Lage/Hoge druk

Auteur Topic: Lage/Hoge druk  (gelezen 15397 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Gepost op: 24 december 2012, 15:02:47
Ik heb een vraag rondom het blussen met hoge en lage druk. Ik heb hierover het een en ander opgezocht op wikipedia.

Lage druk: 0 tot 15 bar, 2500 tot 3000 l/min
Hoge druk: 40 bar, 250 tot 300 l/min

Je leest af en toe dat er geblust werd met hoge of lage druk, of dat ze van de ene kant een inzet hadden met hoge druk en de andere kant met lage druk.

Mijn vraag is nou: Wanneer zet je wat in? (Dit bepaald de bevelvoerder neem ik aan?)

Mighty fine only gets you somewhere half the time.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 24 december 2012, 16:28:06
Hoe je aan 2500-3000 liter water per minuut voor lage druk komt is mij een raadsel: je zou een standaard tank van een brandweervoertuig dan in een halve minuut tot driekwart minuut leeg hebben. Voor je beeldvorming: LD-stralen hebben in principe een wateropbrengst van rond de 250 l/min, in jouw voorbeeld zou je dus 12 slangen op één auto inzetten. Dat gaat niet lukken. Wel zijn er 500-liter straalpijpen (wij hebben er één op de auto), maar dan nog red je 2500 liter echt niet.

Dat even terzijde. Ga ervanuit dat je maximaal 3 lagedruk stralen per auto in kan zetten. Dat is dus maximaal 750 liter per minuut. Voordeel: veel water als dat nodig is. Nadeel: zwaar om te verplaatsen en de opbouwtijd is langer dan voor HD.

HD voorbeeld klopt beter. Straalpijp geeft ongeveer max. 125 liter per minuut. Voordeel: handzaam, snel en makkelijk in gebruik (rookgaskoeling met LD en verplaatsing in een gebouw gaat toch een stuk minder soepel). Nadeel: voor grotere branden te weinig wateropbrengst. Ofwel: de keuze voor HD of LD zal vaak liggen in de benodigde hoeveelheid water. Vergeet echter ook de worplengte niet: voor het koelen van gasflessen of gastanks is het belangrijk om op afstand te blijven. LD (ook vanwege de wateropbrengst) is dan vaak noodzakelijk.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Reactie #2 Gepost op: 24 december 2012, 17:24:01
Hoe je aan 2500-3000 liter water per minuut voor lage druk komt is mij een raadsel: je zou een standaard tank van een brandweervoertuig dan in een halve minuut tot driekwart minuut leeg hebben. Voor je beeldvorming: LD-stralen hebben in principe een wateropbrengst van rond de 250 l/min, in jouw voorbeeld zou je dus 12 slangen op één auto inzetten. Dat gaat niet lukken. Wel zijn er 500-liter straalpijpen (wij hebben er één op de auto), maar dan nog red je 2500 liter echt niet.

Dat even terzijde. Ga ervanuit dat je maximaal 3 lagedruk stralen per auto in kan zetten. Dat is dus maximaal 750 liter per minuut. Voordeel: veel water als dat nodig is. Nadeel: zwaar om te verplaatsen en de opbouwtijd is langer dan voor HD.

HD voorbeeld klopt beter. Straalpijp geeft ongeveer max. 125 liter per minuut. Voordeel: handzaam, snel en makkelijk in gebruik (rookgaskoeling met LD en verplaatsing in een gebouw gaat toch een stuk minder soepel). Nadeel: voor grotere branden te weinig wateropbrengst. Ofwel: de keuze voor HD of LD zal vaak liggen in de benodigde hoeveelheid water. Vergeet echter ook de worplengte niet: voor het koelen van gasflessen of gastanks is het belangrijk om op afstand te blijven. LD (ook vanwege de wateropbrengst) is dan vaak noodzakelijk.

Hallo Danny! Bedankt voor de uitleg. De LD/HD liters vond ik ook heel erg gek. Hier heb ik geen verstand van, maar wat ik in m'n beginpost heb gezet heb ik van wikipedia.
Ik neem aan dat wikipedia het fout had; want inderdaad 1 TS in een halve minuut leeg, dat is gekkenwerk.

Citaat
Een gecombineerde hoge- en lagedrukbrandbluspomp, onder lage druk wordt hier 0 tot 15 bar (1500 kPa) verstaan. Onder hoge druk wordt een druk tot 40 bar (4000 kPa) verstaan. Het lagedruk gedeelte heeft doorgaans een capaciteit van 2500 tot 3000 liter per minuut, het hogedruksysteem ongeveer 250 tot 300 liter per minuut.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tankautospuit

Danny, zou je via onderstaand plaatje uit kunnen leggen wat de hoge en lage druk slangen zijn? Dank!

Tomyboy

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #3 Gepost op: 24 december 2012, 17:26:26
Dat kan niet alleen Danny  :)

De zwarte slangen op de haspel zijn Hoge Druk (kunnen ook geel zijn soms)
Alle rode slangen zijn Lage Druk
Student Technische Bedrijfskunde TU/e

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 24 december 2012, 17:34:10

O0

Hallo Danny! Bedankt voor de uitleg. De LD/HD liters vond ik ook heel erg gek. Hier heb ik geen verstand van, maar wat ik in m'n beginpost heb gezet heb ik van wikipedia.
Ik neem aan dat wikipedia het fout had; want inderdaad 1 TS in een halve minuut leeg, dat is gekkenwerk.

