Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257301 keer)

0 gebruikers (en 54 gasten bekijken dit topic.

peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #1370 Gepost op: 30 mei 2013, 10:53:21
Joffry,

HartslagNu vraagt zich in de nieuwsbrief zelfs af of een reanimatie gefilmd mag worden.
Waarschijnlijk gewoon een stelling plaatsen, om reacties uit te lokken, maar toch....
aangezien HartslagNu zich bezighoudt met lekenreanimatie, vind ik dit volkomen respectloos! 98uiye

Peter


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #1371 Gepost op: 30 mei 2013, 11:27:03
Citaat
Filmen bij een reanimatie…

Een ambulancechauffeur die bij een reanimatie was geweest kwam met het volgende verhaal:
Bij de reanimatie van een man van middelbare leeftijd waren verschillende hulpverleners aanwezig, al vóór de aankomst van de ambulance. De inzet van de hulpverleners was goed en de samenwerking met het ambulanceteam verliep prima. Door de drukte was het niemand opgevallen, maar na de reanimatie kwam een van de hulpverleners naar de chauffeur met de mededeling dat de hele reanimatie was gefilmd en dat hij het filmpje wel even wilde opsturen…
De ambulancebemanning reageerde gelukkig adequaat en heeft duidelijk gemaakt dat filmen in een woning tijdens een reanimatie niet is toegestaan en heeft aangegeven dat het fragment verwijderd moest worden.
  
 Note: Het maken van filmopnames en foto’s tijdens een reanimatie is niet toegestaan. Helaas merken we vanuit de regio’s dan dit toch gebeurt. Mocht het blijken dat het om een hulpverlener gaat die naar de reanimatie is toegestuurd vanuit HartslagNu, dan zal deze persoon zijn account geblokkeerd worden en daarbij uitgesloten worden voor verdere oproepen.

bron: Hartslagnu


Citaat
Deze week komt onze achtste nieuwsbrief uit! Alvast een voorproefje: Wat vinden jullie van filmen bij een reanimatie?

bron: Twitter
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1372 Gepost op: 30 mei 2013, 16:50:00
Ik vind het echt te schandalig voor woorden. Ten eerste dat het gebeurd en ten tweede omdat ze dit op facebook en hun site zetten kan het mensen nog op ideeën brengen ook wat dat kan "leuk" zijn voor bij de koffie op het werk e.d. of voor op internet.
Straks gaat 024 nog gelijk krijgen over dat HartslagNu hulpverleners uit woningen van mensen moeten verdwijnen.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #1373 Gepost op: 30 mei 2013, 17:05:38
Citaat van: owning31 link=msg=1168084 date=1369925400
Ik vind het echt te schandalig voor woorden. Ten eerste dat het gebeurd en ten tweede omdat ze dit op facebook en hun site zetten kan het mensen nog op ideeën brengen ook wat dat kan "leuk" zijn voor bij de koffie op het werk e.d. of voor op internet.
Straks gaat 024 nog gelijk krijgen over dat HartslagNu hulpverleners uit woningen van mensen moeten verdwijnen.

Die van Facebook  had ik nog niet gezien, maar inderdaad daar staat het ook vermeld.
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1374 Gepost op: 1 juni 2013, 10:31:58
Citaat van: owning31 link=msg=1168084 date=1369925400
Ik vind het echt te schandalig voor woorden. Ten eerste dat het gebeurd en ten tweede omdat ze dit op facebook en hun site zetten kan het mensen nog op ideeën brengen ook wat dat kan "leuk" zijn voor bij de koffie op het werk e.d. of voor op internet.
Straks gaat 024 nog gelijk krijgen over dat HartslagNu hulpverleners uit woningen van mensen moeten verdwijnen.

Ik heb liever geen gelijk hoor als het gaat om dit soort projecten. Ik heb die mening omdat ik bestuuders en managers wantrouw. HartslagNU heeft helemaal niets geregeld om te zorgen voor haar vrijwilligers en de patienten.

Dit soort projecten zijn geen liefdadigheidsprojecten. Voordeel van dit is dat ze aandacht krijgen en veel mensen naar de facebook pagina gaan. Managers vinden het prachtig als iedereen de foto ziet dat ze met hun dikke kop achter een tafel elkaar de hand schudden omdat ze weer een accoord hebben gesloten. Buiten op straat merkt toch niemand er wat van.

