Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257252 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1270 Gepost op: 9 april 2013, 16:43:43
Daar heeft u helemaal gelijk in!


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1271 Gepost op: 9 april 2013, 17:04:43
Deze instructeur heeft het over reanimeren. Er is geen verplichting om bij reanimatie een AED te gebruiken. Voor reanimatie hoeft je de borst niet te ontbloten.

Deze man leeft in een dorp waar meer mensen zijn visie delen. Het is niet zo waarschijnlijk dat hoogbejaarde vrouwen in een t-shirt rondlopen. Ik ben niet hoogbejaard maar men zal mij ook niet zien rondlopen in een t-shirt.

Ik geef helemaal geen oordeel over wat ik er persoonlijk van denk. Ik geef alleen aan dat deze man de vrijheid heeft om het op deze manier te mogen benaderen.
Hij zegt dat als hij iemand tegenkomt die de penning draagt hij toch zal reanimeren (over de AED wordt in die passage niet gerept, ook niet over een t-shirt). Natuurlijk heeft hij de vrijheid om dat te doen. Maar daarmee respecteert hij niet de wens van het slachtoffer. En dat lijkt me onwenselijk.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1272 Gepost op: 9 april 2013, 19:07:59
Hij zegt dat als hij iemand tegenkomt die de penning draagt hij toch zal reanimeren (over de AED wordt in die passage niet gerept, ook niet over een t-shirt). Natuurlijk heeft hij de vrijheid om dat te doen. Maar daarmee respecteert hij niet de wens van het slachtoffer. En dat lijkt me onwenselijk.
Dat klopt. Het is voor een ehbo-er/leek niet strafbaar om bij een circulatie stilstand niet te reanimeren of wel te reanimeren ongeacht of het slachtoffer een nr-penning heeft. Dat het inderdaad onwenselijk is daar zijn de meeste hier het wel over eens.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1273 Gepost op: 12 april 2013, 12:48:08
Hoewel het duidelijk een RD artikel is wordt de nuancering hier niet meegequote, en dat vertroebelt de discussie wat.
Citaat
Dorst heeft meerdere reanimaties meegemaakt en weet dat het ook anders kan aflopen. Twee keer wat dat het geval in de oud gereformeerde gemeente van Stavenisse, waar hij zelf kerkt, één keer met een Duitse drenkeling en nog een keer met een jong meisje dat een ernstig ongeluk kreeg. „Toen ging het alle keren niet goed, dus ik ken de andere kant ook. Mensen denken vaak dat slachtoffers na een reanimatie zo weer opstaan en hebben er te hoge verwachtingen van. Dat herkende ik in het artikel dat donderdag op de voorpagina van het RD stond. Slechts een klein gedeelte van de slachtoffers haalt het. Ik ben het in dat opzicht eens met de reactie van verpleeghuisarts dr. Teeuw, die stelde dat de verwachtingen van reanimatie veel te groot zijn.”

Een algemeen besluit van instellingen om mensen vanaf een bepaalde leeftijd maar niet meer te reanimeren, wijst Dorst af. „Zoiets moet per individu worden bekeken op grond van heldere medische afwegingen. Mensen of degenen die hen vertegenwoordigen, moeten er uiteindelijk zelf over beslissen, op grond van eerlijke informatie en heldere communicatie. Het moet geen ontmoedigingsbeleid worden.”

Het is volgens Dorst belangrijk dat dit alles gebeurt vanuit een Bijbelse mensvisie. „Dat moet de basis zijn voor het omgaan met onze medemens, die we moeten liefhebben als onszelf en voor wie het leven ook genadetijd is. Dat biedt geen ruimte om op lichtvaardige gronden mensen van een levensreddende handeling uit te sluiten. Zo van: niet aan beginnen, of stop maar met reanimeren, dit is een mooie leeftijd om te sterven.”

