Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257392 keer)

0 gebruikers (en 67 gasten bekijken dit topic.

Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #1160 Gepost op: 25 januari 2013, 17:14:03
het hele vervelend binnen de ehbo is het ok. Ze zorgen bij ehbo'ers voor veel onduidelijkheid door te zeggen dat de keus bij de ehbo'er ligt om wel of niet te starten. Nadat ik een penning ben tegen gekomen bij een reanimatie en heb ik hierover gebeld met de vriendelijke mensen van het ok. Wanneer er een nieuwe druk komt van het ok boekje zal ook hier in komen te staan dat wanneer er een nr-penning is of als er wordt aangegeven dat die persoon er een bezit er volgens de wet niet gestart mag worden. Hiermee zal er hopelijk weer een deel onduidelijkheid weg genomen worden over de penning

Het OK neemt het beleid over die de NRR voorschrijft. Het lijkt mij niet dat het OK deze richtlijnen zomaar zal negeren.

Ik heb de NRR 1,5 jaar geleden al gemailt over hun richtlijn en dat ik het maar raar vind dat een EHBO-er mag stoppen of doorgaan. Dit is wat ik als antwoord kreeg:

Citaat
De wilsbeschikking waar u het over heeft, heeft betrekking op de wet BIG. De wet BIG is een wet die alleen van toepassing is op professionele hulpverleners en de behandelovereenkomst die op dat punt wordt aangegaan. Dit is niet het geval wanneer een omstander u hulp komt verlenen.
 
In de ogen van de NRR is ook de tekst duidelijk. Een leekhulpverlener start niet met reanimeren als vooraf duidelijk is dat iemand niet gereanimeerd wil worden. Zie ook de tekst. Met 'zie ook de tekst' doelt de schrijver op het stuk tekst wat ik mee stuurde, een stuk terug in dit topic heb ik dat stukje tekst ook gepost.
 
De situatie veranderd als een omstander/leekhulpverlener al begonnen is en in de loop van de reanimatie wordt duidelijk dat iemand niet gereanimeerd wil worden. Een leekhulpverlener mag dan zeker stoppen, maar in de ogen van de NRR kan door alle emoties bij de hulpverlener dit niet in alle gevallen van hem gevraagd worden. Hij is onder grote spanning begonnen aan iets en de gevolgen van deze spanning zijn niet altijd in te schatten. Dus op dat punt neemt de NRR de hulpverlener in bescherming en ziet zich ook als de rol om dat te doen. En zoals de notitie ook aangeeft zal de professional die op dat moment arriveert de reanimatie niet voortzetten wanneer de penning wordt gestopt. Het gaat in dit geval om enkele minuten.

Volgens mij heeft die hele BIG-wet er niets mee te maken  ::)
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1161 Gepost op: 25 januari 2013, 17:21:29
Het gene wat het ok schrijft is wanneer men een nr-penning aantreft is men om te stoppen of door te gaan.
Het heeft redelijk wat moeite gekost om ze te bereiken want ze vonden dat ik maar de nrr moest bellen maar de voorzitter heeft gezegd dat het veranderd wordt dus ben benieuwd en anders krijgt hij nog wel een telefoontje:)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1162 Gepost op: 25 januari 2013, 18:14:50
Het gene wat het ok schrijft is wanneer men een nr-penning aantreft is men om te stoppen of door te gaan.

Nogmaals, voor wie de schoen past, lees je bijdrage eerst rustig na voordat je op verzenden klikt. Dat is toch wel een beetje de basis, willen we een discussie op een bepaald niveau voeren en handhaven.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1163 Gepost op: 25 januari 2013, 18:31:33
Excuses


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1164 Gepost op: 26 januari 2013, 09:34:01

Volgens mij heeft die hele BIG-wet er niets mee te maken  ::)

BIG heeft er ook niets mee te maken. Het zou kunnen maar dan heeft het betrekking op bijvoorbeeld een arts die de patient onvolledige informatie geeft over niet-reanimeren of een verpleegkundige die weet dat de patient te kennen geeft niet meer gereanimeerd te willen worden maar verzaakt de arts in te lichten.

In de email geeft de NRR aan dat de burgerhulpverlener de reanimatiepoging mag staken zodra hij weet dat er een niet-reanimatie verklaring is. Daar ben ik het volledig mee ons. Het in bescherming nemen van de hulpverlener zie ik als onzin, zeker als er artsen een handtekening zetten onder dit soort geleuter. Het beschermen van je patient gaat voor.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #1165 Gepost op: 27 januari 2013, 15:07:10

Willem,

Ik bespeur bij jou ook een bepaalde angst. Jij wilt namelijk niet voor dom worden gehouden. Toch kom je met regelmaat nogal lichtzinnig uit de hoek, blijkens jou onderstaande citaat.

Ik begrijp gewoon niet, waar zo'n opmerking vandaan komt. Wat bedoel je dan in hemelsnaam? Er is nog een angst. Een angst die ik bij jou met enige regelmaat bespeur. Dat is de angst om te reageren op vragen van forumleden. Je kunt niet zomaar iets roepen op een openbaar discussieforum, zonder dat je je mening fatsoenlijk onderbouwd, wanneer forumleden je om een toelichting vragen.

Ik ben dus heel erg benieuwd, in welke context je dit zo stellig neerschrijft.

Expert


En Willem…?

Expert


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #1166 Gepost op: 27 januari 2013, 15:42:02
=== Uitermate off-topic ===

Ik heb een eigen mening (een zwaar bevochten goed recht) en wellicht een andere kijk op zaken dan sommigen kennelijk lief is.
Ben zeker niet bevreesd om iets te vermelden en ook niet verplicht om overal op te reageren.
 98uiye

== on-topic ===
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #1167 Gepost op: 27 januari 2013, 16:08:35

=== Uitermate off-topic ===

Ik heb een eigen mening (een zwaar bevochten goed recht) en wellicht een andere kijk op zaken dan sommigen kennelijk lief is.
Ben zeker niet bevreesd om iets te vermelden en ook niet verplicht om overal op te reageren.
 98uiye

== on-topic ===


Erg gemakkelijk. Gewoon maar wat roepen onder het mom van je eigen mening en je zogenaamde zwaarbevochten recht. Stoere taal! Wat een ontzettende flauwekul is dat.

Wanneer forumleden je kritisch verzoeken die andere kijk op zaken vervolgens eens toe te lichten, is het gewoon onbehoorlijk om geen antwoord te geven op vragen en worden je bijdragen zinloos. Daarmee diskwalificeer je jezelf als een discussiepartner op dit forum.

Wat mij betreft kun je die zogenaamde uitgesproken eigen mening over het Oranje Kruis, reanimatie, de rol van super EHBO-ers, falende verpleegkundigen en artsen dan maar beter voor je houden.

Expert.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1168 Gepost op: 27 januari 2013, 22:19:17
=== Uitermate off-topic ===

Ik heb een eigen mening (een zwaar bevochten goed recht) en wellicht een andere kijk op zaken dan sommigen kennelijk lief is.
Ben zeker niet bevreesd om iets te vermelden en ook niet verplicht om overal op te reageren.
 98uiye

== on-topic ===
Van gezond discussiėren zoals je zo mooi in je onderschrift schrijft is op deze manier geen sprake...

Reageer inhoudelijk op vragen die men naar aanleiding van je posts stelt, of onthoudt je van verdere discussie.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1169 Gepost op: 27 januari 2013, 22:53:21
Willem,

Ik ben regelmatig de mand ingestuurd door mede-forumleden, maar ook daar, leer ik soms van.
Weglopen is voor mij geen optie.