Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257372 keer)

0 gebruikers (en 56 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1150 Gepost op: 25 januari 2013, 14:58:20
EHBO claimt dat ze goed getraind zijn, hoezo paniek en in de stress dingen over het hoofd zien. Als je niet tegen de hitte kunt moet je uit de keuken blijven, toch?
Ik heb het in deze niet meer over ehbo'ers maar over de 16 miljoen mensen in het land zonder enige ervaring met reanimeren/ehbo etc. Jij hebt het over burgers in het algemeen en bestempeld ze als kneus en debiel als ze handelen bij iemand met een penning.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1151 Gepost op: 25 januari 2013, 14:59:55
Tja, dat is uiteraard je goed recht.

Ik denk dat mensen al geshockeerd genoeg zijn als er spontaan iemand voor hun neus in elkaar zakt. Paniek is dan vaak het eerste wat mensen overvalt. Men belt 112 en de MKA zal proberen iemand telefonisch te coachen om te gaan reanimeren. Dat men daarbij in de stress/paniek een penning over het hoofd ziet neem ik deze mensen niet kwalijk. Dat heeft niets met debiel gedrag of het zijn van een kneus te maken maar zelfs de meest getrainde personen kunnen door stress en shock hele vreemde dingen doen.  :-X
Nogmaals, ik praat het niet goed, maar het bestempelen van mensen die zonder training spontaan worden geconfronteerd met een zeer heftige ervaring van een reanimatie kan je wat mij betreft niet bestempelen als kneus of debiel, dat vind ik in ieder geval niet respectvol.

ik hoop niet dat de hulpverlener in shock raakt, dan krijgen ze het nog druk bij de ambulance dienst!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1152 Gepost op: 25 januari 2013, 15:02:49
Dan zitten we in elkaars irritatiegrens te rommelen. ;) Ik reageer als burger met wat meer dan basis kennis op juridisch gebied. Ik had beter kunnen schrijven: Ik kan het me niet voorstellen dat een rechter een burger zonder enige vorm van opleiding veroordeeld indien hij geconfronteerd wordt met een reanimatie op straat en begint met reanimeren bij iemand met een penning. Maar nogmaals, ik laat me graag overtuigen door het tegendeel.

Ik heb niet zoveel juridische kennis, daarom bel ik met een gepensioneerde hoogleraar. Hij heeft geen enkel idee hoe de rechter dit soort zaken gaat toetsen. Hij stelt dat in een civiele procedure iemand wel met hele goede argumenten moet komen omdat de klager zich beroept op zijn grondrechten die verankerd zijn in grondwet en europese wetgeving. Als juridische leek kan ik me daar wel iets bij voorstellen eerlijk gezegd.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1153 Gepost op: 25 januari 2013, 15:04:25
ik hoop niet dat de hulpverlener in shock raakt, dan krijgen ze het nog druk bij de ambulance dienst!
Goed, er zijn meerdere soorten van shock, ik doelde uiteraard op een acute stressstoornis, dat leek me op basis van de zin waarin ik het woord gebruikte toch wel duidelijk.
Ik heb niet zoveel juridische kennis, daarom bel ik met een gepensioneerde hoogleraar. Hij heeft geen enkel idee hoe de rechter dit soort zaken gaat toetsen. Hij stelt dat in een civiele procedure iemand wel met hele goede argumenten moet komen omdat de klager zich beroept op zijn grondrechten die verankerd zijn in grondwet en europese wetgeving. Als juridische leek kan ik me daar wel iets bij voorstellen eerlijk gezegd.
Nou, ik kom gaarne terug op mijn standpunt nadat een rechter zich hierover gebogen heeft, tot die tijd kan ik het me niet voorstellen dat dit gebeurd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1154 Gepost op: 25 januari 2013, 15:05:02
Ik heb het in deze niet meer over ehbo'ers maar over de 16 miljoen mensen in het land zonder enige ervaring met reanimeren/ehbo etc. Jij hebt het over burgers in het algemeen en bestempeld ze als kneus en debiel als ze handelen bij iemand met een penning.