De patient gaat YouTube op, de burgerhulpverlener zit thuis weg te kwijnen vanwege de grote impact en de particuliere eigenaar van een AED mag de rekening betalen om de pads te vervangen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1375 Gepost op: 1 juni 2013, 10:47:07
Citaat van: peter h link=msg=1167999 date=1369904001
Joffry,

HartslagNu vraagt zich in de nieuwsbrief zelfs af of een reanimatie gefilmd mag worden.
Waarschijnlijk gewoon een stelling plaatsen, om reacties uit te lokken, maar toch....
aangezien HartslagNu zich bezighoudt met lekenreanimatie, vind ik dit volkomen respectloos! 98uiye

Peter

Personen die staan te filmen/fotograferen etc bij een ongeval/reanimatie e.d waarbij patienten betrokken zijn en gefilmd worden die worden via de sterke arm zo het huis uitgeknikkerd....als het aan mij ligt.. Dat soort situaties zijn niet geschikt om te filmen en te delen met anderen, het filmen op zich vind ik al laakbaar en schending van privacy, laat staan het uitzenden en op sociale media zetten, alles ook nog eens zonder toestemming van de patient en betrokkenen...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1376 Gepost op: 1 juni 2013, 17:07:09
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1168672 date=1370076427
Personen die staan te filmen/fotograferen etc bij een ongeval/reanimatie e.d waarbij patienten betrokken zijn en gefilmd worden die worden via de sterke arm zo het huis uitgeknikkerd

Ik mag toch hopen dat de sterke arm ze het huis uitknikkerd, zo het politievoertuig in. Wederrechtelijk filmen van een persoon in een woning is gewoon strafbaar.

hij die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een woning of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt;

En als je kan vermoeden dat beeldmateriaal op deze manier verkregen is, dan ben je ook strafbaar als je het in bezit hebt:

hij die de beschikking heeft over een afbeelding welke, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, door of ten gevolge van een onder 1° strafbaar gestelde handeling is verkregen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1377 Gepost op: 17 maart 2014, 13:20:58
Citaat van: Peter71 link=msg=1133516 date=1361987102
Start burgerhulpverlening bij reanimaties
Vanaf 28 februari 2013 alarmeert de RAVU ook burgers bij reanimaties. Burgers die zijn aangesloten bij de stichting HartslagNU en aantoonbaar getraind zijn in het uitvoeren van reanimaties, worden door de meldkamer ambulancezorg gealarmeerd bij een hartstilstand. Wijk bij Duurstede is de eerste gemeente waar het systeem wordt geactiveerd. Ook andere gemeenten in de provincie Utrecht worden uitgenodigd om zich aan te sluiten.

http://www.ravu.nl/nieuws/194-start-burgerhulpverlening

Nauwelijks animo voor reanimatieproject

PROVINCIE UTRECHT - Een project waarbij vrijwilligers een sms'je krijgen als er in de buurt iemand gereanimeerd moet worden, slaat niet echt aan. Het project begon een jaar geleden in Wijk bij Duurstede, maar heeft alleen nog maar navolging gekregen in Woudenberg.
...
De resultaten zijn dus op zich wel goed, alleen blijkt het in sommige gemeenten moeilijk om mensen te vinden die het project willen leiden. Volgens de initiatiefnemers in Wijk bij Duurstede komt dat onder meer door de hoop rompslomp die achter het project tevoorschijn blijkt te komen....
lees verder


Roy26

  • Werkzaam in het ziekenhuis + BHV'er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #1378 Gepost op: 14 april 2014, 16:38:09
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=69006 en hier samengevoegd
Ik ben al vaak bij een reanimatie betrokken geweest (totaal 9x), en ik ben nog nooit weggestuurd door professionele hulpverleners, Als ik als eerste aankom dan start ik gewoon op en zie het verder wel wat er komt. Voor mij is het belangrijk dat ik me met het slachtoffer bezig houdt, wanneer de andere hulpverleners binnenkomen laten ze mij doorgaan zodat ze het een en ander kunnen uitvoeren. Denk hierbij aan infuus, aansluiten van de defibrillator/hartmonitor en het toedienen van medicijnen (adrenaline) moet ook aangeven dat ik er altijd tot het einde er bij ben en er ook daadwerkelijk bij betrokken wordt. Ook gebeurt het weleens dat ik bijvoorbeeld aankom wanneer de politie als eerste binnen is, dan loop ik wel naar binnen stel me voor en vraag of hulp is gewenst. Meestal is dit wel het geval. En help ik met de reanimatie of met het vasthouden van het infuuszak en dergelijke. Ook komt het weleens voor dat de ambulances er al zijn en dat ze al volop aan het reanimeren zijn. Ik overleg dan altijd met politie of ambulanceverpleegkundige. Is het zo dat er geen hulp verder gewenst is, even goeden vrienden en vertrek ik weer, en ga ik weer verder waarmee ik bezig was. (wordt altijd nog wel bedankt door de hulpverleners voor het aanbieden van mijn hulp)

