middel-opschaling wordt gegeven, de ene regio bij de alarmering van een tweede TS, en de ander bij de inzet van een tweede TS. Wie weet waarom?

rsc

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 22 december 2012, 18:55:16
In mijn ogen heeft dit te maken met de behoefte om in grote steden tweezijdig aan te rijden met een TS om de kans op snel ter plaatse zijn ondanks de verkeersdruk zo groot mogelijk te maken. Dat heeft dus niets te maken met een middelincident, tenzij beide tankautospuiten worden ingezet. Elders in het land is die noodzaak een stuk kleiner. Daar zijn er dan twee mogelijkheden. De bevelvoerder of de AC schaalt op naar middelbrand, waarna dus een 2e TS wordt gealarmeerd. Of het incident is door de AC ingezet als middelbrand op basis van objectclassificatie of melding. Maar in theorie geldt dat in beide situaties het eigenlijk pas middelbrand is, als beide TS'en zijn ingezet.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
    • Haageneesch
Reactie #2 Gepost op: 22 december 2012, 19:21:38
In mijn ogen heeft dit te maken met de behoefte om in grote steden tweezijdig aan te rijden met een TS om de kans op snel ter plaatse zijn ondanks de verkeersdruk zo groot mogelijk te maken. Dat heeft dus niets te maken met een middelincident, tenzij beide tankautospuiten worden ingezet. Elders in het land is die noodzaak een stuk kleiner. Daar zijn er dan twee mogelijkheden. De bevelvoerder of de AC schaalt op naar middelbrand, waarna dus een 2e TS wordt gealarmeerd. Of het incident is door de AC ingezet als middelbrand op basis van objectclassificatie of melding. Maar in theorie geldt dat in beide situaties het eigenlijk pas middelbrand is, als beide TS'en zijn ingezet.
Dank! Daarom vroeg ik mij af, waarom er al vaak "Middelbrand" wordt gegeven 'in verband met het object'. Is het dan niet logischer om gewoon meer materieel en materiaal te alarmeren, want bij opschaling binnen 1 minuut van de melding is in principe nooit een 'echte' middelbrand: Er kunnen nooit twee tankspuiten uitgerukt, gearriveerd en ingezet zijn binnen 1 minuut van melding.

Is het dan zo, dat er in plaats van een extra TS te alarmereren (in casu: 'buitengebieden' met 1 ts op een melding binnenbrand) het makkelijker is om op te schalen, want er komt dan toch ook een extra TS?

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #3 Gepost op: 22 december 2012, 20:24:12
Er kunnen nooit twee tankspuiten uitgerukt, gearriveerd en ingezet zijn binnen 1 minuut van melding.

Dat kan ook niet als de eerste bevelvoerder terplaatse Middelbrand geeft. Want dan word het 2de voertuig pas opgeroepen. Dus in zekere zin zou de BV dan aan de AC een tweede TS moeten vragen, en wanneer de eerste straal er uit gaat Middelbrand moeten geven.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Coldchurch

• Forum gebruiker
  • Brandmeester
Reactie #4 Gepost op: 22 december 2012, 20:25:46
Voor een meldingsklasse (binnenbrand) en/of object kan er in het inzetvoorstel 2x TS in staan. Dit heeft dus niets te maken met een feitelijke 'middelbrand'.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 22 december 2012, 20:30:00
Voor een meldingsklasse (binnenbrand) en/of object kan er in het inzetvoorstel 2x TS in staan. Dit heeft dus niets te maken met een feitelijke 'middelbrand'.

Volgens mij staat dat buiten discussie :)

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 22 december 2012, 20:42:27
Dank! Daarom vroeg ik mij af, waarom er al vaak "Middelbrand" wordt gegeven 'in verband met het object'. Is het dan niet logischer om gewoon meer materieel en materiaal te alarmeren, want bij opschaling binnen 1 minuut van de melding is in principe nooit een 'echte' middelbrand: Er kunnen nooit twee tankspuiten uitgerukt, gearriveerd en ingezet zijn binnen 1 minuut van melding.

