sollicitatie ambulance chauffeur

Auteur Topic: sollicitatie ambulance chauffeur  (gelezen 23489 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tnkdriver82

  • Ambulance chauffeur / Het NL Rode Kruis / SIGMA-lid / ex-DBBO en Militair
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Gepost op: 27 december 2012, 16:43:32
Hallo,

Ik mag op sollicitatie gesprek komen voor ambulance chauffeur in januari 2013.
Iemand misschien nog tips en tools voor mij??
Behalve mezelf blijven want dat doe ik toch wel... :P

alvast bedankt,
tnkdriver82




tnkdriver82

  • Ambulance chauffeur / Het NL Rode Kruis / SIGMA-lid / ex-DBBO en Militair
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2013, 20:43:50
niemand?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2013, 21:18:26
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?board=122.0

Hier staat vast een heleboel waar je misschien wat aan hebt.
Welke DBBO-regio ben je momenteel werkzaam?
Puur nieuwsgierigheid, we hebben hier namelijk meer DBBO-ers rondlopen op het forum.


tnkdriver82

  • Ambulance chauffeur / Het NL Rode Kruis / SIGMA-lid / ex-DBBO en Militair
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2013, 21:20:21
thnx bedankt! Ga ik eens uitgebreid door te nemen.
Werk bij DBBO-zuid in Vught momenteel om pcs te zijn. De locatie waar ook de CBRN response eenheid van defensie nu geplaatst is. krijg hier dus alles van mee ook erg interessant. Ook nu ze bezig zijn de met bouw van het NTC (nationaal training centrum) voor multi-disciplinaire trainings doeleinde op CBRN niveau. Echt een parade paardje van defensie word dat.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2013, 23:42:24
Inderdaad, blijf jezelf!
Een toneelspel prikken ze zo doorheen, geen probleem.

Tips?
Misschien eens leuk om eens antwoord te geven op deze vragen. Ik kan wel zo maar tips gaan geven maar dan leg ik je misschien ook woorden in de mond, die je anders niet zou gebruiken.

Waarom kies je voor het vak?
Waarom wil je geen taxichauffeur worden?
Wat denk je dat het vak inhoud?
Hoe reageer je op stressvolle situaties?
Wat zijn voor jou stressvolle situaties?
Wat ga je doen in de tijd dat je "wacht" op een rit?
Hoe denk je over overwerk?
Hoe ben jij in het verkeer? Defensief? offensief?
Heb je hobbies? Een gezin?
ben je bereid die min of meer aan de kant te zetten voor de periode van een opleiding? (7 mnd)

Dit is zomaar een greep uit vragen die je zou kunnen krijgen.
Maar ook:

Wat doe je als je het niet met je collega (verpleegkundige) eens bent?
In hoeverre kun je je inleven in anderen, en je daar evt aan aanpassen?
Ben je een teamplayer of meer een solist? Waar blijkt dat uit?
Hoe reageer je op aggressie?
Is er verschil tussen aggressie van een patient naar jou of van een omstander naar jou?

En zo zijn er nog wel meer te bedenken!
Doe er je voordeel mee, uiteraard hoef je ze hier niet perse te beantwoorden, maar als je al nadenkt over deze vragen kun je een heel eind komen.

En soms is het gewoon het beste om je niet al te goed voor te bereiden, want je zult zien dat ze óf net andere vragen stellen óf ze in de gaten hebben dat je e.e.a. "ingestudeerd" hebt.  ;)
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2013, 23:44:32
En oh ja. Ik zie dat je SIGMA lid bent.

Dit kan in je voordeel werken maar hoeft zeker niet! Je kunt daardoor wel eens een houding hebben van "ik weet een deel al" maar hou er rekening mee dat het ambulancevak heel anders is dan wat je bij de sigma leert!

Je gaat daar zeker vragen over krijgen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


tnkdriver82

  • Ambulance chauffeur / Het NL Rode Kruis / SIGMA-lid / ex-DBBO en Militair
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2013, 03:08:13
Dankje Hoefhaan,

De meeste vragen die je opnoemde had ik wel verwacht al staan er ook tussen die je even goed laten nadenken.
ik weet dat het werk hoofdzakelijk bestaand uit besteld vervoer en wachten. Doch heb ik altijd op gekeken naar ambulance personeel. En zou graag deel uit willen maken van deze club mensen. De medische kant van het eerste ter plaatse en het goed mogelijke doen om een persoon te helpen is wat me trekt. Verder je moet met een team het werk kunnen spelen je bent tenslotte afhankelijk van elkaar.
Waarom geen taxi chauffeur?.....dat is me nog eens een vraag.....ik zoek het toch in de medische hulp verlening die me interesseert. Dat het niet het zelfde is als het SIGMA besef ik me erg goed. Het is slechts een zeer klein stuk uit de medische hulpverlening die gebaseerd is op schaarste aan mensen en middelen niet op de LAMP protocollen en de uitrusting die in de ambulance aanwezig is voor de dagelijkse hulpverlening.  Stress, wachten, overwerk dat is in mijn huidige beroep niet veel anders. En hier kan ik goed mee overweg. Ik heb genoeg meegemaakt om mezelf te kennen in echte stress situaties.

bedankt voor je reactie Hoefhaan!
Ik neem het voor mezelf mee.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2013, 07:47:09
Het werk is niet hoofdzakelijk besteld vervoer, maar dat zit er zeker wel bij.

Het zal wisselen van periode tot periode, soms rij je helemaal geen B-ritten en soms bijna alleen maar. Het ligt er ook aan of je in een regio gaat werken waar speciale B (of ook wel BLS) ambulances rijden.

Ik denk dat ongeveer 30% spoedrit is (A1), 40% direct vervoer (A2) en 30% besteld vervoer (B), maar nogmaals, dit varieert nogal.

En het wachten is ook erg afhankelijk van de regio. De ene regio beschikt over meer ambulances per aantal inwoners dan de andere.

Laat vooral blijken dat je bereid bent om "met je poten in de bagger te staan" om een ander te helpen in een voor hem of haar hopeloze situatie. En pas op met uitspraken waaruit men op kan maken dat je het vooral wel een "stoer" beroep vindt. Daar zijn sollicitatiecommissies vaak wat allergisch voor. En eerlijk gezegd is dat het ook niet, al denken buitenstaanders vaak van wel. Je krijgt met erg zieke mensen te maken, mensen en die dood dreigen te gaan (of gaan) en verder nog wat onsmakelijkheden zoals ernstige vervuilde patiënten en de huizen waar ze uit komen zijn vaak niet beter.

Haha, wat een waanzinnig vak toch eigenlijk. Wachten, stress, werkdruk, overwerk, bagger, ellende, stank, en niet te vergeten de lichamelijke belasting  098uo

Maar toch is het een waanzinnig leuk vak. Wat er zo leuk is? Je rijdt naar een situatie waar menig mens van weg zou lopen, je kunt wat betekenen voor de persoon die zich in die situatie bevindt en uiteindelijk kun je trots zijn op jezelf als je de patiënt op een goede manier in het ziekenhuis aflevert!! (of op verantwoorde wijze thuis laat, dat komt ook voor)

"waar u naar buiten rent, rennen wij naar binnen!!"
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


tnkdriver82

  • Ambulance chauffeur / Het NL Rode Kruis / SIGMA-lid / ex-DBBO en Militair
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2013, 12:02:52
Super bedankt, gesprek net gehad. Nu afwachten maar..........


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2013, 19:57:14
O0
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.