En gelukkig heeft wikipedia het niet fout, maar heb jij het verkeerd begrepen: de capaciteit van 2500-3000 liter per minuut is niet alleen voor de lage druk 'aanvalsslangen', maar ook voor een straatwaterkanon of het voeden van een redvoertuig. Een redvoertuig heeft al gauw een liter of 2300 per minuut nodig voor het kanon en dus zal de pomp die wateropbrengst moeten leveren. Datzelfde geldt voor een straatwaterkanon of als de TS in aanjaagverband (als pomp voor het opbouwen van druk bij een lange waterwinning) staat. Voorwaarde is daarbij natuurlijk wel dat er minstens een gelijke hoeveelheid water binnenkomt bij de tankautospuit; anders sta je heel snel met een lege watertank.....

Op de foto zie je in het luik rechtsachter onderin een aanvalskrat LD staan, met 4 aanvalsslangen (52mm) en straalpijpen. Daarboven ook o.a. nog armaturen voor het opbouwen van lage druk schuim ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Reactie #5 Gepost op: 24 december 2012, 17:36:52
O0

En gelukkig heeft wikipedia het niet fout, maar heb jij het verkeerd begrepen: de capaciteit van 2500-3000 liter per minuut is niet alleen voor de lage druk 'aanvalsslangen', maar ook voor een straatwaterkanon of het voeden van een redvoertuig. Een redvoertuig heeft al gauw een liter of 2300 per minuut nodig voor het kanon en dus zal de pomp die wateropbrengst moeten leveren. Datzelfde geldt voor een straatwaterkanon of als de TS in aanjaagverband (als pomp voor het opbouwen van druk bij een lange waterwinning) staat. Voorwaarde is daarbij natuurlijk wel dat er minstens een gelijke hoeveelheid water binnenkomt bij de tankautospuit; anders sta je heel snel met een lege watertank.....

Op de foto zie je in het luik rechtsachter onderin een aanvalskrat LD staan, met 4 aanvalsslangen (52mm) en straalpijpen. Daarboven ook o.a. nog armaturen voor het opbouwen van lage druk schuim ;)

Verklaard een hoop!

Gaat lekker vlug vandaag! O0
Meteen een aantal vragen terug:
* Zit de HD altijd op "haspel", en moet de LD altijd nog uitgerold en aangesloten worden?
* Zit de HD altijd aangesloten op de pomp en is het dus een kwestie van uittrekken, pomp aan en spuiten maar? Of moet deze ook nog aangekoppeld worden?

Ook las ik op wikipedia bij de TS een ploeg van 6; 1 chauffeur / pompbediende, 1 bevelvoerder, 2 aanvalsploeg en 2 waterploeg. Wat is de taak van hun allemaal?

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 24 december 2012, 17:48:54
Verklaard een hoop!

Gaat lekker vlug vandaag! O0
Meteen een aantal vragen terug:
* Zit de HD altijd op "haspel", en moet de LD altijd nog uitgerold en aangesloten worden?
* Zit de HD altijd aangesloten op de pomp en is het dus een kwestie van uittrekken, pomp aan en spuiten maar? Of moet deze ook nog aangekoppeld worden?

Ook las ik op wikipedia bij de TS een ploeg van 6; 1 chauffeur / pompbediende, 1 bevelvoerder, 2 aanvalsploeg en 2 waterploeg. Wat is de taak van hun allemaal?

1. Ja
2. Ja en nee

Voor de rest raad ik je aan gewoon het forum en internet even door te lezen. We kunnen hier wel alle basisprincipes van de brandweer gaan beschrijven, maar daar is op het forum -en verder op het web- meer dan genoeg informatie over te vinden.

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Reactie #7 Gepost op: 24 december 2012, 17:52:21
1. Ja
2. Ja en nee

Voor de rest raad ik je aan gewoon het forum en internet even door te lezen. We kunnen hier wel alle basisprincipes van de brandweer gaan beschrijven, maar daar is op het forum -en verder op het web- meer dan genoeg informatie over te vinden.

Heb het van de Lage/Hoge druk ook opgezocht via de zoekfunctie en via google. Dan krijg je te maken met de mate van betrouwbaarheid van de bron en mocht ik er nog een vraag over hebben dan kan ik deze niet kwijt op de desbetreffende website. Maa ik zoek nog wel even verder.. :-X

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 24 december 2012, 17:55:38
Heb het van de Lage/Hoge druk ook opgezocht via de zoekfunctie en via google. Dan krijg je te maken met de mate van betrouwbaarheid van de bron en mocht ik er nog een vraag over hebben dan kan ik deze niet kwijt op de desbetreffende website. Maa ik zoek nog wel even verder.. :-X

Ik kan begrijpen dat over lage en hoge druk niet zoveel te vinden is, daarom beantwoord ik de vragen daarover ook. Maar wat de taken van de verschillende ploegleden op de tankautospuit zijn is echt wel op het forum terug te vinden....... met bijzondere dingen of vragen waarover je weinig op het internet terug kan vinden kan je altijd terecht. Die zal ik, of één van de andere brandweerlieden op het forum, dan ook zeker beantwoorden.

Hotdog

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 25 december 2012, 23:38:03
Hoe je aan 2500-3000 liter water per minuut voor lage druk komt is mij een raadsel: je zou een standaard tank van een brandweervoertuig dan in een halve minuut tot driekwart minuut leeg hebben.

Een standaard TS heeft een capaciteit van 3.000/3.200 liter per minuut. En een tankinhoud van minimaal 1500 liter water. Daarom mag je dus nooit inzetten met LD voordat de waterwinning gereed is. De tank is dan ook bedoel als voorraad voor een HD-blussing, niet voor LD.
Verder zie je tegenwoordig steeds minder LD-straalpijpen met een capaciteit van 220 liter per minuut. Er komen steeds meer 500 liter straalpijpen.
Wat je in veel grotere korpsen ziet is dat de 1e TS aflegt op HD en, indien noodzakelijk, de 2e TS aflegt met LD.