*
Als ik morgen iemand in elkaar zie zakken laat ik het niet toe dat iemand een AED gaat aansluiten. Ik heb nog nooit gewerkt met een AED. Ik ben arts, ik vraag of iemand kan beademen. Ik voer zelf de hartmassage uit en houd de supervisie over hoe er wordt beademd. Ik kies om te wachten tot de ambulancedienst ter plaatse is, met haar apparatuur. Daarna is het mijn zaak samen met de verpleegkundige(n). Niemand kan mij verwijten dat ik de patient tekort heb gedaan door geen gebruik te maken van de AED.
Reanimatie kan je staken zodra het gezegd wordt door een verpleegkundige of arts. Daarna is iemand definitief in het hiernamaals. De AED is een apparaat dat door de schok een ritme kan herstellen, iemand die met een been in het hiernamaals was is dankzij de schok weer gedeeltelijk terug op deze wereld gekomen. Op dat moment kan je niet meer zeggen stop er maar mee.
Ik reageer hier wat laat op, omdat ik dit even een nachtje heb willen laten bezinken. Als ik gisteren had gereageerd, had ik dat vanuit emotie gedaan, want in de eerste instantie kookte mijn bloed.
Inmiddels heb ik een aantal reacties hierop gelezen, en heb ik het bericht iets kunnen relativeren.
Maar helemaal lekker zit het mij niet.
Het kan best zijn dat e.e.a. van meer factoren afhangt, maar goed.
Ik weet ook dat jullie niet van incidenten houden, maar ik WEIGER te geloven dat mijn situatie zo uniek is.
Ik woon in een buitendorp op het platteland. Ik woon hier niet alleen, en er wonen niet allemaal terminale bejaarden.
Het is een dorp, met een gemiddelde doorsnede van de Nederlandse bevolking, zoals er heel veel dorpen zijn.
Ik heb erfelijk gezien een sterk verhoogde kans op hartproblemen. Van mijn vaders kant (hij komt uit een gezin met 9 kinderen) is er nog maar één zus, die nog geen behandeling heeft ondergaan in het rijtje hartkatheterisatie, plaatsen een coronaire stent, dotteren, en/of (meervoudige) bypass(es).