Dat is het walgelijke. Het geeft je zelfs het idee dat je harder, dieper of nog sneller moet tekeer gaan omdat je als hulpverlener effectief wilt reanimeren maar denkt dat je slecht bezig bent omdat je niets voelt of hoort breken.
De cursisten bedenken het niet zelf, het probleem ligt bij de organisaties en instructeurs.
Ik kan dit alleen maar bevestigen, tijdens de meeste cursussen wordt het truukje aangeleerd op standaard poppen.
Ik weet hoe het er bij 4 reanimaties aan toe ging, en dat ik daarom een realistisch beeld moet scheppen om de cursisten voor te bereiden op werkelijkheid.
Een klein gedeelte van de cursisten haken af op mijn beeld, maar altijd liever in de cursus dan tijdens een reanimatie in het veld
Mijn cursisten mogen na les bij me komen om iets te bespreken, maar ze mogen mij dag- en nacht bellen als ze ergens, op EHBO gebied, mee zittten en er met mee over willen praten. Het is een paar keer gebeurd (gelukkig niet 'snachts)
Wat ribben breken betreft, ik probeer de cursisten, door ze goede technieken aan te leren, zodat er minder ribben breken
ondanks dat, heb ik bij, in totaal 4 reanimaties, 1 rib gebroken en 1 vermoedelijk
Het Oranje Kruis, wil dat alle mensen EHBO vaardigheden (een beetje zwart/wit) leren, zodat wat .....
De wet heeft twee opties "het moet" en "het is verboden" maar verplicht EH verlenen leidt tot niets, behalve gefrusteerde so
In een aantal buurlanden moeten in de auto een verbandtrommeltje hebben, maar bij de wisseling van wagen wordt het trommeltje ongeopend meegenomen sommige zijn van voor de oorlog (is misschien iets overdreven)