En nu graag iedereen weer terug naar pagina 1 van deze thread omdat we nu weer teug zijn op de vraag die ik eigenlijk had met het starten van dit topic
Mooi om de reacties te lezen van de verschillende experts op de verschillende vakgebieden en tevens van de "hobbymatige" hulpverleners (en hobbymatig bedoelt in de beste zin des woords).
Het topic is groot geworden en zwalkt alle (nuttige) kanten op. Mij bekruipt vooral het gevoel dat de experts inderdaad experts zijn op hun vakgebied, daar veel over moeten delen en proberen een nuttige bijdrage te leveren, maar ook dat er een risico bestaat op oogkleppen. Dit is altijd de grootste valkuil van experts.
Met het gevaar dat het als persoonlijke aanval gezien word (dat niet zo is!) wil ik dit toch duidelijk proberen te maken aan de hand van 2 voorbeelden:
Dat is het idiote denken van veel te veel mensen. Waarom zou je moeten weten hoe je om moet gaan met omstanders. Je moet weten hoe je om moet gaat met de patient/slachtoffer. Die heeft alleen maar iets aan mensen die weten hoe je basaal moet reanimeren. Je hoeft niet met omstanders om te kunnen gaan, ik heb liever dat je omstanders zegt op te donderen als ze niet kunnen/willen helpen.
024, voor zover ik uit het forum begrijp ben je een zeer kundig persoon op het gebied van opereren, het menselijk lichaam, het hart, en waarschijnlijk nog veel meer gebieden. Je hebt waarschijnlijk terecht hoog aanzien bij je collega's en bij je ondergeschikten en als je bezig bent op een OK is duidelijk dat jij de leiding hebt. De OK, of een ziekenhuis is een redelijk afgeschermde omgeving waar mensen komen die geholpen willen worden.
Bij een reanimatie op straat of in een woning komt de patiënt niet naar jou toe, maar kom jij bij de patiënt die zich op allerlei plekken kan bevinden. Een kroeg om 02:00 met zatte mensen, een stadion vol met opgefokte hooligans, een toch al gespannen familie situatie etc etc. DAAROM moet je weten hoe je om moeten mensen op straat weten hoe ze om moeten gaan met omstanders. Dit geldt voor iedere hulpverlener op straat. Op straat bestaat geen protocol zoals dat in een OK geldt. Op straat verteld een zatlap je ineens dat je een beuk voor je kop kunt krijgen als hij vind dat je het niet goed doet. Op straat moet je uitkijken dat je AED niet gestolen word omdat de plaatselijke dief een buitenkansje ziet. Op straat kijken mensen die er meer of minder verstand van hebben mee en laten zich niet wegsturen omdat jij het zegt. Iedere situatie is uniek en je zult er dus wel degelijk mee om moeten kunnen gaan op een manier dat de patiënt geholpen word en de omstanders begrijpen dat je bezig bent met levensreddende handelingen. Dit is helaas niet iedereen van nature gegeven, dus daarom moet je ermee LEREN omgaan.
maar als iemand aan het reanimeren is op een persoon welke duidelijk al langer overleden is dan zal ik hem dat zeker laten weten.
Red waarschijnlijk politie man, veel ervaring op je vakgebied ook weer een expert en een kei in zijn vak en gebruikt dit forum om kennis te delen en zijn expertise te delen....klasse!!
Maar (en hier zijn er al mee overgevallen) met de bovenste quote ga je ver buiten je vakgebied, waarin je vergeet dat jij met je uniform en mogelijk ook houding indruk maakt op mensen in een stressvolle situatie. Als de agent het zegt zal het wel zo zijn. Een burger hulpverlener zal op dat moment stoppen, en jou niet bevragen of jij wel degene bent die iemand dood mag verklaren. Je vergeet even welke uitwerking jij hebt als jij aankomt omdat je al jaren gewend bent mensen instructies te geven, en die dienen ze op te volgen PUNT. Dus als jij zegt "stop er maar mee want die man is overleden" zal iemand ook stoppen. en je kunt 10.000 jaar ervaring hebben, maar die ene keer dat je er naast zat kan het wel een mensenleven kosten.....
Ter voorbeeld dat we allemaal fouten maken:
http://www.nieuwsopbeeld.nl/pages/index.php/homepage-2/130-regionaal-nieuws/zuid-holland-zuid/1194-doodverklaarde-man-blijkt-te-leven-gorinchemLang verhaal en zeker niet om een wijsneus uit te hangen want ik ben maar een gewone simpele buro manager.
Bottom line voor mij: reanimaties zijn stuk voor stuk unieke situaties waarin je als experts zult moeten samenwerken om een optimaal resultaat te krijgen. En dat betekend dus soms ook dat je als expert op je eigen gebied heel even een expert op een ander gebied voorrang zult moeten verlenen. De vraag is dan natuurlijk hoe zie je aan iemand dat hij expert is..........
Is de politieman die aankomt expert bij een reanimatie? Een burger zal al snel denken van wel.
Is de brandweerman een expert bij het aanhouden van een winkeldief? Een burger ziet alleen het uniform.
Is de hobbiematige hulpverlener met 12 succesvolle reanimaties op zijn naam de expert t.o.v. een agent die net van school komt.
Reanimaties zijn maatwerk en je zult het moeten doen met het team wat je op dat moment om je heen hebt.
Nogmaals het was en is niet mijn bedoeling mensen persoonlijk aan te vallen, maar de voorbeelden vond ik te mooi om te laten liggen.
grt
JPV