Is het dan zo, dat er in plaats van een extra TS te alarmereren (in casu: 'buitengebieden' met 1 ts op een melding binnenbrand) het makkelijker is om op te schalen, want er komt dan toch ook een extra TS?

Middelbrand is het pas als er een 2e TS nodig is, sommige objecten vragen ivm bepaalde risico's dat er voor de zekerheid een 2e TS mee word geallarmeerd dan is het nog geen middelbrand.
Want bij middelbrand gaat er meer rijden als alleen 2 TSsen, zal de OVD terplaatse moeten komen en vaak zal er dan ook een redvoertuig gaan rijden.
Middelbrand kan op 2 manieren tot stand komen of door een naderbericht van het eerste voertuig, of door inschatting van de centralist op basis van de informatie welke hem ter ore komt door de melding(en) of andere hulpverleners.

Maar het is ook afhankelijk van de preciese afspraken binnen de diverse VR.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
    • Haageneesch
Reactie #7 Gepost op: 22 december 2012, 20:44:53
Middelbrand is het pas als er een 2e TS nodig is, sommige objecten vragen ivm bepaalde risico's dat er voor de zekerheid een 2e TS mee word geallarmeerd dan is het nog geen middelbrand.
Want bij middelbrand gaat er meer rijden als alleen 2 TSsen, zal de OVD terplaatse moeten komen en vaak zal er dan ook een redvoertuig gaan rijden.
Middelbrand kan op 2 manieren tot stand komen of door een naderbericht van het eerste voertuig, of door inschatting van de centralist op basis van de informatie welke hem ter ore komt door de melding(en) of andere hulpverleners.
Maar dan is het geen Middelbrand omdat er twee tankspuiten ingezet zijn, maar Middelbrand omdat er wellicht twee tankspuiten benodigd zijn om de klus te klaren.

Ik heb altijd geweten/gedacht/geleerd dat je pas écht kan opschalen, als iets is ingezet. Middel is inzet 2TS, groot is inzet 3TS, ZG is 4 TS etc.. Uiteindelijk komt het er weer op neer, dat er wordt opgeschaald voor een tweede TS, ipv dat er een tweede ts aan het incident wordt gekoppeld?

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #8 Gepost op: 22 december 2012, 20:52:40
Ik heb bevelvoerders tijdens het aanrijden ook regelmatig middelbrand horen geven op basis van de informatie die men van de RAC krijgt, bijvoorbeeld dat de vlammen eruit zouden slaan en dat er mogelijk nog iemand binnen is. Dus nog voor het ter plaatse komen. Terwijl dat in Haaglanden weinig uitmaakt, al het benodigde materieel rijdt dan al. Bovendien is elke situatie anders en zal niet elke bevelvoerder of centralist dezelfde inschatting maken. Het blijft mensenwerk :)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 22 december 2012, 20:53:00
Maar dan is het geen Middelbrand omdat er twee tankspuiten ingezet zijn, maar Middelbrand omdat er wellicht twee tankspuiten benodigd zijn om de klus te klaren.

Ik heb altijd geweten/gedacht/geleerd dat je pas écht kan opschalen, als iets is ingezet. Middel is inzet 2TS, groot is inzet 3TS, ZG is 4 TS etc.. Uiteindelijk komt het er weer op neer, dat er wordt opgeschaald voor een tweede TS, ipv dat er een tweede ts aan het incident wordt gekoppeld?
Op het moment dat een eerste terplaatse zijnde bevelvoerder beslist dat hij een klus niet zelf af kan met zijn bemanning, dan roept hij middelbrand en krijgt hij een tweede TS met OVD erbij, eventueel aangevuld met redvoertuig of HV als deze er al niet zijn.
Vanaf dat nader bericht is het officieel middelbrand.