Drukverband bij insturen naar HAP/SEH?

Auteur Topic: Drukverband bij insturen naar HAP/SEH?  (gelezen 4188 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Gepost op: 15 juni 2008, 21:51:59
Hoi allemaal,
ik zie collega's vaker een drukverband aan leggen bij slachtoffers die vervolgens naar een HAP/SEH gaan om door een arts gezien te worden.
Ik heb hier altijd mijn twijfels bij, om diverse redenen.

DUSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS ben ik benieuwd wat jullie doen!
Groetjes Golly


Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2008, 01:27:35
tja, niet eenvoudig te beantwoorden.. om dat de symptomen en impact per slachtoffer en per locatie van de letsel enorm kunnen verschillen..

Verdenking van een breuk, gewoon immobiliseren, en eventueel spalken, mitela of brede das. dat hang er af door wat voor terrein en hoelang de reis duren en op welke wijze gaat schieden.  

Lopend of achter op de fiets, of met de auto, in de stad of midden in het bos, maakt nog als een verschil.. De aanwezigheid van middelen maakt ook een enorm verschil..

Daarnaast zijn diverse omstandigheden van het slachtoffer ook een factor, leeftijd of  pijnbeleving die je handelen kunnen beinvloeden..

een drukverband doe je of om te immobiliseren of om zwelling tegen te gaan.. ?  de vraag is of dat nuttig bij bijvoorbeeld een mogelijke breuk, misschien helpt koelen ook wel..??

Maar daarnaast heeft nagenoeg niemand rontgen-ogen, dus zal je op je bevindingen moeten af gaan..  Echter moet je ook weer afvragen, wat is mijn factor in aansprakelijkheid..  (lever ik of ben ik onderdeel van een dienstverlened verband. (evenementenhulpverlener) of ben ik een toevallige passant ?)


helm

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2008, 06:29:47
GEEN drukverband bij verdenking fractuur!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2008, 08:29:29
Als je gaat doorsturen naar HAP/SEH of een ambu belt. Dan zo min mogelijk verbinden. Het eerste wat ze doen is het er weer afhalen. Is beslist niet prettig voor so.
Koelen en zoveel mogelijk rust en steun geven.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2008, 09:25:47
De vraagstelling van de poll is inderdaad een beetje onmogelijk.
Bij verdenking fractuur geen drukverband
Bij verdenking kneuzing wel een drukverband, zeker bij een kneuzing kan de wachttijd op de SEH nog wel oplopen en dan is koeling met vervolgens een drukverbandje wel zo handig.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2008, 22:53:42
Als je in goed overleg met het so, voordat je gaat vervoeren, druk/steunverband aanlegd en het so ervaart dat als een verlichting ,dan kan het so daar zeker baat bij hebben. Het is de keuze van het so en niet van de hulpverlener.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 6 juli 2008, 17:15:22
GEEN drukverband bij verdenking fractuur!

Inderdaad!   aaauuww. :'( :'(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2008, 16:16:33
Tsja,

vraagstelling in Poll is wat wazig..
verdenking kneuzing/verstuiking gaat in mijn ogen helemaal niet (direct) naar SEH/HAP
en als we als EHV-ers twijfelen, nemen we het ergste aan en gaan we dus uit van een breuk
en bij een breuk GEEN drukverband...

grtz

Peter