Oh, de ARREST-studies worden (onder andere) mede mogelijk gemaakt door ZOLL. Last maar.
Daarom volg ik met veel interesse en plezier de Britse en Amerikaanse equivalenten van de Nederlandse Hartstichting. Ik heb mijn geloof al tientallen jaren geleden verloren in die Nederlandse club.
Ik vind het ontzettend jammer dat ze amper bezig zijn met preventie van hart- en vaatziekten. Ontmoediging van roken, promoten van lichaamsbeweging en mensen wijzen op de gevolgen van overgewicht (iets wat zorgwekkend aan toenemen is bij kinderen) zal veel meer mensen het leven redden.
Het preventiebeleid van de hartstichting komt niet veel verder dan boter en andere producten van Unilever te gebruiken. De Hartstichting steekt heel veel geld en tijd in de AED promotie. Ze zijn een onderdeel van de Nederlandse Reanimatie Raad. De NRR bestaat verder uit clubs die belang hebben bij geven van AED cursussen. Het is soms amper in te schatten of ze niet bezig zijn om vooral eigen belangen na te streven. In mijn ogen doe je het als Hartstichting pas goed als je droom is dat je de stichting in de toekomst kunt opheffen. De Hartstichting heeft andere dromen.
AED kan zeker levens redden. Een goede manier zou zijn om te zorgen dat schoolkinderen leren de AED aan te sluiten in combinatie met de door Amerikaanse en Britse hartstichtingen gepropageerde "Hands-only CPR" techniek. Verder moet je lobbywerk doen in Den Haag, waardoor steeds meer winkels, kantoren en bedrijven een AED verplicht moeten hebben. Op een soort gelijke wijze zoals de brandweer kan verplichten dat er een brandslanghaspel aanwezig is.
Je gaat vanzelf een samenleving krijgen waar veel AED's beschikbaar zijn en iedereen weet hoe ze de AED aan kunnen sluiten. Een voorbijganger ziet dan iemand in elkaar zaken, pakt een AED, sluit het aan, de klapkast vuurt af en het slachtoffer staat gewoon weer op.
Nadeel is dat AED cursussen overbodig worden omdat er geen nieuwe aanwas meer komt van jonge, nieuwe cursisten. Ander nadeel is dat de Hartstichting geen rol meer speelt in het fenomeen van burgerhulpverlening.