Zonder alles wat de NRR roept goed te willen praten: ik heb dit vanuit mijn cursus met iets meer nuance onthouden: Burgers hoeven niet te luisteren naar iedereen die roept dat 'ie arts is. Dat kan iedereen namelijk wel roepen. Als dat wel duidelijk is, doe ik uiteraard een stapje opzij en laat het aan de arts over.
Ik vind dat je bij ongevallen en een reanimatie wel moet luisteren naar iemand die zegt dat hij/zij een arts is.
In praktijk zal iedereen blij zijn bij een reanimatie of (ernstig) ongeval zodra een toevallig passerende arts komt helpen of aanwijzingen geeft wat een EHBO-er moet doen.
Geen enkele arts zal zeggen stop maar met reanimeren, tenzij hij bijvoorbeeld zeker weet dat iemand al geruime tijd geleden is overleden.
Als ik in een winkelstraat iemand zie neervallen die daarna gereanimeerd wordt door burgers zal ik gaan helpen. Het staken van een reanimatie is in die fase te prematuur. Ik geloof niet dat er een arts in Nederland is die in dit geval tegen burgers zal zeggen dat ze mogen stoppen met reanimeren.
Als EHBO-er doe je er uiteraard wel verstandig aan om tegen de ambulanceverpleegkundige of een politieman te zeggen dat de andere hulpverlener heeft gezegd dat hij/zij arts is, indien deze persoon het niet zelf kenbaar maakt of wil vertrekken omdat de ambulance aangekomen is.