Mag toch als een volwassen mens niet kan lezen of nadenken. Als je daar niet toe in staat bent dan ben je het ook niet om te beseffen hoe je moet reanimeren. Het negeren is doelbewust.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1155 Gepost op: 25 januari 2013, 15:10:22
Mag toch als een volwassen mens niet kan lezen of nadenken. Als je daar niet toe in staat bent dan ben je het ook niet om te beseffen hoe je moet reanimeren. Het negeren is doelbewust.
Gelukkig reageren de meeste burgers zeer relaxed als er voor hun neus iemand dood op de grond valt. Totaal geen reacties van schrik, verbazing, stress etc. Ik blijf het te kort door de bocht vinden om mensen dan maar meteen een stempel te geven. Het negeren hoeft niet doelbewust te zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1156 Gepost op: 25 januari 2013, 15:14:20
Gelukkig reageren de meeste burgers zeer relaxed als er voor hun neus iemand dood op de grond valt. Totaal geen reacties van schrik, verbazing, stress etc. Ik blijf het te kort door de bocht vinden om mensen dan maar meteen een stempel te geven. Het negeren hoeft niet doelbewust te zijn.

Door rood licht rijden hoeft ook niet doelbewust te zijn, het is wel garantie dat bromsnor op zijn apparaatje een kassabonnetje uit gaat draaien en je daarna nog even gaat vertellen hoe gevaarlijk het allemaal niet is. Dat is ongeveer hetzelfde als je geen debiel bent voel je je wel een debiel als de hemandad begint te vingerwapperen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1157 Gepost op: 25 januari 2013, 15:16:36
Door rood licht rijden hoeft ook niet doelbewust te zijn, het is wel garantie dat bromsnor op zijn apparaatje een kassabonnetje uit draait en je daarna nog even gaat vertellen hoe gevaarlijk het allemaal niet is. Dat is ongeveer hetzelfde als je geen debiel bent voel je je wel een debiel als de hemandad begint te vinger wapperen.
Klopt, ik ben niet zo'n diender, ik wapper in ieder geval niet met mijn vingers. Ik zie in je casus overigens geen relevante overeenkomsten met deze discussie. Zullen we het maar bij het onderwerp houden? ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1158 Gepost op: 25 januari 2013, 15:20:34
het hele vervelend binnen de ehbo is het ok. Ze zorgen bij ehbo'ers voor veel onduidelijkheid door te zeggen dat de keus bij de ehbo'er ligt om wel of niet te starten. Nadat ik een penning ben tegen gekomen bij een reanimatie en heb ik hierover gebeld met de vriendelijke mensen van het ok. Wanneer er een nieuwe druk komt van het ok boekje zal ook hier in komen te staan dat wanneer er een nr-penning is of als er wordt aangegeven dat die persoon er een bezit er volgens de wet niet gestart mag worden. Hiermee zal er hopelijk weer een deel onduidelijkheid weg genomen worden over de penning


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1159 Gepost op: 25 januari 2013, 15:22:29
het hele vervelend binnen de ehbo is het ok. Ze zorgen bij ehbo'ers voor veel onduidelijkheid door te zeggen dat de keus bij de ehbo'er ligt om wel of niet te starten. Nadat ik een penning ben tegen gekomen bij een reanimatie en heb ik hierover gebeld met de vriendelijke mensen van het ok. Wanneer er een nieuwe druk komt van het ok boekje zal ook hier in komen te staan dat wanneer er een nr-penning is of als er wordt aangegeven dat die persoon er een bezit er volgens de wet niet gestart mag worden. Hiermee zal er hopelijk weer een deel onduidelijkheid weg genomen worden over de penning

Dat is nog eens goed nieuws! Ben wel blij dat je het nu pas post, ik voel me altijd een stuk beter na een korte dialoog met Red.