Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=69006 en hier samengevoegdIk ben al vaak bij een reanimatie betrokken geweest (totaal 9x), en ik ben nog nooit weggestuurd door professionele hulpverleners, Als ik als eerste aankom dan start ik gewoon op en zie het verder wel wat er komt. Voor mij is het belangrijk dat ik me met het slachtoffer bezig houdt, wanneer de andere hulpverleners binnenkomen laten ze mij doorgaan zodat ze het een en ander kunnen uitvoeren. Denk hierbij aan infuus, aansluiten van de defibrillator/hartmonitor en het toedienen van medicijnen (adrenaline) moet ook aangeven dat ik er altijd tot het einde er bij ben en er ook daadwerkelijk bij betrokken wordt. Ook gebeurt het weleens dat ik bijvoorbeeld aankom wanneer de politie als eerste binnen is, dan loop ik wel naar binnen stel me voor en vraag of hulp is gewenst. Meestal is dit wel het geval. En help ik met de reanimatie of met het vasthouden van het infuuszak en dergelijke. Ook komt het weleens voor dat de ambulances er al zijn en dat ze al volop aan het reanimeren zijn. Ik overleg dan altijd met politie of ambulanceverpleegkundige. Is het zo dat er geen hulp verder gewenst is, even goeden vrienden en vertrek ik weer, en ga ik weer verder waarmee ik bezig was. (wordt altijd nog wel bedankt door de hulpverleners voor het aanbieden van mijn hulp)
Ook gebeurt het weleens dat een burger (ik) aan het reanimeren is en de politie, ambulance en daarna ook nog de brandweer binnenstapt waarbij de brandweer dan ook weleens overlegt met de ambulance dienst bijvoorbeeld van er zijn best al wat hulpverleners aanwezig en een burgerhulpverlener hebben jullie nog hulp nodig anders gaan we terug naar de kazerne?? iedere situatie is anders, maar is je hulp niet (meer) nodig dan is het professioneel om zelf een stapje terug te zetten en te vertrekken. Al moet ik zelf zeggen dat het sowieso de moeite waard is om je hulp aan te bieden dat is zeker goed! alleen ligt de beslissing dan wel natuurlijk bij de professionals om daar een besluit over te nemen