Zeer grote brand (sportcentrum Bellevue) Apeldoornsestraat - Voorthuizen 25-12-2012

Auteur Topic: Zeer grote brand (sportcentrum Bellevue) Apeldoornsestraat - Voorthuizen 25-12-2012  (gelezen 11588 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Voertuigen:

TS 07-1341 Garderen
TS 07-1441 Voorthuizen
TS 07-1641 Kootwijkerbroek
TS 07-1741 Barneveld

TW 07-1662 Kootwijkerbroek
HA+TW 07-1782 Barneveld
TW 07-2763 Ede Centrum

HW 07-1751 Barneveld

PM 07-1761 Barneveld + ademlucht aanhanger
DB 07-1301 Garderen
DB 07-1421 Voorthuizen
DA VvD 07-1704 Barneveld
OvD 07-1796 Barneveld
DA Logestiek 07-2703 Ede Centrum
ROGS 07-2796 Ede Centrum
CvD(?) 07-3195
DB Logistiek 07-2701
DA R-CvD 07-9103

OvDG 07-802
Ambulance 07-110
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter100

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Wie weet hoe de waterwinning daar is? Zijn daar in de buurt ondergrondse brandkranen?

De reden waarom ik dit vraag is het volgende; in het begin wordt er al snel middelbrand gemaakt. (Reden uitslaand?) Als al bekend is dat de waterlevering niet gaat leveren wat jij wil.
Waarom gezien het object niet eerder een TW alarmeren?

Nu zie ik twee TS- en afleggen op hoge druk, terwijl dit gezien het object eerder op lage druk had gemoeten. Maar nogmaals dit is geen kritiek, maar meer een discussie. Het kan natuurlijk zo zijn dat je door de waterlevering alleen maar hogedruk kan afleggen.

Met grote branden lopen we meestal snel achter de feiten aan m.b.t. Waterlevering


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Wie weet hoe de waterwinning daar is? Zijn daar in de buurt ondergrondse brandkranen?

De reden waarom ik dit vraag is het volgende; in het begin wordt er al snel middelbrand gemaakt. (Reden uitslaand?) Als al bekend is dat de waterlevering niet gaat leveren wat jij wil.
Waarom gezien het object niet eerder een TW alarmeren?

Nu zie ik twee TS- en afleggen op hoge druk, terwijl dit gezien het object eerder op lage druk had gemoeten. Maar nogmaals dit is geen kritiek, maar meer een discussie. Het kan natuurlijk zo zijn dat je door de waterlevering alleen maar hogedruk kan afleggen.

Met grote branden lopen we meestal snel achter de feiten aan m.b.t. Waterlevering

De eerste en de 2de TS hadden beschikking over een ondergrondse brandkraan, de derde TS en de 4de (torenstraal hoogwerker) werden gevoed door de tankwagens.

De eerste TS trok inderdaad direct hoge druk uit, Dit was met de gedachte dat er onderzocht werd of ze nog naar binnen konden. Toen dit niet kon werd HD direct aan de kant gelegd en LD uitgelegd. De tweede TS heeft nooit Hoge druk gebruikt. Zij hebben meteen Lage druk afgelegd.

De Gemeente Barneveld heeft 2 tankwagens. Er zijn 160 objecten waarbij direct bij de eerste melding een TW word geallarmeerd. Bij andere objecten is dat op aanvraag van Bevelvoerder. In dit geval was de brandkraan dichtbij genoeg dus werd de TW niet in de eerste melding gepiept. Voorthuizen vervoert in de TS zelf 5500 Liter water dus kunnen ook een aardig poosje wachten op de tankwagen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
De eerste en de 2de TS hadden beschikking over een ondergrondse brandkraan, de derde TS en de 4de (torenstraal hoogwerker) werden gevoed door de tankwagens.

De eerste TS trok inderdaad direct hoge druk uit, Dit was met de gedachte dat er onderzocht werd of ze nog naar binnen konden. Toen dit niet kon werd HD direct aan de kant gelegd en LD uitgelegd. De tweede TS heeft nooit Hoge druk gebruikt. Zij hebben meteen Lage druk afgelegd.

De Gemeente Barneveld heeft 2 tankwagens. Er zijn 160 objecten waarbij direct bij de eerste melding een TW word geallarmeerd. Bij andere objecten is dat op aanvraag van Bevelvoerder. In dit geval was de brandkraan dichtbij genoeg dus werd de TW niet in de eerste melding gepiept. Voorthuizen vervoert in de TS zelf 5500 Liter water dus kunnen ook een aardig poosje wachten op de tankwagen.
Op de site staat


   Roepnummer: 07-1441
Type voertuig: TAS (TS9 - 4200 L)
Merk: DAF FFV CF75.300PC365 (4x4)
Opbouw: Rosenbauer
Kenteken: BH-VF-35
Bouwjaar: 1999
Bijzonderheden: Bosbrandvoertuig

Moet ik wel zeggen dat ik die 4200 liter ook nog veel vind voor het voertuig


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
De eerste en de 2de TS hadden beschikking over een ondergrondse brandkraan, de derde TS en de 4de (torenstraal hoogwerker) werden gevoed door de tankwagens.

