Dat wilde ik net vragen welke tijd grofweg valt daar op te plakken? Gaat het dus niet lukken om binnen 1 a 2 minuten de AED er aan te hebben -> CPR aanvangen. Correct???
Ik had mijn woorden al zorgvuldig gekozen. De eerste minuut durf ik wel met zekerheid te roepen, de tweede minuut met iets meer voorbehoud.
De grote kracht van AED zit vooral in het met eigen ogen zien gebeuren en direct een AED in de omgeving hebben. De ambulance bellen moet wel omdat de persoon zeker naar ziekenhuis moet, maar hij loopt zelf wel naar de ambulance toe
De AED cursus is in mijn ogen ook gericht op dat burgers leren hoe de AED werkt. Door een klein beetje bekendheid en geoefendheid is het ding sneller aangesloten en bereik je dit effect.
Het burgers met deze cursus achter de rug laten uitrukken in georganiseerd verband zie ik eerder als een excuus van de RAV managers, zodra een journalist ze vraagt hoe het zit met de aanrijtijden komt het AED verhaal weer uit de hoge hoed. In die gevallen moet je wel gaan reanimeren en beademen.