Overdosis drugs

Auteur Topic: Overdosis drugs  (gelezen 16668 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2005, 22:25:41
Een overdosis bij uitgaansdrugs komt nauwelijks voor.

Dat is waar, maar de vraag van Delta is wat je moet doen als het wel een overdosis betreft.

Eerste vraag is dan natuurlijk hoe bepaal je dat het een overdosis betreft ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2005, 12:17:34
Tja, wat versta je dan onder een OD, Overdosis ?

Welke hoeveelheid, van welk middel geeft welk effect..

Bij de een is dat 1 GHB fles, of 1 joint, bij de andere is 50 asperines of een Hasj gebruiker.

In de termen van de gebruikers van de middelen en de hulpverleners die weten wat ze doen....

De term OD word niet gebruikt bij reguliere uitgaansdrugs, maar wel bij het gebruik van geneesmiddelen of cocaine gebruik, Zogenaamde harddrugs.

Bij uitgaansdrugs gaat iemand "Out" of "Te Hard". Dat betekend dat iemand of bewusteloos raakt of andere verschijnselen krijgt..
De oorzaak, (correcte diagnose), voor dat iemand Out of Te Hard gaat. is slechts in beperkte mate te maken met de dosering of het middel aanzich. maar andere factoren spelen een veel grotere rol.

Voorbeeldje "underground party, word iemand binnen gebracht met zeer rode blos, verminderd bewustzijn, reageert verward op aanspreken, zakt af en toe weg. is gekleed in een latex pakje, en door een vriend word gezegd dat de patient speed heeft gebruikt.
de temparatuur van de huid  op het voorhoofd patient lijkt hoog en voelt droog aan.

In je diagnose moeten een aantal zaken je aandacht hebben.
  • Temperatuur en luchtvochtigheid van de ruimte waarin iemand flink heeft staan dansen.
  • Type middel, 1x amfetamine(Speed), begin van de avond in genomen
  • Alcohol: 3 biertjes in de begin van de avond
  • type kleding Latex
  • Eet en drink gedrag in de 48 uur daarvoor : 4 uur voor party 1 Piza, 8 uur voor de party 2 crackers. en 1 cola en 2 koffe en 1 thee en wat chips en koffie
  • Leeftijd 24, regelmatige gebruiker van uitgaansdrugs

Vertel mij nu maar de oorzaak van dit keer OUT gaan.. ;)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 30 maart 2005, 12:32:49
Peter, ik vind dit een erg interessante benadering. Ik neem aan dat deze omgevende factoren (die inderdaad misschien wel meer de oorzaak zijn voor het out-gaan dan de drug opzich) ook onderwezen worden in dergelijke cursussen?

Ik denk dat het er niet zozeer om gaat om iets te doen tegen de 'overdosis' zelf (dat is tenslotte werk voor GGD, artsen), maar dat je beter kan differentieren en anticiperen wanneer je een wat grotere kennis hebt wat betreft drugs, de side-effects en de factoren die een rol spelen in het geheel.

Bij ons op het RK wordt dus met name gezegd dat je met drugs om moet gaan als een vergiftiging. Natuurlijk is dat geen onwaarheid, als je het primair bekijkt is het ook een vergiftiging. Maar nu ik zo eens jouw tekstje erbij pak zie je meteen dat er veel meer meespeelt. En dan hebben we nog niet eens over de psychische toestand van het so. Ik denk dat het goed is als daar, ook bij het RK, meer aandacht aan besteed wordt. In de relatief korte tijd dat ik diensten draai bij het RK ben ik het toch al een aantal keer tegen gekomen, zelfs op evenementen waarbij je daar eigenlijk niet op zou rekenen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2005, 13:00:00
Een training voor Eerste Hulp bij Uitgaansdrugs gaat hier heel specifiek op in.

In dit voorbeeld zou iets doen aan die latex kleding en een droog t-shirt geven en onderkoeling voorkomen, en suiker water geven en misschien later een asperientje om de hoofdpijn dragelijker te maken en een banaan te voorkomen dat ze later weer out gaat.  

en een tip die je haar kan geven is dat ze over moet gaan op de breezers.. De breezers zijn mierzoet, en geven haar wel energie en zijn eenvoudig door je spijsverterering te verwerken.

Binnen een uurtje staat ze weer op de dansvloer.

Een rode kruiser had haar laten opnemen in het ziekenhuis want het is een vergiftiging.. en was haar duur betaalde kaartje en haar leuke avond weg geweest..


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2005, 13:09:12
Juist, dat bedoel ik nou! Het RK wordt nog al eens ingezet op dergelijke feesten en in grotere mate op grote popconcerten. Ik heb niet het gevoel dat ik en mijn collega's daar voldoende voor opgeleid zijn.

