Het eerste wat je leert is eigenveiligheid, veiligheid SO en dan gewoon aan de gang, niks omstanders daar ben je niet voor gekomen en heb je in basis geen zak mee van doen ook de naasten in principe niet.(hoewel die wel een bron van info kunnen zijn).
Dan komen er in de loop van enkele minuten nog een aantal mensen die je kunnen aflossen en ook RED en of zijn collega's komen aan vliegen. Vooral RED en zijn collega's zijn er voor aangenomen om zich, zeker als de reanimatie goed verloopt, bezig te houden met de naasten en andere omstanders. In de praktijk zullen ze waarschijnlijk hun handjes laten wapperen bij de reanimatie om af te lossen en in het "treintje" mee te gaan.
Voor de burgerhulpverlener is er geen andere plaats dan zorg te dragen voor een goede reanimatie en eventueel begeleiden van de voertuigen van de prof's (lees gidsen) en hun eigen "te veel" aanwezige collega's.
Waarom denk ik er zo over, ik heb geen opleiding gehad om aan naasten noch omstander uit te leggen wat er is en gaat gebeuren ik heb een klein stukje opleiding gehad om te kunnen handelen en zal dat dan ook doen.
Ik weet daarom eigenlijk niet welke rol je je verder aan wilt meten JV