Een problematisch systeem wordt hier verdedigd door mensen omdat die er met heel hun ziel en zaligheid aan meewerken: Er zijn feitelijk te weinig ambulances om een goede dekking te realiseren (15 minuten is eigenlijk te lang) en het wordt te duur gevonden om meer gele bussen te rijden. Fanatieke brandweerlieden die een kortere aanrijtijd hebben (vraag jezelf: waarom?) worden opgeleid tot AED bediener, en doen dat zoals ik al zei met heel hun ziel en zaligheid. Ik snap dat ze de opmerkingen van 024 niet leuk vinden, maar het systeem waar zij tegen ageert wordt er niet minder slecht van.
En ik ben het roerend eens dat het AED alert zoals het nu is opgezet, niet goed is: Geen controle over kwaliteit, ramptoeristen, inbreuk op privacy, en men wordt niet getraind op om met problemen die men in de thuissituatie aantreft om te gaan. Als het een aanvulling was op een goed functionerend systeem met gecontroleerde hulpverleners (artsen, verpleegkundigen en gecontroleerde EHBO-ers) zou ik er minder moeite mee hebben, maar dan zou de noodzaak aanzienlijk kleiner zijn.
Bottom line: Ik denk niet dat het zinvol is dat 024 meeloopt met een trainingsavond van de brandweer, want dat jullie op een borstkas kunnen drukken en stickers kunnen plakken moge duidelijk zijn. Dat het uberhaupt nodig is dat jullie moeten rijden omdat de ambu er te lang over doet (en dat dat een geldkwestie is), is het hele probleem.