Zeer grote brand (sportcentrum Bellevue) Apeldoornsestraat - Voorthuizen 25-12-2012

Auteur Topic: Zeer grote brand (sportcentrum Bellevue) Apeldoornsestraat - Voorthuizen 25-12-2012  (gelezen 11380 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Tja, op de Apeldoornsestraat en de zijwegen ervan zitten zomers 30.000 mensen vakantie te vieren. Het is dan wel buiten de bebouwde kom, maar kwa waterleidingen denk ik dat je iets anders zit dan tussen de gewone weilanden. Die 30.000 campingsgasten moeten namelijk ook water hebben.  :)
Ik ken zat toeristische plekken waar er keurig een 100mm leiding ligt, en de vakantieparken zelf ervoor zorgen dat er voldoende waterleiding druk blijft doormiddel van opvoerpompen. Maar waar de brandweer niets aan heeft en er geboorde putten geslagen zijn.
Waterleidingbedrijven hebben weinig te schaften met vakantie vierende mensen, zij vinden dat een probleem voor de parken.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Tja, op de Apeldoornsestraat en de zijwegen ervan zitten zomers 30.000 mensen vakantie te vieren. Het is dan wel buiten de bebouwde kom, maar kwa waterleidingen denk ik dat je iets anders zit dan tussen de gewone weilanden. Die 30.000 campingsgasten moeten namelijk ook water hebben.  :)

Dat is waarschijnlijk niet de reden van deze diameter, volgens mij is het een hoofdleiding tussen Voorthuizen en Garderen e.o.


Firefighter100

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
En hoe werden die tankwagens gevoed dan? Of hebben ze gependeld?

Dan moet er ook rap gependeld en gevuld zijn. Torenstraal a 2000 liter, tankwagens respectievelijk 6.000, 17.500 en 21.000 liter. (3, 9 en 11 minuten)


Firefighter100

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
" Wil je met zo,n object nog veilig .."

We zitten op dezelfde lijn hoor Peter, het was cynisch bedoeld.

Wat ik mij nog afvraag is waarom de 2e TS niet in aanjaagverband is gaan staan als de waterwinning zo ver lag. Daarnaast ben ik nieuwsgierig wat de opbrengst was van de brandkranen. Op 1 van de foto's is te zien dat de 1e TS een straatwaterkanon heeft staan, is deze ook ingezet?

Zo zie je maar dat datgene wat je wilt en kan doen heel erg afhankelijk is van de beschikbaarheid van bluswater.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
We zitten op dezelfde lijn hoor Peter, het was cynisch bedoeld.

Wat ik mij nog afvraag is waarom de 2e TS niet in aanjaagverband is gaan staan als de waterwinning zo ver lag. Daarnaast ben ik nieuwsgierig wat de opbrengst was van de brandkranen. Op 1 van de foto's is te zien dat de 1e TS een straatwaterkanon heeft staan, is deze ook ingezet?

Zo zie je maar dat datgene wat je wilt en kan doen heel erg afhankelijk is van de beschikbaarheid van bluswater.
Ik vermoed dat het straatwaterkanon niet is ingezet, want dat kost je 1x TS net zoals de inzet van een torenblussing vanaf een hoogwerker of autoladder 1x TS kost, plus dat je weer een grote waterverbruiker erbij hebt. Water wat je dan beter kunt gebruiken om eventuele naastgelegen panden te beschermen, al was dat hier minder het geval. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik vermoed dat het straatwaterkanon niet is ingezet, want dat kost je 1x TS net zoals de inzet van een torenblussing vanaf een hoogwerker of autoladder 1x TS kost, plus dat je weer een grote waterverbruiker erbij hebt. Water wat je dan beter kunt gebruiken om eventuele naastgelegen panden te beschermen, al was dat hier minder het geval. ;)
En als ik de fotoreporatge van WH-fotografie zo bekijk, is er tentijde van de daadwerkelijke brandbestrijding helemaal geen gebruik gemaakt van een HW voor de blussing. En is er pas vanaf de HW geblust bij het nablussen. Dus vermoed ik dat deze brand geblust is met handstralen lage druk, beheerst omgaan met je water dus. O0
http://www.wh-fotografie.nl/nieuwsarchief/83-25-12-2012-grote-brand-verwoest-bellevue