Ook gebeurt het weleens dat een burger (ik) aan het reanimeren is en de politie, ambulance en daarna ook nog de brandweer binnenstapt waarbij de brandweer dan ook weleens overlegt met de ambulance dienst bijvoorbeeld van er zijn best al wat hulpverleners aanwezig en een burgerhulpverlener hebben jullie nog hulp nodig anders gaan we terug naar de kazerne??  iedere situatie is anders, maar is je hulp niet (meer) nodig dan is het professioneel om zelf een stapje terug te zetten en te vertrekken. Al moet ik zelf zeggen dat het sowieso de moeite waard is om je hulp aan te bieden dat is zeker goed! alleen ligt de beslissing dan wel natuurlijk bij de professionals om daar een besluit over te nemen


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1379 Gepost op: 15 april 2014, 23:53:52
Citaat van: Roy26 link=msg=1258269 date=1397486289
Ik ben al vaak bij een reanimatie betrokken geweest (totaal 9x), en ik ben nog nooit weggestuurd door professionele hulpverleners, Als ik als eerste aankom dan start ik gewoon op en zie het verder wel wat er komt. Voor mij is het belangrijk dat ik me met het slachtoffer bezig houdt, wanneer de andere hulpverleners binnenkomen laten ze mij doorgaan zodat ze het een en ander kunnen uitvoeren. Denk hierbij aan infuus, aansluiten van de defibrillator/hartmonitor en het toedienen van medicijnen (adrenaline) moet ook aangeven dat ik er altijd tot het einde er bij ben en er ook daadwerkelijk bij betrokken wordt. Ook gebeurt het weleens dat ik bijvoorbeeld aankom wanneer de politie als eerste binnen is, dan loop ik wel naar binnen stel me voor en vraag of hulp is gewenst. Meestal is dit wel het geval. En help ik met de reanimatie of met het vasthouden van het infuuszak en dergelijke. Ook komt het weleens voor dat de ambulances er al zijn en dat ze al volop aan het reanimeren zijn. Ik overleg dan altijd met politie of ambulanceverpleegkundige. Is het zo dat er geen hulp verder gewenst is, even goeden vrienden en vertrek ik weer, en ga ik weer verder waarmee ik bezig was. (wordt altijd nog wel bedankt door de hulpverleners voor het aanbieden van mijn hulp)

Ook gebeurt het weleens dat een burger (ik) aan het reanimeren is en de politie, ambulance en daarna ook nog de brandweer binnenstapt waarbij de brandweer dan ook weleens overlegt met de ambulance dienst bijvoorbeeld van er zijn best al wat hulpverleners aanwezig en een burgerhulpverlener hebben jullie nog hulp nodig anders gaan we terug naar de kazerne??  iedere situatie is anders, maar is je hulp niet (meer) nodig dan is het professioneel om zelf een stapje terug te zetten en te vertrekken. Al moet ik zelf zeggen dat het sowieso de moeite waard is om je hulp aan te bieden dat is zeker goed! alleen ligt de beslissing dan wel natuurlijk bij de professionals om daar een besluit over te nemen

Als er al meer dan voldoende hulpverleners zijn is er geen reden om binnen te stappen, in zekere maten is het zelfs respectloos naar het slachtoffer en familie om dat wel te doen. Iemand is op zijn meest kwetsbare moment van zijn leven en de kans dat hij/zij niet meer gered kan worden is groot, dan kun je ze op zijn minst wat privacy gunnen. Als er in de straat al ambulances, politie auto's  en brandweer auto's staan dan zijn er meer dan genoeg mensen om een infuuszak vast te houden. Aanbieden is niet altijd goed, alleen als het nog daadwerkelijk nut heeft is het goed. Twee ambulances hebben voldoende handen voor een reanimatie, anders hadden ze er 3 gestuurd. De enige reden om politie en brandweer te sturen is om snel BLS op te kunnen starten voordat de ambulance er is, niet om daarna nog infuuszakken vast te houden. Prima dat ze het doen, maar daarvoor zijn ze niet gealarmeerd en jij (en ik) als burger ook niet. Als de brandweer ook met 6 man binnenstapt terwijl de ambulancedienst al bezig is dan mogen die  brandweermannen ook wel eens nadenken over wat daar precies het nut van is op dat moment. Dat is ook niet hoe ik het ken. Ik heb het 1x gezien dat de brandweer 30 seconden na de ambulance aan kwam. Toen is alleen de bevelvoerder met de ambulance mensen mee naar binnen gelopen, de 5 andere bleven netjes in hun auto wachten, een minuut later liep de bevelvoerder weer naar buiten, stapte in de tankautospuit en die reed weer naar de kazerne en dat vind ik een prima aanpak.