En hoe werden die tankwagens gevoed dan? Of hebben ze gependeld?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
De eerste en de 2de TS hadden beschikking over een ondergrondse brandkraan, de derde TS en de 4de (torenstraal hoogwerker) werden gevoed door de tankwagens.

De eerste TS trok inderdaad direct hoge druk uit, Dit was met de gedachte dat er onderzocht werd of ze nog naar binnen konden. Toen dit niet kon werd HD direct aan de kant gelegd en LD uitgelegd. De tweede TS heeft nooit Hoge druk gebruikt. Zij hebben meteen Lage druk afgelegd.

De Gemeente Barneveld heeft 2 tankwagens. Er zijn 160 objecten waarbij direct bij de eerste melding een TW word geallarmeerd. Bij andere objecten is dat op aanvraag van Bevelvoerder. In dit geval was de brandkraan dichtbij genoeg dus werd de TW niet in de eerste melding gepiept. Voorthuizen vervoert in de TS zelf 5500 Liter water dus kunnen ook een aardig poosje wachten op de tankwagen.

De watertankcapaciteit van de TS van Voorthuizen deze heeft maar 4200 liter en de 2e gealarmeerde TS Garderen heeft een watertankcapaciteit 4150 liter pas de 3e TS Kootwijkerbroek heeft een watertankcapaciteit van 5500 liter en om ook het 4e  maar te noemen deze heeft een watertankcapaciteit van 3000 liter.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Op de site staat


   Roepnummer: 07-1441
Type voertuig: TAS (TS9 - 4200 L)
Merk: DAF FFV CF75.300PC365 (4x4)
Opbouw: Rosenbauer
Kenteken: BH-VF-35
Bouwjaar: 1999
Bijzonderheden: Bosbrandvoertuig

Moet ik wel zeggen dat ik die 4200 liter ook nog veel vind voor het voertuig

Nu moet ik zeggen dat ik zelf ook dacht dat het in die buurt zat. Na het posten nog gouw gekeken op brandweervoertuigenonline.nl om geen klachten te krijgen over het juiste aantal. Daar stond 5500. Hmmm, is mijn eigen kennis dan zo slecht? Met enige tegenzin toch maar veranderd.

Dusja, je zou zo gelijk kunnen hebben, en het lijkt mij zelfs aannemelijk, Boven de 5000L word het eerste luik altijd weggehaald dacht ik.

Maarja, in ieder geval zit er een behoorlijk stoot in waarmee je een mooie eerste aanval kan doen. Zeker met Garderen op 4150 liter een paar minuten later.

Meteen meerwaarde van de extra manschappenbus. Waterwinning lag op ongeveer 150 meter voor beide TS'sen. Manschappen TS direct lage druk dr op, hielden hem vast uit het restaurant terwijl de extra manschappen waterwinning gingen maken.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
En hoe werden die tankwagens gevoed dan? Of hebben ze gependeld?

Klopt er is gependeld met tankwagens. Vanuit de bebouwde kom van Voorthuizen en vanaf de Witteberg, Kootkazerne of Stroe.

De watertankcapaciteit van de TS van Voorthuizen deze heeft maar 4200 liter en de 2e gealarmeerde TS Garderen heeft een watertankcapaciteit 4150 liter pas de 3e TS Kootwijkerbroek heeft een watertankcapaciteit van 5500 liter en om ook het 4e  maar te noemen deze heeft een watertankcapaciteit van 3000 liter.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Op de site staat


   Roepnummer: 07-1441
Type voertuig: TAS (TS9 - 4200 L)
Merk: DAF FFV CF75.300PC365 (4x4)
Opbouw: Rosenbauer
Kenteken: BH-VF-35
Bouwjaar: 1999
Bijzonderheden: Bosbrandvoertuig

Moet ik wel zeggen dat ik die 4200 liter ook nog veel vind voor het voertuig
De gemiddelde tankcapaciteit van de TS-BT voertuigen van VGGM is ongeveer 1000 liter groter als de standaard van VNOG.
Waarbij de 5 IVECO's met 10000 liter tankcapaciteit, van de gemeente Ede en Rheden, in de droogteindex inzetmodellen voor 2 tellen.