Niet, ik beschouw mezelf ook niet als professioneel tijdens een reanimatie. Al ben ik ter plaatse wel bezig met een deel van mijn werk, ik zal mezelf echt niet willen aanwijzen als professional op dat gebied.
Maar hoe zie jij het als een arts in zijn vrije tijd reageert op een AED alert? Is dat dan een burgerhulpverlener of een professional... En zou een degelijk systeem wel mogen blijven bestaan?
Ik zie het als een hellend vlak. Nog niet zolang geleden kwam de politie niet in een woning als het ging om ziekte of reanimatie. Nu staat de agent met de AED onder de arm op de stoep en overvalt mensen die om een ambulance vroegen. Eerste hulpverlening in woningen van mensen is gaandeweg een beetje uitbreiding geworden van het werkterrein van de politieman. Wat is het volgende, de bolletjes-slikker met buikpijn die de ambulance belt? De politie komt gewoon mee omdat het eerste hulp is?
Jij weet prima, als de ambulance het afhandelt een politie agent niet veel kans maakt bij artsen op de eerste hulp om informatie te krijgen. Onder het mom van eerste hulp kan je alle kanten op, zelfs per abuis uitrukken omdat men denkt dat het een reanimatie is of mogelijk een reanimatie kan worden.
Ik zou me niet aanmelden voor AED alert, een arts heeft geen vrijheid om niet te reageren op een noodaanvraag zoals de burgerhulpverleners wel hebben. Iedere arts is per definitie een medisch professional.
Van mij mag het AED project zeker blijven bestaan, alleen veel beter georganiseerd, betere opleiding voor de hulpverleners en niet voor inzetten in de woningen van burgers.