Ik ben nu al een tijd de verschillende discussies aan het volgen en ik met stijgende verbazing kijk ik naar het verloop ervan.
Niemand kan om het feit heen dat het soms goed kan zijn om kritisch te kijken naar de dingen die we doen. Toch slaat men hier naar mijn mening door.
Ik denk dat iedereen het eens is met de stelling dat bij een reanimatie z.s.m. de reanimatie dient te worden opgestart en de AED dient te worden aangesloten. Een delay in het opstarten van de reanimatie zal de uitkomst alleen maar doen verslechteren.
Er moet dus zo snel mogelijk hulp komen. In de praktijk blijkt dat vaak de politie te zijn. De blauwe broeders in deze regio zijn goed getraind in het reanimeren en gebruik van de AED. Wij gebruiken ze daarnaast ook vaak voor hand- en spandiensten naast het daawerkelijk reanimeren en ze zijn vaak genoeg hard nodig.
Sterker nog, een hoop oud agenten zijn inmiddels in ACH en AVP functies werkzaam binnen de ambulancezorg
Natuurlijk kan men hierdoor in situaties terecht komen dat de politie op strafbare feiten stuit. Vervelend, maar waar draait het nou eigenlijk om? Willen we het slachtoffer nog een kans geven of niet?! En de mensen dien echt wat te verbergen hebben die verslepen het slachtoffer zelf wel naar buiten voor de hulpdiensten te plaatsen zijn. En ja, dat gebeurt echt......
Wat je wel soms ziet is dat ongeveer het halve korps op de melding afkomt, dat kan je als centralist en als eenheid ter plaatse ook indammen. Als ik vind dat we genoeg hulptroepen hebben dan laat ik dat weten en verzoek de rest van de agenten weer weg te gaan.
Kortom de politie is, in het geval van een reanimatie een welkome aanvulling. Zeker als first responder.
Nog een opmerking over de burgerhulpverlening mbt AEDalert etc... Je kan het nooit helemaal voorkomen, maar als we op de meldkamer (MKA) door beginnen te krijgen dat de uitgezette melding reanimatie een terminale patiënt betreft annuleren we de melding. Het komt overigens ook niet vaak voor dat we niet van te voren weten dat het een reanimatie betreft van een terminaal persoon, meestal komt dat heel snel in de melding naar voren.
In onze regio alarmeren we ook niet voor bijvoorbeeld kinder- en traumatische reanimaties.
Maar goed, dit is even een korte versie van mijn gedachtes over het onderwerp. Ik wil ook nog wel even meegeven dat ik vind dat sommigen hier onvoldoende oog lijken te hebben voor de praktische problemen in de praktijk. Ook de manier van discussieren begint mij wat tegen te staan, wellicht is het gewoon om te prikkelen maar het schiet zijn doel voorbij.