In gelderland-midden bijvoorbeeld, rijd de politie niet standaard mee op reanimaties in een woning. Mocht een van mijn familieleden daar ter aarde storten dan zal ik aan de MKA vragen om alstublieft ook de politie mee te sturen om in ieder geval een AED te brengen. Het zal me worst wezen of het wel of niet hun taak is.
Het klopt dat in Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden geen politie mee alarmeert als first responder in woningen, in deze regio word de plaatselijke brandweer gealarmeerd, die de AED meenemen in het voertuig waarmee zij uitrukken
En soms ook burgerhulpverlening indien aanwezig welke de AED dan van de muur halen op plekken in de omgeving.
De plaatselijke brandweer zal dan met maximaal 4 first responders uitrukken naar een reanimatie.
Dat er in 2002 voor is gekozen om de first repondertaak bij de brandweer te leggen is o.a. omdat ambulance en brandweer onder 1 bestuur vallen.
Ook zal bij de keuze meespelen dat vanouds in de gemeente Ede de chauffeurs van de ambulancedienst geleverd werden door de brandweer, waardoor de brandweer al erg dicht bij het vuur zat.
In 2002 zijn de eerste vrijwilligers van brandweerkorpsen als first responder uit gaan rukken met auto's van de ambulancedienst en onder verantwoording van de ambulancedienst. ( de bekende opel corsa's met ambulance striping )
Later bij de uitrol van de FRB taak zijn de brandweerkorpsen gaan uitrukken met brandweervoertuigen.
De brandweer in Gelderland midden rukt voor FRB taak nog steeds uit onder verantwoording van de ambulancedienst.
Ook zorgt de ambulancedienst er voor dat de vrijwilligers volgens de normen van de ambulancedienst geschoold blijven.