Zeer grote brand (sportcentrum Bellevue) Apeldoornsestraat - Voorthuizen 25-12-2012

Auteur Topic: Zeer grote brand (sportcentrum Bellevue) Apeldoornsestraat - Voorthuizen 25-12-2012  (gelezen 11722 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Yellowjackal

• Forum gebruiker
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
De gemiddelde tankcapaciteit van de TS-BT voertuigen van VGGM is ongeveer 1000 liter groter als de standaard van VNOG.
Waarbij de 5 IVECO's met 10000 liter tankcapaciteit, van de gemeente Ede en Rheden, in de droogteindex inzetmodellen voor 2 tellen.
oke bedankt voor de info. Je zou het zo niet zeggen dat zo'n grote tank hebben. Als je die lompe Volvo's van apeldoorn ziet en dan maar 3000 liter meenemen

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
oke bedankt voor de info. Je zou het zo niet zeggen dat zo'n grote tank hebben. Als je die lompe Volvo's van apeldoorn ziet en dan maar 3000 liter meenemen
De Volvo's van Apeldoorn hebben, zo is mij ooit verteld, een watertank van ± 3800 liter.
De gemiddelde TS-BT tankcapaciteit in VNOG is tussen de 3500 en 4500 bij de auto's welke de laatste 10 jaar in dienst zijn gesteld, waar de watertankcapaciteit in VGGM tussen de 4500 en 5500 liter is voor de 4x4 en 10.000 voor de 6x6 voertuigen.
In VGGM is 1 uitzondering op deze regel de 1741 de TS-BT van Barneveld -dorp met 3000 liter watertankcapaciteit.

Yellowjackal

• Forum gebruiker
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
De Volvo's van Apeldoorn hebben, zo is mij ooit verteld, een watertank van ± 3800 liter.
De gemiddelde TS-BT tankcapaciteit in VNOG is tussen de 3500 en 4500 bij de auto's welke de laatste 10 jaar in dienst zijn gesteld, waar de watertankcapaciteit in VGGM tussen de 4500 en 5500 liter is voor de 4x4 en 10.000 voor de 6x6 voertuigen.
In VGGM is 1 uitzondering op deze regel de 1741 de TS-BT van Barneveld -dorp met 3000 liter watertankcapaciteit.
Ja das waar ook is inderdaad 3800L vroeger hadden ze 3000L
Maar dan nog qua omvang zou je meer verwachten

Berger

• Forum gebruiker
Even als brandweer leek, wat moet ik me voorstellen bij de liters? Wat ik bedoel, hoe lang doe je met b.v. 4000 liter water als je volop gaat blussen?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
De eerste en de 2de TS hadden beschikking over een ondergrondse brandkraan, de derde TS en de 4de (torenstraal hoogwerker) werden gevoed door de tankwagens.

De eerste TS trok inderdaad direct hoge druk uit, Dit was met de gedachte dat er onderzocht werd of ze nog naar binnen konden. Toen dit niet kon werd HD direct aan de kant gelegd en LD uitgelegd. De tweede TS heeft nooit Hoge druk gebruikt. Zij hebben meteen Lage druk afgelegd.

De Gemeente Barneveld heeft 2 tankwagens. Er zijn 160 objecten waarbij direct bij de eerste melding een TW word geallarmeerd. Bij andere objecten is dat op aanvraag van Bevelvoerder. In dit geval was de brandkraan dichtbij genoeg dus werd de TW niet in de eerste melding gepiept. Voorthuizen vervoert in de TS zelf 5500 Liter water dus kunnen ook een aardig poosje wachten op de tankwagen.

Maarja, in ieder geval zit er een behoorlijk stoot in waarmee je een mooie eerste aanval kan doen. Zeker met Garderen op 4150 liter een paar minuten later.

Meteen meerwaarde van de extra manschappenbus. Waterwinning lag op ongeveer 150 meter voor beide TS'sen. Manschappen TS direct lage druk dr op, hielden hem vast uit het restaurant terwijl de extra manschappen waterwinning gingen maken.  :)
Luke,
je verhaal rammelt.
Ten eerste, je kunt nooit met lage druk vanaf de tank een brand tegenhouden. Simpelweg omdat de tank dan met een paar tellen leeg zal zijn. Je hebt al een halve tank nodig om je slangen te vullen, bij een TS met 2000 lrt is je tank al leeg met het vullen van je slangen, zeker als je meerdere lengtes zult moeten vullen. We hebben het hier over TS met een 3000+ tankinhoud, dus heb je iets meer tijd...Iets

Waterwinning ligt zoals je zelf zegt op 150mtr, dat betekend minimaal 8 lengtes van 20mtr aan toevoer afleggen. Is er dubbel afgelegt?
Maar dit houdt in dat je never 2 TSen op 1 brandkraan kan zetten. A vanwege de afstand ongeveer 150mtr, en B lage druk vergt veel water dat levert 1 brandkraan never nooit, zeker niet in buitengebied.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Even als brandweer leek, wat moet ik me voorstellen bij de liters? Wat ik bedoel, hoe lang doe je met b.v. 4000 liter water als je volop gaat blussen?
Kijk eens dit topic ;)
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=69775.msg1107687#new

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker

Dat ligt er aan waarmee je blust met een waterkanon à 2000 liter/minuut kun je 2 minuten blussen met 4000 liter als maximaal geeft.
Met een lagedruk straalpijp à 250 liter/minuut kun je 7 à 8 minuten blussen gedeeld door het aantal stralen wat je inzet.
Met een hogedruk straalpijp à 125 liter/minuut kun je 15 minuten blussen gedeeld door het aantal stralen wat je inzet

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
.
Met een lagedruk straalpijp à 250 liter/minuut kun je 7 à 8 minuten blussen gedeeld door het aantal stralen wat je inzet.

Met 1 straalpijp, maar  leg je vanaf je verdeelstuk af met 3 stralen a 2 lengtes ga je die 7a8 minuten ookal niet meer redden. ;)

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Luke,
je verhaal rammelt.
Ten eerste, je kunt nooit met lage druk vanaf de tank een brand tegenhouden. Simpelweg omdat de tank dan met een paar tellen leeg zal zijn. Je hebt al een halve tank nodig om je slangen te vullen, bij een TS met 2000 lrt is je tank al leeg met het vullen van je slangen, zeker als je meerdere lengtes zult moeten vullen. We hebben het hier over TS met een 3000+ tankinhoud, dus heb je iets meer tijd...Iets

Waterwinning ligt zoals je zelf zegt op 150mtr, dat betekend minimaal 8 lengtes van 20mtr aan toevoer afleggen. Is er dubbel afgelegt?
Maar dit houdt in dat je never 2 TSen op 1 brandkraan kan zetten. A vanwege de afstand ongeveer 150mtr, en B lage druk vergt veel water dat levert 1 brandkraan never nooit, zeker niet in buitengebied.

Naar ik heb begrepen hebben de TSsen van Voorthuizen en Garderen wel op 2 verschillende OBK afgelegd maar waarschijnlijk zitten deze wel op 1 waterleiding.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Met 1 straalpijp, maar  leg je vanaf je verdeelstuk af met 3 stralen a 2 lengtes ga je die 7a8 minuten ookal niet meer redden. ;)
Daarom staat er ook:

Dus in jou voorbeeld word dat dus 2 tot 2,5 minuten.