Dorst weet dat dit gebeurt en heeft het ook zelf meegemaakt. „Dat was met een huisarts. Hij vond het niet nodig een vrouw te reanimeren. Ze had in zijn ogen een mooie leeftijd bereikt. Daar was ik het dus niet mee eens. Als zo iemand ernstig hartfalen heeft, om maar iets te noemen, dan kan er voor een arts een medische reden zijn om ervan af te zien en ligt het anders.”

zoek eens op, wat zaakwaarneming precies inhoudt, voordat je een oordeel velt
Een willekeurige huisarts die het so niet kent, is net zoveel, als een iedere andere voorbijganger.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1274 Gepost op: 12 april 2013, 12:52:55
zoek eens op, wat zaakwaarneming precies inhoudt, voordat je een oordeel velt
Een willekeurige huisarts die het so niet kent, is net zoveel, als een iedere andere voorbijganger.

Als EHBO-er ben eigenlijk niet veel meer dan een 'iedere andere voorbijganger' maar op geen enkele wijze te vergelijken met een 'willekeurige huisarts'

Ik zou zeggen zoek eens op wat het inhoudt om huisarts te zijn, voordat je een oordeel velt.  ;)


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1275 Gepost op: 12 april 2013, 13:13:44


zoek eens op, wat zaakwaarneming precies inhoudt, voordat je een oordeel velt
Een willekeurige huisarts die het so niet kent, is net zoveel, als een iedere andere voorbijganger.

Een huisarts (en waarschijnlijk meerdere artsen) kunnen volgens mij ook als ze het so niet kennen zeggen of het zin heeft of niet. Het is soms heel duidelijk (heb zelf ook een slachtoffer meegemaakt waar het voor iedereen vrij duidelijk was dat het weinig zin zou hebben terwijl niemand haar kende). Dat er in de krant geschreven wordt dat hij het wel een mooie leeftijd vond zal zo kunnen zijn. Echter ik betwijfel het of dit de enige reden is geweest. De beste man zal er wel goed over nagedacht hebben.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1276 Gepost op: 12 april 2013, 13:42:20
De reactie van forumlid EHBO-er is niet zo vreemd omdat de NRR (Nationale Reanimatie Reutel) roept dat het advies van een toevallig passerende arts om de reanimatiepoging te stoppen niet gevolgd dient te worden.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1277 Gepost op: 12 april 2013, 15:20:51
Ah oke vandaar. Moet wel zeggen dat ik dat vreemd vind, want bij een reanimatie geeft een arts altijd aan dat het slachtoffer overleden is(toch?). In het weekend zal de arts van de hap komen. De kans is dan vrij groot dat de arts het slachtoffer niet kent en toch hoor je dan stoppen als hij dat dan aangeeft.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1278 Gepost op: 12 april 2013, 15:44:42
Ah oke vandaar. Moet wel zeggen dat ik dat vreemd vind, want bij een reanimatie geeft een arts altijd aan dat het slachtoffer overleden is(toch?). In het weekend zal de arts van de hap komen. De kans is dan vrij groot dat de arts het slachtoffer niet kent en toch hoor je dan stoppen als hij dat dan aangeeft.

Het is ook een vreemde uitlating van deze club. Ze zeggen eigenlijk tegen burgers dat ze gewoon door moeten gaan en niet naar een arts luisteren die zegt dat je kunt stoppen.

Bij iedere reanimatie verkeert er iemand in onmiddelijk levensgevaar, iedere arts is dan verplicht hulp te bieden. Het doet niet eens terzake hoeveel ervaring deze arts heeft met reanimatie.

Als er een beroep wordt  gedaan wordt op de toevallig passerende arts moet de arts zelf gaan handelen of blijven toezien op het handelen van de andere medisch hulpverleners.

Als je dat als arts niet doet loop je de kans dat je je moet verantwoorden bij het Medisch Tuchtcollege.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1279 Gepost op: 12 april 2013, 15:53:53
Dat idee had ik ook al. In het kranten bericht staat het alsof de arts maar wat deed, zo komt het tenminste op mij over. Echter als hij iets fout heeft gedaan kan het hem zijn papieren kosten. Lijkt me dus sterk dat er niet goed is nagedacht.