Even technisch: de banaan, is het puur de suiker die voorkomt dat ze out gaat of zitten daar andere stoffen in die dat voorkomen en langs welke pathway?
Daarnaast: het geven van suiker, is dat omdat drugs een mogelijke hypoglykemie veroorzaken? (van alcohol weet ik dat dat mogelijk is).


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #15 Gepost op: 30 maart 2005, 15:12:47
Die banaan: daarbij gaat het om de vitamine die daar inzit, B-nogwat geloof ik...
Arts  www.alphalog.nl


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #16 Gepost op: 30 maart 2005, 21:30:05
(hahaha net een heel verhaal getypt, heb ik alleen het plaatje verzonden)

Ok probeer het nog een keer

Hoe herken je een overdosis?
In de setting waarin je je bevindt zou je verwachten te maken te hebben met een overdosis als je een persoon niet aanspreekbaar treft.
maar........ voorzichtig
wie weet is het wel de BOB die een CVA heeft gekregen!

daarom ben ik het met Jacques eens, ABC hupsakee....

op http://www.pratdrenthe.nl/ staat veel info op een eenvoudige wijze over drugs
en ook hier www.drugsinfo.nl/

Hoe herken je het?
bijvoorbeeld bij een opiaat aan de pupil, maar wederom wees voorzichtig ( zie wat er nog meer bij staat en kan zijn)   zie afbeelding ( alleen ietwat moeilijk te zien door het verkleinen)

groetjes Hetty
ps. ik denk wel dat je mag spreken over een overdosis
      alles waar te voor staat is te veel !
      dat kan al 1 pilletje zijn als iemand daar al het   bewustzijn mee verliest

[verwijderd door de admin]


security

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 30 maart 2005, 21:44:38
ik denk eigenlijk dat gewoon het beste is om curcus EHBD-u te volgen

en proberen om veel evaring op te doen, want uit evaring weet ik dat je gewoon paar uur met iemand bezig kan zijn.

want ik vindt uit evaring wat ik heb van feesten en werken in dischotheken dat je toch anders iemand benadert dan bij iemand die geen drugs gebruikt heb

en gewoon zorgen dat iemand ABC stabiel is dat blijft tuurlijk gewoon heel belangerijk:P anders ben je nog verder van huis hihiih:p;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 30 maart 2005, 22:42:31
Uitdroging ( overmatig transpireren in combinatie met te weinig drinken), suikertekort(weinig gegeten/te weinig vetreserve) oververhitting (temp in danszaal en temp van de patient), vermoeidheid dit alles in combinatie met wat pillen en anderzins zorgt ervoor dat iemand collabeert/''out'' gaat. Veel zaken zijn /waren door de patient zelf te beinvloeden en preventief aan te pakken. En anders moet de EHV-er ingrijpen op de bovenvermelde 4 hoofdfactoren. Aan de side effects en overdosis-symptomen kan EHV-er niet zo heel veel doen dan ABCD checken en bewaken en ingrijpen indien nodig. En gaat het echt mis dan bel je maar 112.

Een persoon oppeppen met wat suikerwater en weer d ezaal insturen is maar tijdelijke oplossing lijkt mij.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 30 maart 2005, 23:36:06
Peter,

Met jou welnemen wil ik het als EHBO'er benaderen.

Voorbeeldje "underground party, word iemand binnen gebracht met zeer rode blos, verminderd bewustzijn, reageert verward op aanspreken, zakt af en toe weg. is gekleed in een latex pakje, en door een vriend word gezegd dat de patient speed heeft gebruikt.
de temparatuur van de huid  op het voorhoofd patient lijkt hoog en voelt droog aan.

Laat ik geen flauw benul hebben van de effecten van speed, dus val ik terug op het EHBO boekje.
S.o. reageert verward op aanspreken:
- Verminderd bewustzijn,
- Ademweg vrij
- Spontane ademhaling
- dus ook circulatie.

Er is kennelijk sprake van een vergiftiging door een niet bijtend gif. daar ben ik gauw mee klaar, want braken is gezien het bewustzijns nivo geen optie.

De combinatie latex pakje, intensief dansen, verminderd bewustzijn, rode kleur,  droge zeer warme huid zijn aanwijzigingen die mij doen besluiten dat ik te maken kan hebben met een oververhitting.

De rode kleur doet me twijfelen, het boekje spreekt van een bleke kleur, maar alle andere waarnemingen wijzen toch op een (beginnende) hitteberoerte.

Als het kan het slachtoffer zelf laten drinken en anders aktief koelen. Onderwijl waarschuw ik 112 en geen een goede, complete melding.

De kans is dan groot dat de centralist me een aantal adviezen geeft. Om het terplaatse te kunnen oplossen.

En als ze door mijn toedoen een smak geld en een leuke avond door de neus geboord werd, dan heeft ze pech gehad.  Als zij die troep niet geslikt had, dan was niet in deze toestand op de post binnen gebracht.