Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257426 keer)

0 gebruikers (en 86 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #1400 Gepost op: 21 april 2014, 10:24:17
Citaat van: noordernieuws link=msg=1260194 date=1397991700
http://noordernieuws.nl/2014/02/11/vrouw-in-scootmobiel-overleden-na-te-water-raken/


Drachten, Laatst een opmerkelijke melding meegemaakt.
Melding was een persoon met scootmobiel te water, eerste noodhulp auto was binnen 2 min ter plaatse. Tweede na 4, twee ambulances na 5 min. Persoon lag inmiddels op de kant, werd geen reanimatie toegepast. Op het moment deden alle hulpdiensten relatief rustig aan, tot dat een agent van de tweede auto begon te reanimeren. Dit zagen de ambulancemedewerkers waarna men ineens begon te rennen en dergelijke. Men heeft nog een forse tijd gereanimeerd waarbij ook de MMT crew heeft geassisteerd.

Na later bleek dat de vrouw te water al was overleden. Wat kan de reden zijn waarom het eerste koppel agenten niet gelijk een reanimatie opstartte? Waarom startte de overige hulpdiensten deze wel?

Misschien geen BHV / EHBO opleiding gehad?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1401 Gepost op: 21 april 2014, 10:27:05
Citaat van: thetwin84 link=msg=1260978 date=1398068657
Misschien geen BHV / EHBO opleiding gehad?
Dat kan je op grond van de post van noordernieuws niet zeggen.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #1402 Gepost op: 21 april 2014, 10:31:13
Citaat van: Lunatum link=msg=1260982 date=1398068825
Dat kan je op grond van de post van noordernieuws niet zeggen.

Vandaar ook mijn "misschien"
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1403 Gepost op: 21 april 2014, 14:28:41
Citaat van: thetwin84 link=msg=1260978 date=1398068657
Misschien geen BHV / EHBO opleiding gehad?

Alle executieve politieagenten hebben een EHDP (Eerst hulp door politie, voorheen PPOI, Praktisch Politioneel Ongevallen Inzicht) opleiding gehad, inclusief reanimatie en AED.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #1404 Gepost op: 21 april 2014, 14:48:51
Citaat van: Dion link=msg=1261088 date=1398083321
Alle executieve politieagenten hebben een EHDP (Eerst hulp door politie, voorheen PPOI, Praktisch Politioneel Ongevallen Inzicht) opleiding gehad, inclusief reanimatie en AED.

Daar heb ik mijn twijfels bij... Maar dat is een andere discussie...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1405 Gepost op: 21 april 2014, 15:31:34
Citaat van: thetwin84 link=msg=1261097 date=1398084531
Daar heb ik mijn twijfels bij... Maar dat is een andere discussie...
Ik begrijp je twijfels, maar ze hebben toch echt als onderdeel van de opleiding gehad en er examen voor moeten doen. Het niveau van de PPOI/EHDP opleiding en de kennis van de collega's na de opleiding is inderdaad een andere discussie.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #1406 Gepost op: 21 april 2014, 20:26:44
Citaat van: Dion link=msg=1261115 date=1398087094
Ik begrijp je twijfels, maar ze hebben toch echt als onderdeel van de opleiding gehad en er examen voor moeten doen. Het niveau van de PPOI/EHDP opleiding en de kennis van de collega's na de opleiding is inderdaad een andere discussie.

De reden van mijn twijffel is op mijn voorgaande reactie in een ander onderwerp:

Citaat van: thetwin84 link=msg=1130002 date=1361211024
Daar heb ik af en toe mijn twijfels over. Wanneer er alleen politie aanwezig en de manier van werken van de agent klopt niet in tegen overstaan wat een EHBO'er zou doen ga ik er tegenwoordig op af en zal dan vriendelijk nog beleefd de agent vragen of ik eerste hulp mag verlenen.
Aangezien sommige agenten de methode handgreep van zach nog niet eens uitvoeren.

Omdat er bij een ongeval bij mij inde buurt een agent het slachtoffer met een wijsvinger aanraakte...
Terwijl de ambu direct overging tot het stabiliseren van de nek, waarop ik in de voortijd mijn twijfel had of ik er op af moest stappen ja of nee toen de ambu nog niet aanwezig was...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1407 Gepost op: 22 april 2014, 00:31:16
Citaat van: thetwin84 link=msg=1261251 date=1398104804
En nu in het Nederlands? Want ik snap er zo he-le-maal niets van.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #1408 Gepost op: 22 april 2014, 11:48:47
Citaat van: Red link=msg=1261371 date=1398119476
En nu in het Nederlands? Want ik snap er zo he-le-maal niets van.

Kan het verhaal wel nog een keer helemaal doen:

Bij mij in de omgeving was er een ongeval gebeurd met een fietser en een automobilist.
Ik hoorde de politie in de buurt stoppen en icm p2000 ben ik omdat het dichtbij was eens gaan kijken wat er gebeurd was.
Toen ik ter plaatsen kwam zag ik een agent bij het slachtoffer zitten en had alleen zijn wijsvinger op de schouder van het slachtoffer.
Ik had zoiets omdat politie bij mij onder het kopje "professionele hulpverlening" staat van deze is aanwezig en dan moet je als EHBO'er op de achtergrond houden... Of je het er nu mee eens bent of niet...
Na een beetje navraag gedaan te hebben bleek de agent die mensen aan het aanhoren was de agent te zijn met een EHBO diploma en de agent op de grond dus blijkbaar niet...
Toen de ambulance ter plaatsen kwam was het eerste wat de ambulanceverpleegkundige deed de handgreep van zach... Waarbij ik dacht dat had de agent op de grond allang gedaan moeten hebben...

Daarom zeg ik van ik heb mijn twijfels bij dat agenten een EHBO diploma of EHBP diploma hebben...
En dan wordt er hier op het forum gesproken over dat als een EHBO'er zo nodig die handgreep wil uitvoeren dan gaat hij zijn gang maar... of het een stomme handeling is die alleen maar de handen van een agent in gebruik nemen, die ze wel beter kan gebruiken...
En als dan een stomme EHBO'er zich aanbied om dit te doen prima... hoef de politie het niet te doen, ook al hadden ze het allang gedaan kunnen hebben...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #1409 Gepost op: 22 april 2014, 21:44:58
Citaat van: thetwin84 link=msg=1259590 date=1397825094
En die 2 dames kwamen pas na ongeveer 5 min...
Dan vraag ik mij af wat ze gedaan zouden hebben als jij ze niet had weggestuurd..

De straat waar de reanimatie was, bestaat uit 2 delen, de delen van de straat zijn gescheiden door een straat die er dwars doorheen knalt... echter is hier geen kruising van gemaakt en is het eerste stukje dus doodlopend. De  dames waren het andere deel van de straat ingereden met de auto en zagen dat de huisnummers te hoog begonnen.. eer je dan ben gedraaid en door de verkeerslichten de andere kant op bent... ben je een dikke 7 - 10 minuten verder... zeker als je ze tegen hebt.

Tsja.. ik schat dat de dames dan wel door de ambulance dienst waren weggestuurd.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.