Schuifdak vliegt van brandende auto

Auteur Topic: Schuifdak vliegt van brandende auto  (gelezen 5376 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2013, 23:34:54
Gijs gefeliciteerd met je magnetron, ik denk dat ik van Peter de drie daagse stedentrip krijg ;D

Citaat
Geplaatst door: tower-ladder
« Gepost op: 2 januari 2013, 18:19:14 »Voeg citaat toe
Vraag: waren de ramen toe al gesprongen, of zaten die nog dicht. Ik denk dan aan bijvoorbeeld exploderende airbag(s) bijvoorbeeld de bijrijdersairbag die door de luchtdruk icm met de temperatuur het dak lanceren. Maar zo'n dak loopt in in rails, en zakt eerst naar beneden waarna het in de rails naar achter loopt. Het dak wordt in gesloten toestand volgens mij in de opening gedrukt, in de rubbers etc om waterdicht en geluidsdicht te zijn.
Kan me zo niet iets anders voorstellen waardoor het dak enkele meters gelanceerd kan worden. Ben wel benieuwd naar de oorzaak.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2013, 23:37:12
Citaat
Wij vermoeden dat door de hitte in het voertuig meerdere airbags zijn ontplooid. De daarbij vrijkomende luchtdruk heeft de glasplaat/schuifdak los gedrukt van het voertuig.
Overigens is dit volgens mij de mening van Moditech, (leverancier Crash recovery) en niet de mening van BMW, of lees ik het verkeerd?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2013, 15:57:33
Gijs gefeliciteerd met je magnetron, ik denk dat ik van Peter de drie daagse stedentrip krijg ;D
Uuhhh Tower, is een daggie Den-Haag ook goed?  e050 ;D ;D ;D ;)
Overigens is dit volgens mij de mening van Moditech, (leverancier Crash recovery) en niet de mening van BMW, of lees ik het verkeerd?
Nee die mening van moditech is ontstaan na overleg met BMW Nederland. ;)

Citaat
Wij hebben uw vraag voorgelegd en besproken met BMW Nederland. Wij vermoeden dat door de hitte in het voertuig meerdere airbags zijn ontplooid. De daarbij vrijkomende luchtdruk heeft de glasplaat/schuifdak los gedrukt van het voertuig.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2013, 20:45:01
Peter bedankt kom binnenkort wel ff langs

Tower ja idd dit was een stukje samenwerking.
Maar het allerbelangrijkste vind ik dat we een stukje lering hieruit trekken en dat dit niet alleen bij de BMW modelen zal of kan gebeuren, maar eigenlijk bij elk voertuig. En ook niet alleen bij een brand zo te lezen.
Dus mss een stukje aandacht bij de lessen Hulpverlening of opnemen in de software voor voertuigen(Kniptechniek bij electrische voertuigen)
Maar kortom een leuke samenwerking
Bij instappen begint de inzet.